Η τελετή καθέλκυσης και ονοματοδοσίας του υποβρυχίου «Πιπίνος», πραγματοποιήθηκε σήμερα στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ, στο Σκαραμαγκά από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
«Σήμερα η Ελλάδα στέλνει προς κάθε κατεύθυνση ένα μήνυμα ισχύος. Η κυβέρνησή μας για μια ακόμα φορά αποδεικνύει έμπρακτα ότι έχει και τη θέληση και τη δύναμη και τη βούληση να οδηγήσει τη χώρα με ασφάλεια στη μετά την κρίση εποχή» δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Αναφερόμενος στην καθέλκυση του υποβρυχίου υπογράμμισε ότι «μετά από 12 χρόνια, τα λεφτά του ελληνικού λαού πιάνουν τόπο». «Για να φτάσουμε, όμως, εμείς σήμερα εδώ στην καθέλκυση του «Πιπίνος» δούλεψαν και πολλοί άνθρωποι και πολλές κυβερνήσεις» σημείωσε ο κ. Σαμαράς.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Αβραμόπουλος επισήμανε ότι ο όλος χειρισμός στην υπόθεση των υποβρυχίων δείχνει πόσο σημαντική είναι η πολιτική συνεννόηση για τα εθνικά μας θέματα. «Το σημερινό αποτέλεσμα», πρόσθεσε «δείχνει ότι η διατήρηση της ικανότητάς μας σε υποδομές και έμψυχο υλικό πρέπει να αποτελεί κεντρικό άξονα της αμυντικής και αναπτυξιακής μας πολιτικής στο μέλλον».
Στην τελετή παρέστη η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το «Πιπίνος», το πρώτο από τα τρία υποβρύχια τύπου P-214 που κατασκευάζει το Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Το «Πιπίνος» πριν ενταχθεί στην ενεργό δράση θα περάσει θαλάσσιες δοκιμές αλλά και δοκιμές εν όρμω. Έχει μήκος 65,30 m και μέγιστο πλάτος 7,90 m, το εκτόπισμα του είναι 1688 tns επιφάνεια και 1858 tns κατάδυση. Η μέγιστη ταχύτητα του υποβρυχίου είναι 21 kts εν καταδύσει και 10 kts επιφάνεια.
Το όνομα «Πιπίνος» προέρχεται από τον Υδραίο ναυτικό Ανδρέα Πιπίνο (1780–1836), ο οποίος αναδείχτηκε σε ατρόμητο πυρπολητή στο πλευρό του Κων. Κανάρη. Πήρε μέρος στην καταδίωξη του τουρκικού στόλου του Καρά Αλή (1822) και στη ναυμαχία του Γέροντα (1824), κατά την οποία πυρπόλησε την τουρκική ναυαρχίδα, αλλά τραυματίστηκε σοβαρά.
Το Υ/Β «Πιπίνος» είναι το δεύτερο κατά σειρά Υ/Β στην ιστορία του Ελληνικού Ναυτικού με αυτό το όνομα. Το πρώτο Υ/Β με το όνομα «Πιπίνος» (Y-8) καθελκύστηκε στα ναυπηγεία VICKERS – AMRMSTRONGS LDT στο Barrow in Furness στις 19 Ιουλίου 1943 και ήταν το ένα εκ των τεσσάρων πρώην Υ/Β ΤΥΠΟΥ V class (πρώην HMS ELDT – P71), το οποίο παραδόθηκε στο Ελληνικό Ναυτικό στις 13 Οκτωβρίου 1943 με πρώτο Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Α. ΡΑΛΛΗ.
Μετά την καθέλκυση του Υ/Β «Πιπίνος» την 6 Οκτωβρίου 2014 έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα τέλη μηνός Νοεμβρίου 2014, προγραμματίζεται η καθέλκυση του Υ/Β «Ωκεανός» περί Οκτώβριο 2014 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τις αρχές μηνός Δεκεμβρίου 2014 και η καθέλκυση του Υ/Β «Ματρώζος» περί τα τέλη μηνός Δεκεμβρίου 2014 με αρχές Ιανουαρίου 2015 και έναρξη δοκιμών εν πλω (SAT) περί τα μέσα μηνός Μαρτίου 2015. Για το Υ/Β «Κατσώνης» δεν υφίσταται ακόμη εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα.
Η υπόθεση με τα υποβρύχια:
Την 18 Μαρτίου 2010 υπογράφηκε η Συμφωνία Πλαίσιο (Framework Agreement) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών TKMS,HDW,ADM και ΕΝΑΕ, σχετικά με τον τελικό διακανονισμό όλων των θεμάτων που σχετίζονται με τις Συμβάσεις.
Την 30 Σεπτεμβρίου 2010 υπεγράφη από τους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας και από τους νόμιμους αντιπροσώπους των εν λόγω εταιρειών η Εκτελεστική Συμφωνία (Implementation Agreement) και με την ενεργοποίηση της Εκτελεστικής Συμφωνίας παρελήφθη το Υ/Β Παπανικολής στο Κίελο της Γερμανίας, το οποίο κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας την 21 Δεκεμβρίου 2010 ενώ επανεκκίνησαν οι εργασίες στα 4 Υ/Β, που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ.
