Άγνωστο παραμένει το πότε θα ολοκληρωθεί ο κύκλος των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα, με ορισμένα κυβερνητικά στελέχη να μην αποκλείουν παράταση των συζητήσεων μέχρι και τις αρχές Ιανουαρίου -κάτι που ασφαλώς θα αποδειχθεί σημαντικά επιζήμιο για την ελληνική Οικονομία καθώς αναμένεται να συντηρήσει το κλίμα αβεβαιότητας την στιγμή μάλιστα που φαινόταν κάποιο –αμυδρό έστω- φως στην άκρη του τούνελ.
Από την πλευρά των εκπροσώπων των δανειστών μας, εκείνο που προτάσσεται είναι η παρατεταμένη καθυστέρηση στην υλοποίηση, εκ μέρους της κυβέρνησης Σαμαρά, των συμφωνηθέντων προαπαιτούμενων μέτρων. Από την δική μας πλευρά, η κυβέρνηση (ακόμη) ανθίσταται στην λήψη νέων επώδυνων -και μάλιστα «τυφλών»- μέτρων, αφού η κοινωνία έχει φτάσει πλέον στα όριά της.
Ολοκληρώθηκε η πρώτη συνάντηση ΥΠΟΙΚ – Τρόικα
Η πρώτη από δύο σημερινές συναντήσεις του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα με την τρόικα, παρουσία και του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, διήρκησε περίπου μιάμιση ώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συζήτηση τέθηκαν τα θέματα των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και των μισθώσεων επαγγελματικών χώρων.
Η δεύτερη συνάντηση είναι προγραμματισμένη για τις 5 το απόγευμα.
Διεκδίκηση ελάφρυνσης με ισχυρό πλεονέκτημα το πλεόνασμα
Με τυχόν επιβεβαίωση πρωτογενούς πλεονάσματος μεταξύ 700 και 900 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση αποκτά ένα ισχυρό όπλο, όχι μόνο για τη διεκδίκηση πρόσθετης μείωσης του δημοσίου χρέους, αλλά και για τη μελλοντική ελάφρυνση της δημοσιονομικής προσπάθειας που η κυβέρνηση σχεδιάζει από τον Απρίλιο, μετά την επιβεβαίωση από τη Eurostat του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ενδεικτικό των κυβερνητικών προθέσεων είναι η αναφορά του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην πρόσφατη συνέντευξή του.
Ερωτώμενος για την πολιτική διαπραγμάτευση είπε: «Πολιτική διαπραγμάτευση, αν εννοείτε αλλαγή των όρων του προγράμματος, δηλαδή εκεί που με περιμένουν να έχω 1,5% πλεόνασμα το ’14 να έχω 0,8%, ασφαλώς μου δίνει μεγάλη ανάσα. Αυτό όμως θα πρέπει να πάει πίσω σε όλα τα Κοινοβούλια και δεν το έχω ζητήσει. Δεν το έχουμε ζητήσει, ούτε μπορεί τώρα να γίνει. Πότε θα γίνει; Τη στιγμή που θα έχω στο μαντίλι που λένε στο χωριό μου το πρωτογενές πλεόνασμα».
Ανέφερε επίσης πως το πρωτογενές πλεόνασμα φέρνει από μόνο του, με την απόφαση του Νοεμβρίου του 2012, την ελάφρυνση του χρέους, και συμπλήρωσε πως «το να το κάνω τώρα θα είναι λάθος».
Η αναφορά του πρωθυπουργού σαφώς και δεν ήταν τυχαία, αλλά αναδεικνύει τον ευρύτερο προβληματισμό που υπάρχει στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για τους φιλόδοξους στόχους που περιέχονται στο μνημόνιο και ειδικά για το πρωτογενές πλεόνασμα, από το 2014 και μετά.
Για φέτος ο στόχος του προγράμματος είναι το μηδενικό πρωτογενές αποτέλεσμα, αλλά η κυβέρνηση έθεσε δικό της στόχο την επίτευξη πλεονάσματος αρχικά 489 εκατ. ευρώ, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού το υπολογίζει σε 344 εκατ. και τώρα σε 700 – 900 εκατ.
Σε κάθε περίπτωση, με την απόφαση του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012, το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανοίξει το δρόμο για τη λήψη επιπρόσθετων μέτρων για τη μείωση του δημοσίου χρέους όπως έχουν δεσμευτεί οι Ευρωπαίοι δανειστές και ταυτόχρονα η κυβέρνηση προσδοκά σε χαλάρωση των όρων.
Για το 2014, ο στόχος είναι το πλεόνασμα να διαμορφωθεί σε 2,8 δισ. ευρώ, δηλαδή τα έσοδα του προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης να υπερβαίνουν τις δαπάνες κατά 2,8 δισ. ευρώ, χωρίς στις δαπάνες να υπολογίζονται οι πληρωμές για τόκους.
Πρόκειται για ιδιαίτερα φιλόδοξο στόχο, ο οποίος και δημιουργεί ήδη τα προβλήματα και τις πιέσεις για νέα μέτρα.
Ανοικτά μέτωπα
Τα ανοικτά βασικά μέτωπα των διαπραγματεύσεων είναι οι απολύσεις από το Δημόσιο, τα νέα μέτρα του 2014 και της διετίας 2015-16, τα μέτρα που ζητεί η τρόικα για το ασφαλιστικό, η απελευθέρωση των πλειστηριασμών, το κλείσιμο των αμυντικών βιομηχανιών.
Το θέμα των πλειστηριασμών συζητήθηκε σε σύσκεψη χθες το βράδυ των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και του προέδρου της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.
Στόχος για μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα στην επόμενη διετία
Νέα μέτρα θα απαιτηθούν και στα επόμενα δύο χρόνια 2015-16, καθώς τίθεται στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα θεαματικά μεγαλύτερο. Για το 2015 ο στόχος έχει τεθεί στο ποσό των 5,7 δισ. ευρώ ή 2,8% του ΑΕΠ, ενώ για το 2016 είναι σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα, στο ποσό των 9 δισ. ευρώ ή στο 4,5% του ΑΕΠ. Εφόσον η οικονομία ήταν σε ανάπτυξη, οι στόχοι του προγράμματος ενδεχομένως να ήταν επιτεύξιμοι, αλλά με την αβεβαιότητα που κυριαρχεί σήμερα είναι εξαιρετικά αμφίβολη η επιτυχία.
Σημειώνεται πως το ΚΕΠΕ εκτιμά πως εάν επιβληθούν νέα μέτρα για το 2014 αποτρέπεται η έξοδος από την ύφεση της οικονομίας το επόμενο έτος, εκτίμηση με την οποία συμφωνεί και το ΥΠΟΙΚ. Για το 2014 εκτιμάται πως η οικονομία θα σημειώσει ανάκαμψη 0,6%, από ύφεση 4% φέτος.
Μια αρνητική εξέλιξη στο ΑΕΠ το 2014 ασφαλώς και θα επηρεάσει τους ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ και στα επόμενα χρόνια. Η τρόικα, από την πλευρά της, επιμένει στα πρωτογενή πλεονάσματα, επειδή έχουν συνυπολογιστεί για την απομείωση του δημοσίου χρέους.
Ολόκληρο το ποσό του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διατίθεται για τόκους και χρεολύσια, ενώ εάν υπάρχουν υπερβάσεις από το στόχο, το 70% θα διατίθεται για τη χρηματοδότηση κοινωνικών πολιτικών και δημοσίων επενδύσεων και το 30% θα μεταφέρεται στο λογαριασμό για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.
Δηλαδή, οι πληρωμές χρεολυσίων στα επόμενα χρόνια θα καλυφθούν από τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων και τα πρωτογενή πλεονάσματα και το υπόλοιπο ποσό με δανειακά κεφάλαια από το μηχανισμό στήριξης, μέχρι η χώρα να βγει στις αγορές.
Μια αλλαγή των στόχων για τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα αυτομάτως δημιουργεί «τρύπα» στα εκτιμώμενα κεφάλαια για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους που θα πρέπει να καλυφθεί είτε με μείωση των δανειακών υποχρεώσεων (κούρεμα χρέους ή μετάθεση των λήξεων) είτε με αύξηση των δανείων.
Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013, 07:21