Αρχίζει σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η τιμή του οποίου εκτιμάται ότι θα είναι κατά περίπου 5% μειωμένη σε σχέση με πέρυσι.
Συγκεκριμένα, η πανελλαδική μέση τιμή υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθεί στο 1,30 ευρώ ανά λίτρο.
Υψηλότερες αναμένεται να είναι οι τιμές στις απομακρυσμένες περιοχές, ενώ στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη η τιμή εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 1,27 ευρώ ανά λίτρο.
Ποια είναι τα κριτήρια
Εισοδηματικά:
– άγαμοι υπόχρεοι έως 30.000 ευρώ (από 25.000 ευρώ),
– έγγαμοι υπόχρεοι έως 40.000 ευρώ (από 35.000 ευρώ), με προσαύξηση 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο,
– μονογονεϊκή οικογένεια έως 43.000 ευρώ, όταν υπάρχει ένα τέκνο με προσαύξηση 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο.
Περιουσιακά:
– άγαμοι υπόχρεοι έως 200.000 ευρώ ακίνητης περιουσίας (από 150.000 ευρώ),
– έγγαμοι υπόχρεοι έως 300.000 ευρώ ακίνητης περιουσίας (από 200.000 ευρώ),
– το κριτήριο της κατοχής αυτοκινήτων, διευρύνεται ώστε να δικαιούνται το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης όσοι κατέχουν αυτοκίνητο μέχρι 3.000cc, έναντι των 2.000cc που ίσχυε.
2. Την αύξηση του ποσού επιδότησης ανά λίτρο πετρελαίου θέρμανσης στα 0,35 €/λίτρο, από 0,28 €/λίτρο που ίσχυε μέχρι σήμερα.
Από το συνδυασμό της διεύρυνσης των ως άνω κριτηρίων, προκύπτει ότι περίπου 580 χιλιάδες νοικοκυριά θα μπορούν να λάβουν το αυξημένο κατά 25% περίπου επίδομα πετρελαίου θέρμανσης. Για όσους συμπολίτες μας λάβουν το εν λόγω επίδομα η τελική λιανική τιμή ανά λίτρο
θα διαμορφωθεί κάτω του ενός ευρώ (1€/λίτρο) περίπου, δηλαδή σε ύψος συγκρίσιμο με αυτό που ίσχυε πρό της περυσινής εξίσωσης πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
Παράλληλα, η Κυβέρνηση έχοντας πλήρη επίγνωση των προβλημάτων ρευστότητας των ελληνικών νοικοκυριών, προχωρά στην θέσπιση άμεσης προκαταβολής ύψους 25% επί του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στα λίτρα που δικαιούνται, στους συμπολίτες μας που θα υποβάλλουν με βάση τα κριτήρια αυτά τις αιτήσεις τους στην ηλεκτρονική εφαρμογή της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Η πληρωμή του υπολοίπου ποσού θα διενεργείται τμηματικά με την υποβολή των δικαιολογητικών από τους ενδιαφερόμενους.
Έως 1,3 ευρώ το λίτρο η τιμή του πετρελαίου
Από 1,25 έως 1,3 ευρώ το λίτρο αναμένεται να διαμορφωθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης την Τρίτη, κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου, με βάση τα δεδομένα διεθνών τιμών και ισοτιμιών.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές των πρατηριούχων, το ενδιαφέρον των καταναλωτών για αγορά πετρελαίου είναι σχεδόν ανύπαρκτο, κάτι που αποδίδεται στην υψηλή τιμή, στις καλές μέχρι στιγμής καιρικές συνθήκες και στο γεγονός ότι μόλις οριστικοποιήθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών τα κριτήρια για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης.
Από πέρυσι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που επιβάλλεται στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε από 60 σε 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, προκειμένου να εξισωθεί με τον αντίστοιχο φόρο του πετρελαίου κίνησης και να καταργηθεί το κίνητρο για λαθρεμπόριο. Ο στόχος περιορισμού του λαθρεμπορίου επιτεύχθηκε, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δείχνουν ότι παρά την ύφεση η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε φέτος κατά 4%.
Ωστόσο, η εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης οδήγησε σε πτώση της κατανάλωσης κατά 70%, καθώς οι καταναλωτές αδυνατούν να καλύψουν το κόστος της θέρμανσης ή στρέφονται σε επιλογές (τζάκια) που επιβαρύνουν την ατμοσφαιρική ρύπανση. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν τα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολογία του πετρελαίου θέρμανσης.
Κατά τη χειμερινή περίοδο 2012-2013 δόθηκε επίδομα θέρμανσης ύψους 28 λεπτών ανά λίτρο με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, δηλαδή σε καταναλωτές με ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ για άγαμο, 35.000 για έγγαμο συν 3.000 ευρώ για κάθε παιδί, εφόσον η αξία της ακίνητης περιουσίας δεν υπερέβαινε τα 150.000 ευρώ για άγαμους και 200.000 για έγγαμους. Επίσης τέθηκαν ανώτατα όρια κατανάλωσης με βάση την περιοχή και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν (5 ως 25 λίτρα ανά τετραγωνικό) και ανώτατο όριο τετραγωνικών (120) της κύριας κατοικίας.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων επαναλαμβάνει στο μεταξύ το αίτημα για μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα της περιόδου 2011-2012, την κατάργηση του συστήματος Ήφαιστος και επιτάχυνση της διαδικασίας χρηματοδότησης και εγκατάστασης των συστημάτων εισροών εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης καυσίμων.