Την 16 Μαΐου 2011 ο Κύριος Υποκατασκευαστής (HDW) του Κυρίου Αναδόχου (ΕΝΑΕ) κατήγγειλε τη μεταξύ τους σύμβαση, για λόγους που αφορούσαν στις διμερείς τους σχέσεις και που ποτέ δεν γνωστοποιήθηκαν, με αποτέλεσμα τη διακοπή των εργασιών στο πρόγραμμα ναυπηγήσεως των δύο επιπλέον Υ/Β τ.214 (του 5ου και 6ου – Πρόγραμμα «Ποσειδών 2»).
Την 18 Απριλίου 2012 η διοίκηση της ΕΝΑΕ αποφάσισε την εκ περιτροπής εργασία των εργαζομένων, διάρκειας μιας ημέρας την εβδομάδα. Έως τότε, η συντήρηση των Υ/Β που βρίσκονται στα ΕΝΑΕ, εκτελείτο σε ικανοποιητικό επίπεδο.
Την 28 Μαΐου 2012 εγνώσθη από τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, ότι η Διοίκηση των ΕΝΑΕ επέλεξε να μην ακολουθήσει τη λύση της φιλικής διευθέτησης της διένεξης μέσω διαπραγματεύσεων, αλλά της επίλυσης της διαφοράς μέσω της Διαιτησίας ως άρθρα 28 του Ν.3885/2010.
Την 15 Μαρτίου 2014 ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο, η συμφωνία με τα ΕΝΑΕ αναφορικά με το πρόγραμμα των Υ/Β (Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ-ΜΑΤΡΩΖΟΣ-ΚΑΤΣΩΝΗΣ-ΩΚΕΑΝΟΣ), η οποία κυρώθηκε από την ΒτΕ με το άρθρο 26 του Ν. 4258/2014, σύμφωνα με το οποίο ανατίθεται στο Πολεμικό Ναυτικό η ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών και δοκιμών για την πιστοποίησή τους και την επιχειρησιακή τους ένταξη στο Στόλο.
Από την 24 Μαρτίου 2014 το προσωπικό του ΠΝ ανέλαβε την εκτέλεση εργασιών συντήρησης, επισκευής και δοκιμών τόσο των συστημάτων των Υ/Β όσο και των υποδομών της ΕΝΑΕ. Άρχισαν να εκτελούνται εργασίες στα Υ/Β, που αφορούν στον έλεγχο συσκευών, κύριων και βοηθητικών μηχανημάτων καθώς επίσης και προετοιμασία των συστοιχιών για φόρτιση.
Την 24 Απριλίου 2014 το Ελληνικό Δημόσιο κατέθεσε προσφυγή στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) κατά των ΕΝΑΕ, ADM, HDW, TKMS, PRIVINVEST HOLDING SAL, PRIVINVEST SHIPBUILDING SAL Holding, HORN-BETELIGUNGS GmbH, ζητώντας την αποζημίωση του από τις εν λόγω εταιρείες, για ηθική βλάβη και για την προκληθείσα και προκληθησόμενη στο μέλλον (μέχρι την πραγματική ενεργοποίηση και την επιχειρησιακή ένταξη στο Στόλο) ζημία λόγω της απομείωσης της αξίας των Υ/Β, συνεπεία της ανατροπής του χρονοδιαγράμματος παράδοσης τους στο ΠΝ, αλλά και της παντελούς έλλειψης συντήρησης αυτών στο χρονικό διάστημα διακοπής του προγράμματος.
Από την 6 Μαΐου 2014, το προσωπικό της ΕΝΑΕ άρχισε σταδιακά να συνδράμει το προσωπικό του ΠΝ στις εργασίες. Από 6 έως 23 Μαΐου 2014 το ΠΝ προσκάλεσε τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις (δήλωση / Συμφωνία Αποδοχής Απασχόλησης). Συνολικά σήμερα το ΠΝ καλύπτει τις αποδοχές 826 εργαζομένων.
Έχει ήδη ενεργοποιηθεί το σύνολο των υποδομών της ΕΝΑΕ, με μέριμνα και έξοδα του ΠΝ, που απαιτούνται για την υποστήριξη των εργασιών επί των Υ/Β.
Η διαδικασία φόρτισης των συστοιχιών ολοκληρώθηκε στα Υ/Β «Πιπίνος» -«Ωκεανός» και «Ματρώζος» από την οποία προέκυψε ότι οι συστοιχίες μπορεί να καλύψουν τις ανάγκες των Υ/Β κατά τις δοκιμές τόσο εν όρμω (HAT) όσο και εν πλω (SAT), ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη στο Υ/Β «Κατσώνης».
Μετά το πέρας των φορτίσεων για κάθε Υ/Β, ξεκίνησε η ενεργοποίηση όλων των συστημάτων των Υ/Β ώστε να καταγραφεί η λειτουργική τους κατάσταση και να εκτελεσθούν ή επαναληφθούν κατά περίπτωση οι δοκιμές εν όρμω (ΗΑΤ).
Στα Υ/Β «Πιπίνος» και Υ/Β «Ωκεανός», έχει εκκινήσει η εκτέλεση των δοκιμών εν όρμω (ΗΑΤ). Οι δοκιμές εν πλω (SAT) θα εκτελεστούν στην πλειοψηφία τους από το προσωπικό του ΠΝ, γεγονός που θα μειώσει το κόστος του προγράμματος.
Από τις μέχρι τώρα εργασίες ενεργοποιήσεως των Υ/Β και τους ελέγχους, που είναι σχεδόν στο σύνολό τους ακόμη σε εξέλιξη, δεν έχει εντοπιστεί κάποια σημαντική βλάβη, η οποία θα είχε σαν συνέπεια την παρεμπόδιση της ομαλής συνέχισης του έργου.