Από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πραγματοποίησε την ομιλία του στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων.
«Επιτρέψτε μου εισαγωγικά μία αναφορά στην παρέμβαση του κ, Κουτσούμπα» είπε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της Ολομέλειας στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», ανεβαίνονται στο βήμα, αμέσως μετά από τον ΓΓ του ΚΚΕ που είχε μια ολιγόλεπτη παρέμβαση. Ο πρωθυπουργός είπε ότι υπέθεσε πως ο κ. Κουτσούμπας ζήτησε το λόγο για να ζητήσει συγγνώμη για την απαράδεκτη σεξιστική του τοποθέτηση χθες η οποία «αποδεικνύει ότι τελικά το Κομμουνιστικό Κόμμα παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη εντός αυτής της αίθουσας», όπως τόνισε χαρακτηριστικά. «Ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα γιατί αλλού συνέβαιναν αυτά», είπε σε ευθεία επίθεση προς τον γγ του ΚΚΕ συμπληρώνοντας ότι ωστόσο τα ζητήματα αυτά τα έχει λύσει η ιστορία. Τον εγκάλεσε γιατί, όπως είπε, μετά τα απαράδεκτα αυτά σχόλια δεν είχε το θάρρος από το βήμα της Ολομέλειας να ζητήσει συγγνώμη παραδεχόμενος το λάθος του.
Η ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή
Μία ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση και μία γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης
Περνώντας στον πυρήνα της συζήτησης ο πρωθυπουργός τόνισε: «για μένα προσωπικά έχει μία ξεχωριστή σημασία καθώς η Εθνική Αντιπροσωπεία καλείται σήμερα όχι απλά να ψηφίσει ένα κομβικό νομοσχέδιο αλλά να εγκρίνει μία ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση και μία γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης».
Και πρόσθεσε: «Μία πρωτοβουλία η οποία πρωτίστως ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Ταυτόχρονα όμως διαμορφώνει και το πλαίσιο ώστε επιτέλους στη χώρα μας να λειτουργήσουν μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ιδρύματα. Οι νέες διατάξεις αποκτούν έτσι και μία διάσταση καταλυτικά εκσυγχρονιστική αλλά και ευρωπαϊκή».
Μίλησε για μία επιλογή με διπλή κατεύθυνση και παράλληλους στόχους αφού από τη μια προσφέρει περισσότερες ελευθερίες επιλογής στους νέους να σπουδάσουν στον τόπο τους και μάλιστα σε ανταγωνιστικές σε ποιότητα σχολές και από την άλλη φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στο διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη ως ένα δυναμικό εκπαιδευτικό κέντρο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Ανέτρεξε μάλιστα στο σημείο αυτό σε παρέμβασή του το Φεβρουάριο του 2007 ως νέος βουλευτής στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος. «Ας ξεφύγουμε πια από τον πρωτοφανή αναχρονισμό να είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να κρατά αυτό το μονοπώλιο στην εκπαίδευση», έλεγε τότε και όπως είπε τα ίδια λόγια επαναλαμβάνει και τώρα ώστε να γίνουν επιτέλους χειροπιαστή πραγματικότητα.
Θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου
«Το θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου», τόνισε ο πρωθυπουργός. «Με σκοπό να απελευθερωθεί από την αγκύλωση της γραφειοκρατίας και της ιδεοληψίας. Γι αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο, να το πούμε να το ξανακούσετε εσείς που εκφράζετε με πύρινους λόγους την αντίδρασή σας στο ν/σ, αναφέρονται το 85% των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου προβλέποντας χρηματοδότηση η οποία αθροιστικά θα φθάσει κοντά στο 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ ως το 2027 από ευρωπαϊκούς πόρους και από τις χρηματοδοτήσεις μέσω τους σχήματος των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και αυτό πέρα από τα χρήματα τα οποία καταβάλλονται ετησίως για μισθούς, λειτουργικά και υποδομές, τα οποία ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο. Σε έναν προγραμματισμό ο οποίος ενισχύει το διδακτικό προσωπικό όχι μόνο αριθμητικά αλλά και εισοδηματικά με αυξήσεις οι οποίες φθάνουν το 15% των αποδοχών», είπε. Πρόσθεσε ότι αυξάνεται και η ανώτατη αμοιβή διδασκόντων και ερευνητών από τον εθνικό λογαριασμό κονδυλίων έρευνας. Καθώς και ότι διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών, κατόχων διδακτορικού τίτλου, επιστημόνων από το εξωτερικό.
«Προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση και κοινών μεταπτυχιακών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων», είπε ακόμη ο πρωθυπουργός.
Αναδεικνύεται το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο σε Μητροπολιτικό
«Σε ένα άλλο πεδίο το ν/σ βελτιώνει τους τρόπους εκλογής, εξέλιξης αλλά και προκήρυξης θέσεων του διδακτικού προσωπικού. Επιταχύνει επίσης τον πολύ σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό των Πανεπιστημίων μας. Και κάτι πολύ σημαντικό, για πρώτη φορά δρομολογείται η απογραφή της κινητής αλλά πρωτίστως της ακίνητης περιουσίας των πανεπιστημίων μας με ένα πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα 18 μηνών», ανέφερε στη συνέχεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μίλησε ακόμη για δύο ακόμη «εμβληματικές αποφάσεις» για τη στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου και αναφέρθηκε στην ανάδειξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου σε Μητροπολιτικό που παίρνει όπως είπε τη θέση του αξίζει και λόγω της γεωστρατηγικής του σημασίας μεταξύ των κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας. Και η δεύτερη είναι όπως είπε ο δυναμικός εκσυγχρονισμός του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, 30 χρόνια μετά την ίδρυσή του ώστε η χώρα να αποκτήσει έναν δυναμικό πυλώνα για τη διά βίου μάθηση, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επιμόρφωση των πολιτών που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας «έξω οι εταιρείες από τα Πανεπιστήμια» έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί
«Όλες αυτές οι αλλαγές θεωρούμε ότι είναι απαραίτητα εργαλεία προκειμένου τα πανεπιστήμιά μας να υλοποιήσουν το σχεδιασμό τους», με βάση τις συνθήκες της εποχής, να αποκτήσουν ακόμη περισσότερη αυτονομία και να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να αναπτύξουν περισσότερο την έρευνα και τόνισε ότι αυτές είναι αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας.
«Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας ‘έξω οι εταιρείες από τα Πανεπιστήμια έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί’. Τα πανεπιστήμια είναι εδώ για να παρέχουν εξειδικευμένη γνώση και να συνδέουν αυτή τη γνώση με την αγορά εργασίας», τόνισε.