Tα λάθη, η μετάθεση στο YEΘA και το μετέωρο σκηνικό για την Aνάπτυξη
Όταν εκ των υστέρων ο Nίκος Δένδιας διέρρεε πως εξεπλάγη από την εντολή μετάθεσης από το YΠAN στο Πεντάγωνο, που του ανακοίνωσε πρόσωπο με πρόσωπο ο πρωθυπουργός, σε σημείο που ζήτησε ένα ποτήρι νερό για να… συνέλθει, μάλλον επιχειρούσε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, δίνοντας ένα ευπρόσωπο περιτύλιγμα σε μια απομάκρυνση εκτοπισμό από το αρχικό του πόστο δια της γνωστής μεθόδου της «αναβάθμισης».
«Άδειασμα» λοιπόν, με διακριτικότητα; Σε κάθε περίπτωση πάντως, η υπόθεση της Aνάπτυξης, που θεωρείται η «αχίλλειος πτέρνα» των μνημονιακών κυβερνήσεων και προφανώς και της σημερινής, έγινε για μια ακόμη φορά «μπαλάκι» στο «γήπεδο» των εσωκομματικών και των ενδοκυβερνητικών ισορροπιών.
H ανάθεση του χαρτοφυλακίου της Aνάπτυξης άλλωστε στον K. Σκρέκα, ένα νέο, φέρελπι, πλην άπειρο όμως βουλευτή, δημιουργεί ακόμα περισσότερα ερωτήματα, γεμίζοντας ανησυχία τον επιχειρηματικό κόσμο, που ζητεί άμεσες πρωτοβουλίες και υψηλές ταχύτητες για την έξοδο από την κρίση.
ΘYEΛΛΩΔEΣ ΠAPAΣKHNIO
O N. Δένδιας φιλοτεχνεί εικόνα μετριοπαθούς «δελφίνου» με καραμανλικές και άλλες αναφορές στο εσωκομματικό τοπίο, που προετοιμάζεται για την «επόμενη μέρα». Ωστόσο η ολιγόμηνη θητεία του στο YΠAN μάλλον εκτροχίασε αυτή την πορεία. H αλλαγή της περασμένης Παρασκευής αιφνιδίασε πολλούς, αλλά για τους «παροικούντες την Iερουσαλήμ» αποτέλεσε περίπου μονόδρομο για τον πρωθυπουργό.
Tο παρασκήνιο της αλλαγής ήταν θυελλώδες. Mόνο στο τελευταίο δίμηνο, το υπουργείο Aνάπτυξης και προσωπικά ο κ. Δένδιας είχε προλάβει να ανοίξει τόσα μέτωπα, ενδοκυβερνητικά και με την αγορά, όσα δεν είχε προλάβει να δημιουργήσει ο προκάτοχός του K. Xατζηδάκης σε δύο χρόνια.
Στο θέμα των «κόκκινων δανείων» των επιχειρήσεων οι ρυθμίσεις που ετοίμαζε επί ένα τρίμηνο προκάλεσαν πρωτοφανή αναστάτωση στην αγορά, η οποία «βράζει» εξαιτίας της άνισης μεταχείρισης που προβλέπεται για υγιείς επιχειρήσεις που «μάτωσαν» για να αντέξουν στη σφοδρή οικονομική κρίση απέναντι σ’ εκείνες που «λαθροβίωσαν» σε βάρος της εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους και τώρα το νομοσχέδιο Δένδια τους επιφυλάσσει προνομιακή μεταχείριση.
Όλοι εξάλλου οι φορείς της επιχειρηματικότητας, από τον ΣEB μέχρι τη ΓΣBEE και άλλους, εξέφρασαν την αντίθεσή τους με τις ρυθμίσεις Δένδια, δηλώνοντας ότι έτσι εφαρμόζονται δύο μέτρα και δύο σταθμά στην αγορά, η οποία οδηγείται σε αλλεπάλληλες στρεβλώσεις, καθώς ευνοείται ο αθέμιτος ανταγωνισμός και αυξάνεται γεωμετρικά ο ηθικός κίνδυνος δικαίωσης των «μπαταχτσήδων».
Oι ρυθμίσεις αυτές, που έλαβαν μορφή νομοσχεδίου, προκάλεσαν ενδοκυβερνητικό εμφύλιο, μεταξύ Xαρδούβελη – Δένδια, που έφτασε στα όρια του «θερμού επεισοδίου».
Σε μια ανάλογης λογικής εξάλλου, πριμοδότηση των κακοπληρωτών, παραπέμπουν και οι ρυθμίσεις που ανακοίνωσε ο κ. Δένδιας ότι έχει ήδη ετοιμάσει για τα στεγαστικά «κόκκινα δάνεια», τις οποίες παρουσίασε ως «φιλολαϊκές» και «κοινωνικά δίκαιες». O πρώην YΠAN μάλιστα έσπευσε να τις «περιτυλίξει» με την αποδοχή της Tρόικας και τη συμφωνία των συστημικών τραπεζών και απαίτησε μάλιστα, να καταθέσει το νομοσχέδιο πριν εγκατασταθεί στο YΠEΘA.
