«Πακέτο» τις ΟΛΘ – ROSCO – ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιθυμεί το Κρεμλίνο
Διέξοδο στη Μεσόγειο, παρακάμπτοντας την Τουρκία και τα στενά του Βοσπόρου, αναζητούν διακαώς οι Ρώσοι, που αυτό το διάστημα εμπλέκονται στην υπόθεση αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) εκδήλωσαν κατ’ αρχήν το ενδιαφέρον τους για απόκτηση της εταιρείας στο πλαίσιο του διαγωνισμό για την πώληση του 100% της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας. Μάλιστα για την διεκδίκηση υπάρχει σύμπλευση με τον ελληνικό όμιλο ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, με τον οποίο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν ήδη συνεργασία.
Στην υπόθεση αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επανήλθε και πάλι, με νέες δηλώσεις του, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντίμιρ Γιακούνιν, ο οποίος επανέλαβε, για μια ακόμη φορά, το ρωσικό ενδιαφέρον όχι μόνο για την ΤΡΑΝΟΣΕ, αλλά και τη ROSCO υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι οι αποκρατικοποιήσεις αυτές θα συνδυαστούν με την αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Ο Ρώσος αξιωματούχος ο οποίος, να σημειώσουμε, ανήκει στο στενό περιβάλλον του προέδρου Πούτιν, και έχει βρεθεί στη χώρα μας επανειλημμένως, τόνισε ότι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι κατέθεσαν την αρχική αίτηση ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πλαίσιο των προβλεπόμενων διαδικασιών. “Και τώρα θα δούμε υπό ποιους όρους και τι εξελίσσεται εκεί. Στον βαθμό που καταλαβαίνω, η Ελλάδα ετοιμαζόταν να λήξει αυτό το ζήτημα έως το τέλος του έτους”, σημείωσε ο ο κ. Γιακούνιν στο ρωσικό πρακτορείο Ιντερφάξ.
Το ρωσικό πρακτορείο ανέφερε ότι σύμφωνα με τους όρους της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, οι αιτήσεις έπρεπε να κατατεθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου, ενώ “το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα δύο βασικά λιμάνια της χώρας, το 2012 είχε διακινήσει 4,4 εκατ. τόνους εμπορευμάτων και 317.000 TEU (εμπορευματοκιβώτια) με καθαρά κέρδη 5,13 εκατ. ευρώ”.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι αποτελούν την μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στον κόσμο, ανήκουν στο κράτος και έχουν περισσότερους από ένα εκατομμύριο εργαζόμενους. Η εταιρεία διαθέτει ένα πολυδαίδαλο σιδηροδρομικό δίκτυο που ενώνει απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές της Σιβηρίας και της ρωσικής Άπω Ανατολής που έχουν προβληματικό οδικό δίκτυο και είναι πολύ μακριά από το κέντρο της χώρας.
Οι προοπτικές με τη αναβάθμιση του λιμανιού της ακριτικής πόλης
Με προμετωπίδα την RZD οι Ρώσοι επιδιώκουν να αποκτήσουν πρόσβαση στις συνδυασμένες μεταφορές αποκτώντας όχι μόνο τη σιδηροδρομική εταιρεία, αλλά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι πέρα από τον ΟΛΘ, ρωσικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο βρίσκεται σε μια περιοχή στρατηγικής σημασίας για την Ρωσία.
Το λιμάνι της ακριτικής πόλης, πολύ σύντομα, θα αναβαθμιστεί σημαντικά καθώς θα αποκτήσει σύνδεση με τον σιδηρόδρομο. Το έργο προχωρά και μια χρόνια εκκρεμότητα θα βρει τη λύση της καθώς, όντας τυφλό, το λιμάνι δεν είχε την ανάπτυξη που θα του επέτρεπε η στρατηγική του θέση.
Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Αλεξανδρούπολης με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο θα δώσει έναν εναλλακτικό, πιο σύντομο και πιο φθηνό, δρόμο στα εμπορεύματα που έχουν ως προορισμό τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας και σήμερα πρέπει να διέλθουν υποχρεωτικά μέσω των στενών του Βοσπόρου, που είναι λύση ακριβή αλλά και κορεσμένη.
Εφόσον όμως λειτουργήσει η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηρόδρομο τα εμπορεύματα θα μπορούν μέσω Βουλγαρίας να φτάνουν στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και από εκεί στον τελικό προορισμό τους με χαμηλότερο κόστος.
Το όφελος, τόσο σε χρόνο όσο και χρήμα, είναι κάτι περισσότερο από υπολογίσιμο, αφού με την υλοποίηση της γραμμής το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα συνδεθεί με τη Βουλγαρία και τους λιμένες σε Βάρνα και Μπουργκάς, προσφέροντας έναν εναλλακτικό δρόμο μετακίνησης των εμπορευμάτων έναντι των στενών του Βοσπόρου.
Ο χρόνος διακίνησης των εμπορευμάτων θα μειωθεί σε 6 μόλις ώρες, έναντι περίπου 2,5 ημερών που χρειάζονται σήμερα, και αυτή είναι μια προοπτική απέναντι στην οποία δεν μένουν καθόλου αδιάφοροι οι Ρώσοι.