Την ανάγκη να κυρωθεί από τη Βουλή ως τα μέσα Νοεμβρίου η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement) για τον αγωγό TAP επεσήμανε απόψε ο υπεύθυνος του έργου για την Ελλάδα, Rikard Scoufias.
Όπως τόνισε, μιλώντας σε δημοσιογράφους, στα τέλη του επόμενου μήνα η Κοινοπραξία του αγωγού θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου και η κύρωση της συμφωνίας από την ελληνική Βουλή αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη λήψη της απόφασης.
Ο ίδιος πρόσθεσε πάντως ότι υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για την κύρωση της συμφωνίας ενώ επεσήμανε ότι η κυβέρνηση κινήθηκε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα κατά για τη διαπραγμάτευση και την υπογραφή της συμφωνίας.
Η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας, υπενθυμίζεται, υπεγράφη στα τέλη Ιουνίου και περιλαμβάνει οικονομικές και τεχνικές παραμέτρους του έργου. Η αντίστοιχη συμφωνία με την Αλβανία, απ’ όπου επίσης διέρχεται ο αγωγός για να καταλήξει στην Ιταλία, έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Στο μεταξύ η Κοινοπραξία του TAP κινεί τις διαδικασίες για την αποζημίωση των ιδιοκτητών ή χρηστών της γης κατά μήκος του αγωγού, για τις ζημιές που θα υποστούν κατά τη διάρκεια κατασκευής και λειτουργίας του έργου.
Ο κ. Scoufias διευκρίνισε ότι η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε απαλλοτριώσεις, ωστόσο προτιμά να έλθει σε συνεννόηση με τους θιγόμενους προκειμένου η αποζημίωση να καθοριστεί με κοινή συμφωνία. Τόνισε ακόμη ότι οι αποζημιώσεις θα προκαταβληθούν στους πολίτες.
Υπολογίζεται ότι στη διαδρομή του αγωγού (550 χιλιόμετρα επί ελληνικού εδάφους) υπάρχουν περίπου 18.000 ιδιωτικές ιδιοκτησίες που ανήκουν σε τουλάχιστον 35.000 ιδιοκτήτες. Το ύψος της αποζημίωσης εξαρτάται από τη χρήση της γης, το είδος της καλλιέργειας, κλπ.
Πηγές της Κοινοπραξίας εξέφρασαν πάντως και την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο να υπάρξουν αντιδράσεις κατά της κατασκευής του αγωγού για πολιτικούς λόγους.
Σε εξέλιξη είναι επίσης η αξιολόγηση της μελέτης περιβαλλοντικών και οικονομικών επιπτώσεων που έχει υποβληθεί προς έγκριση στο ΥΠΕΚΑ. Η απάντηση, αφού προηγηθεί διαβούλευση με τους φορείς των περιοχών απ’ όπου διέρχεται ο αγωγός, αναμένεται στις αρχές του 2014.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι κατασκευαστικές εργασίες θα ξεκινήσουν το 2015 και ως τις αρχές του 2019 θα ξεκινήσει η ροή φυσικού αερίου από το Αζερμπαιτζάν. Αρκετές κατασκευαστικές εταιρίες, ελληνικές και ξένες αλλά και επιχειρήσεις παραγωγής πρώτων υλών (σωλήνες κλπ.) έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συνεργασίας με την Κοινοπραξία για την κατασκευή του αγωγού.