«Στην Ελλάδα οι καταναλωτές έχουν μικρότερες επιδόσεις ως προς την εμπιστοσύνη στο διαδίκτυο και στη χρήση ένδικων μέσων για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους, αλλά για την αγορά τηλεπικοινωνιών και ιδιαίτερα για την αγορά κινητών εμφανίζονται ικανοποιημένοι. Η ικανοποίηση είναι υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και θέλουμε να συνεχιστεί η τάση. Αυτό που λείπει είναι η πρόσβαση των νοικοκυριών στο διαδίκτυο που είναι σε χαμηλότερο επίπεδο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο».
Αυτό ανέφερε ο αρμόδιος Επίτροπος για την Πολιτική Καταναλωτών Νέβεν Μίμιτσα σε συνέντευξη Τύπου στο περιθώριο εκδήλωσης με θέμα «Οι καταναλωτές στην ψηφιακή εποχή» που διοργανώνεται από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας, στο Ζάππειο.
Όπως ανακοίνωσε θα ξεκινήσει σήμερα, από τη χώρα μας, μια διαφημιστική εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Από την πλευρά του, στη συνέντευξη, ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κ. Χατζηδάκης, σημείωσε τη σημασία της περαιτέρω δραστηριοποίησης των καταναλωτικών οργανώσεων για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών για όλα τα θέματα, ενώ υπογράμμισε ότι στόχος της ελληνικής Προεδρίας είναι η μείωση ακόμη και η εξάλειψη των τελών περιαγωγής στην ΕΕ.
Ο επίτροπος, στην ομιλία του στην εκδήλωση, υπογράμμισε ότι η ψηφιακή ενιαία αγορά προσφέρει νέες ευκαιρίες για την τόνωση της οικονομίας μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ παράλληλα διευκολύνει τη συμμόρφωση όσον αφορά τις διοικητικές και δημοσιονομικές προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις και παρέχει νέες δυνατότητες στους πελάτες μέσω των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Είναι ενδεικτικό, πρόσθεσε, ότι η ψηφιακή αγορά στην ΕΕ αυξάνεται κατά 11% το χρόνο και η προστασία των καταναλωτών σε αυτή τη νέα οικονομία είναι πρωταρχικός στόχος.
Ακόμη είπε ότι ένας στους τρεις Ευρωπαίους καταναλωτές δεν αγοράζει από το διαδίκτυο και ένα στα πέντε νοικοκυριά δεν έχει ιντερνέτ στο σπίτι «και αυτοί οι καταναλωτές πρέπει να ενσωματωθούν στην κοινωνία διότι κινδυνεύουν να περιθωριοποιηθούν».
Η εμπιστοσύνη και η συνδεσιμότητα είναι τα κλειδιά για τη μετάβαση στη νέα εποχή και ο φόβος της απάτης ή η έλλειψη ασφάλειας είναι το πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει η ΕΕ.
Η νέα νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή δίνει μεγαλύτερη προστασία και περισσότερα δικαιώματα στον καταναλωτή όπως το δικαίωμα υπαναχώρησης και η προστασία των καταναλωτών όταν βρίσκονται on line αλλά και η προστασία των καταναλωτών από ιστοσελίδες για σύγκριση τιμών προϊόντων και υπηρεσιών.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κ. Χατζηδάκης, στην ομιλία του, ανέφερε ότι πλησιάζουμε στο τέλος των διαπραγματεύσεων με την τρόικα για την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και σύντομα θα αποφασίσει η Βουλή.
Πρόσθεσε ότι αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν αντιδράσεις από επαγγελματικές ομάδες και συντεχνίες «αλλά το υπουργείο δεν μπορεί να αγνοήσει ότι τα εισοδήματα έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια κι ότι υπάρχουν ενάμισι εκατομμύριο άνεργοι στην Ελλάδα».
Άρα η προστασία των καταναλωτών μέσω της μείωσης των τιμών και της λειτουργίας του ανταγωνισμού είναι το όπλο μας «και θα ήταν καλό να βλέπαμε σε αυτή την προσπάθεια την ενεργοποίηση και των καταναλωτικών οργανώσεων σχετικά με την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ» σημείωσε ο ίδιος.
Σε ότι αφορά την ψηφιακή οικονομία, τόνισε τη σημασία να υπάρχει πλήρες πλαίσιο πολιτικής και ενημέρωση του καταναλωτή και ανέφερε ότι στόχος της ελληνικής Προεδρίας είναι η εξάλειψη των τελών περιαγωγής αφού είμαστε ενιαία αγορά και η έμφαση βρίσκεται στην αντιμετώπιση του ψηφιακού αναλφαβητισμού. Τόνισε δε, αρκετές φορές ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο συμβάλλει και αυτό στη μείωση των τιμών.
Έμφαση από την ελληνική Προεδρία θα δοθεί και στη διαμόρφωση κανόνων διαφάνειας για τους ιστότοπους σύγκρισης, όπου οι καταναλωτές μπορούν να συγκρίνουν τιμές για τη βελτίωση της αξιοπιστίας για τον τουρισμό, τα ηλεκτρονικά ταξίδια κλπ, για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου για την παραπλανητική και συγκριτική διαφήμιση, για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω τραπεζικών λογαριασμών και για την οδηγία για την προστασία των καταναλωτών από τα καρτέλ.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αθ. Σκορδάς ανέφερε ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2013 ποσοστό 12% των χρηστών σε όλη την Ευρώπη έπεσαν θύματα ηλεκτρονικής απάτης και 8% θύματα ηλεκτρονικής κλοπής. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ληφθούν το ταχύτερο μέτρα προστασίας. Σημείωσε, δε, ότι λειτουργεί το Παρατηρητήριο τιμών στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Γιώργος Στεργίου αναφέρθηκε στο ρόλο που παίζει η τεχνολογία στην προστασία των καταναλωτών.