Tα «ασημικά» που βγάζει προς πώληση η κυβέρνηση
«Άδειασε» δυο φορές την ελληνική κυβέρνηση στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων και των συνεντεύξεων Τύπου την Πέμπτη από την Ουάσιγκτον το ΔΝΤ.
«Η κυβέρνηση έχει ήδη σχεδιάσει από μόνη της ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Ρόλος του ΔΝΤ από εκεί και πέρα είναι να παρέχει την τεχνική και συμβουλευτική υποστήριξη που απαιτείται» ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου του Οργανισμού David Hawley ενώ δεν έκρυψε την δυσαρέσκεια του με την αντίδραση της κυβέρνησης ότι δεν παίρνει εντολές από την τρόικα.
Μετά το πέρας της συνέντευξης πηγή του ΔΝΤ ανέφερε ότι το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων και η διαχείριση με αξιοποιήσιμο τρόπο της δημόσιας περιουσίας έχει συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους της κυβέρνησης όλο το προηγούμενο διάστημα και συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Μνημόνιο επιβεβαιώνοντας με αυτό τον τρόπο το εκτενέστατο αποκαλυπτικό ρεπορτάζ που φιλοξενεί σήμερα στις σελίδες της η εφημερίδα DEALnews.
Όλο το παρασκήνιο των αποκρατικοποιήσεων
Το παρασκήνιο αναφέρει ότι η ελληνική κυβέρνηση πιέζει την τρόικα στο επικαιροποιημένο μνημόνιο να μην υπάρχει αναφορά του ποσού των 50 δισ. που θα προκύψει από τις αποκρατικοποιήσεις, αλλά να καταγράφεται μια γενική αναφορά.
Όπως και να είναι, το νέο εμπλουτισμένο σχέδιο περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων και κανείς δεν μπορεί να διευκρινίσει με ασφάλεια ποιες επιχειρήσεις θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου.
Θεωρείται βέβαιο, ότι παράλληλα με τις ιδιωτικοποιήσεις θα προωθηθούν και κάποιες μετοχοποιήσεις, προκειμένου να αντληθούν πόροι από την κεφαλαιαγορά και να καταστούν οι επιχειρήσεις αυτές ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο.
Οι συμμετοχές
Το κρατικό χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει σημαντικές συμμετοχές στον τραπεζικό τομέα, συμμετοχές στον τομέα των τηλεπικοινωνιών (ΟΤΕ) και των επιχειρήσεων παραγωγής ενέργειας (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, κ.ά.), στις συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ, Αττικό Μετρό και ΟΣΕ), σε εταιρίες διαχείρισης και κατασκευής αγωγών (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ή ΔΕΠΑ και Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ή ΔΕΣΦΑ), σε εταιρίες υδάτων και αποχέτευσης (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), σε εταιρίες διαχείρισης λιμένων (ΟΛΠ, ΟΛΘ) και αεροδρομίων (ΔΑΑ), στον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ), στο κρατικό μονοπώλιο της εταιρείας στοιχημάτων (ΟΠΑΠ) και στην ακίνητη περιουσία των Ολυμπιακών Αγώνων, της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ) και των ΔΕΚΟ.
Αυτό σημαίνει, ότι όλο το υπόλοιπο ποσό πρέπει να προέλθει από πώληση ή «αξιοποίηση» δημόσιας περιουσίας, που θα πάρει αρκετό χρόνο, αφού η καταγραφή της είναι ακόμα στα σπάργανα. Η μόνη ελπίδα προέρχεται από τα τουριστικά ακίνητα που έχει στο χαρτοφυλάκιο της η «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα», αφού η κατάσταση στην ΚΕΔ, που ελέγχει το 90% της δημόσιας περιουσίας ή αλλιώς 71.000 ακίνητα του υπουργείου Οικονομικών είναι χαώδης.
Πρώτα στη «σφαγή» τα λιμάνια
Σε πρώτη φάση θεωρείται δεδομένη, η ιδιωτικοποίηση των μεγάλων λιμένων της χώρας με το χορό να ανοίγουν ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. Όσον αφορά στον ΟΛΠ, θεωρείται σίγουρο ότι θα δοθούν σε ιδιώτες, το Car Terminal, οι σταθμοί της κρουαζιέρας, οι επιβατικοί σταθμοί, η «Παγόδα» για την κατασκευή ξενοδοχείου πέντε αστέρων, ενώ για τον ΟΛΘ, η εκχώρηση της 6ης προβλήτας είναι ένα θέμα που θα τεθεί επί τάπητος.
Για ποια όμως λιμάνια «χτυπάει η καμπάνα» ότι θα πάρουν το δρόμο για «σκότωμα»; Ποιες ΔΕΚΟ μπαίνουν στη σειρά για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων; Ποιο είναι το πρόγραμμα της κυβέρνησης για τη δημόσια περιουσία;
Όλο το ρεπορτάζ στην έντυπη εφημερίδα DEALnews που κυκλοφορεί σήμερα Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου.