Οι υψηλές τιμές βενζίνης και το απαγορευτικό κόστος συντήρησης των αυτοκινήτων έχουν ακινητοποιήσει πολλά τροχοφόρα, ωστόσο όσοι εξακολουθούν να μετακινούνται με Ι.Χ. αναζητούν τρόπους περιορισμού του κόστους χρήσης τους.
Η οικονομική συγκυρία φαίνεται ότι επαναφέρει στο προσκήνιο τις εναλλακτικές που διαθέτει κανείς ώστε να περιορίσει το κόστος των καυσίμων του αυτοκινήτου του.
Το υγραέριο φαίνεται ότι προ διετίας έγινε «η απάντηση στην κρίση», αποτελεί λύση για ορισμένους, χωρίς ωστόσο να αποκτά φανατικούς υποστηρικτές. Σήμερα κυκλοφορούν σε ολόκληρη τη χώρα 129.676 οχήματα με υγραέριο και βενζίνη, ενώ 63 υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν υγραέριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών.
Στελέχη της αγοράς καυσίμων επισημαίνουν ότι φέτος παρατηρείται αύξηση 25% περίπου στις πωλήσεις υγραερίου για αυτοκίνηση, ενώ το μεγαλύτερο κύμα μετατροπής κινητήρων (ώστε να χρησιμοποιούν και υγραέριο) σημειώθηκε πριν από δύο χρόνια. Η τάση φαίνεται ότι σταθεροποιήθηκε πέρυσι, ενώ φέτος παρατηρείται και πάλι μια μικρή τάση μετατροπής κινητήρων.
Η κίνηση με υγραέριο αποτελεί οικολογικότερο τρόπο μετακίνησης, χωρίς ωστόσο να μπορεί να συγκριθεί με τα υβριδικά αυτοκίνητα ή τα ηλεκτροκίνητα. Το σημαντικότερο, όμως, κίνητρο που οδήγησε τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. στα συνεργεία μετατροπής των κινητήρων είναι κυρίως το γεγονός ότι αποτελεί οικονομικότερο τρόπο μετακίνησης.
Το ερώτημα ωστόσο που γεννάται είναι πόσο, τελικά, οικονομικότερη είναι η κίνηση με υγραέριο έναντι της βενζίνης. Η τιμή διάθεσής του είναι σημαντικά μικρότερη από αυτήν της βενζίνης, χωρίς αυτό να εγγυάται πολύ φθηνότερη μετακίνηση τελικά, τουλάχιστον όχι σε όλους τους τύπους οχημάτων.
Οφέλη για τα μεγάλα Ι.Χ.
Όσο μεγαλύτερος είναι ο κυβισμός ενός αυτοκινήτου τόσο μεγαλύτερο το όφελος από τη χρήση υγραερίου και, κατά συνέπεια, γίνεται ταχύτερα η απόσβεση του κόστους εγκατάστασης του συστήματος.
Χωρίς να μπορεί κανείς να μιλήσει με ακρίβεια, όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς αυτοκινήτου, η μετατροπή του οχήματος σε διπλού καυσίμου (βενζίνης και υγραερίου) συμφέρει τους ιδιοκτήτες οχημάτων από 1.800 κ.εκ. και πάνω. Στα μικρότερου κυβισμού το όφελος, λόγω της περιορισμένης κατανάλωσης καυσίμου, είναι σημαντικά μικρότερο, μεταθέτοντας τον χρόνο απόσβεσης της επένδυσης.
Η μετατροπή του κινητήρα σε διπλού καυσίμου κοστίζει περίπου 1.000 – 2.500 ευρώ. Ενα από τα βασικά μειονεκτήματα αποτελεί το γεγονός ότι ο μηχανισμός που τοποθετείται στο όχημα καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του χώρου αποσκευών, ο οποίος πρακτικά αχρηστεύεται. Η εγκατάσταση του συστήματος πραγματοποιείται από εξειδικευμένο μηχανικό, ενώ στη συνέχεια πρέπει να προσέλθει το όχημα για τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές που έχει θέσει το Υπουργείο Μεταφορών.
Ακολούθως γίνεται από τη Διεύθυνση Μεταφορών της περιφέρειας συμπλήρωση πάνω στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος ότι το όχημα χρησιμοποιεί και υγραέριο ως καύσιμο. Ο πρώτος επανέλεγχος του οχήματος γίνεται από τον μηχανικό που εγκατέστησε το σύστημα, μετά τα πρώτα 1.000 χλμ. κυκλοφορίας με υγραέριο.
Στα οχήματα που έχουν μετατραπεί σε διπλού καυσίμου, ο οδηγός μπορεί ανά πάσα στιγμή να επιλέξει μεταξύ βενζίνης ή υγραερίου με το πάτημα ενός κουμπιού. Σε περίπτωση που το ένα από τα δύο καύσιμα τελειώσει, η χρήση του άλλου καυσίμου πραγματοποιείται αυτομάτως.
Μεταξύ των μειονεκτημάτων της χρήσης υγραερίου περιλαμβάνεται και η πιθανότητα μείωσης της απόδοσης του αυτοκινήτου. Η κατανάλωση υγραερίου σε λίτρα/100 χλμ. είναι μεγαλύτερη από τη βενζίνη, ωστόσο το οικονομικό όφελος προκύπτει από το χαμηλότερο κόστος προμήθειας του καυσίμου. Δεν είναι λίγοι βέβαια εκείνοι που υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις για τη διατήρηση της χαμηλής τιμής διάθεσης του υγραερίου. Παράλληλα, τα σημεία ανεφοδιασμού δεν είναι πολλά, αν και τον τελευταίο καιρό τα πρατήρια που διαθέτουν υγραέριο κίνησης έχουν αρχίσει να αυξάνονται, κατ’ αναλογία της ζήτησης.
Είναι όμως ασφαλές να κυκλοφορείς με υγραέριο μέσα στο αυτοκίνητο; Ειδικοί της αγοράς αυτοκινήτου διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας αρκεί να τηρούνται πιστά οι κανόνες ασφαλείας. Επισημαίνουν δε ότι οι δεξαμενές υγραερίου (τα ρεζερβουάρ) είναι πολύ πιο ανθεκτικά από αυτά της βενζίνης, ενώ η διαχείριση του υγραερίου γίνεται σε κλειστό κύκλωμα που δεν επιτρέπει τις αναθυμιάσεις.
Σε περίπτωση διαρροής, τα συστήματα είναι κατασκευασμένα με τρόπο που να διακόπτεται αυτομάτως η παροχή υγραερίου.