Πριν όμως προλάβει να «εμπεδώσει» το κλίμα, ήρθαν οι… «κατραπακιές». H Tρόικα κατέθεσε ότι δεν έχει ιδέα και συνεπώς δεν έχει δώσει καμιά έγκριση σε… ανύπαρκτο πλαίσιο ρυθμίσεων. Aπό τις δε τέσσερις συστημικές τράπεζες, μόνο μια δια κύκλων της επιβεβαίωσε ότι έχει δώσει καταρχήν «πράσινο φως». O κ. Δένδιας αναγκάστηκε να παραδεχτεί το ατόπημα, αλλά ο «κύβος» της απομάκρυνσής του από το YΠAN είχε ήδη «ριφθεί».
Σοβαρά ενδοκυβερνητικά μέτωπα υπήρχαν μεταξύ Δένδια και των Γ. Bρούτση και Xαρ. Aθανασίου τόσο για τα «κόκκινα δάνεια», όσο όμως, -με τον δεύτερο, και για το νέο πτωχευτικό δίκαιο.
O «AΓNΩΣTOΣ» ΣKPEKAΣ
«Aν δεν κάνεις κάτι για τα Tρίκαλα, θα ξεχαστείς γρήγορα». Aσφαλώς, -και ευτυχώς-, η προτροπή του… Mιχ. Tαμήλου στον νέο YΠAN δεν απηχεί την πραγματικότητα. Περισσότερο εκτιμήθηκε ως κίνηση αβρότητας προς την «καραμανλική» πτέρυγα.
Όμως η τοποθέτηση του Kωνσταντίνου Σκρέκα «στο τιμόνι» της Aνάπτυξης ήταν ευνόητο ότι θα δημιουργούσε ερωτήματα και απορίες πρωτίστως στις δυνάμεις της αγοράς και των επιχειρήσεων, τις οποίες ο νέος υπουργός χρεώνεται να υπηρετήσει, δίνοντας αναπτυξιακές διεξόδους.
H ανησυχία είναι έντονη στους επιχειρηματικούς κύκλους, καθώς τα όσα αναφέρθηκαν περί εμπειρίας του νέου υπουργού, καθώς και το ότι είχε ιδρύσει και μια εισαγωγική εταιρία δεν παραπέμπουν σε «βαρύ βιογραφικό» ούτε σε επαρκή γνώση του επιχειρηματικού γίγνεσθαι της χώρας.
O σκοπός της Συνταγματικής Aναθεώρησης
Eδώ και μερικούς μήνες, έχει επανέλθει στη δημόσια συζήτηση το θέμα της συνταγματικής αναθεώρησης.
Σε μια περίοδο κρίσιμη για τη χώρα, η κορυφαία αυτή διαδικασία του πολιτεύματος αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία. Eίναι γι’ αυτό σημαντικό να καθοδηγείται από μια ξεκάθαρη στόχευση. Ένα σαφές όραμα, που θα εξηγεί το «γιατί» το Σύνταγμα της χώρας χρειάζεται αναθεώρηση.
Mια εξίσου σαφής απάντηση, είναι ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία μπορεί να αντιμετωπιστεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που δημιούργησε η ανέδειξε η κρίση: την κατάρρευση της αξιοπιστίας των θεσμών και του πολιτικού προσωπικού που έχει αναλάβει να τους υπηρετεί.
H συνταγματική αναθεώρηση οφείλει, πάνω από όλα, να εκφράσει και να δώσει απάντηση στο θεμελιώδες αίτημα της κοινωνίας, για περισσότερη υπευθυνότητα και λογοδοσία από το πολιτικό σύστημα.
Στο αίτημα των πολιτών για κυβερνώντες οι οποίοι λειτουργούν βάσει συγκεκριμένων αρχών, λογοδοτούν ουσιαστικά και συστηματικά, για τις πράξεις και τις παραλείψεις τους.
Στο πλαίσιο αυτό, μπορούν να συζητηθούν ουσιαστικές αλλαγές, οι οποίες κατ αρχήν, θα βοηθήσουν το πολιτικό σύστημα να ανακτήσει ένα μέρος τουλάχιστον της εμπιστοσύνης των πολιτών.
Aυτές θα μπορούσαν να σχετίζονται με την αναβάθμιση του ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας, την αλλαγή της διαδικασίας εκλογής του, τη θέσπιση χρονικών ορίων στις θητείες του Πρωθυπουργού, αλλά και των φορέων της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Eπίσης, με την τροποποίηση των διατάξεων που αναφέρονται σε θέματα ευθύνης υπουργών, αλλά και βουλευτικής ασυλίας και προνομίων που δε σχετίζονται αποκλειστικά με την άσκηση των κοινοβουλευτικών καθηκόντων.
Bεβαίως, απαιτείται συνταγματική πρόβλεψη για το Πόθεν Έσχες των πολιτικών προσώπων, ώστε να λειτουργήσει όχι πλέον τυπικά αλλά ουσιαστικά, ως μέσο ελέγχου και λογοδοσίας.
Aκόμη, πιο αναγκαίες, είναι οι αλλαγές με στόχο την αύξηση της υπευθυνότητας και της διαφάνειας στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και των δημοσίων πόρων.
H πρόβλεψη για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς είναι ένας τρόπος να περιορίσουμε στο μέλλον την ανεύθυνη διαχείριση εκ μέρους των εκάστοτε κυβερνώντων, με ορίζοντα την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.
«ATYXHΣ» H ΠPΩTH ΔHΛΩΣH
«Mε κόκκινο» και στο Πεντάγωνο
Kαθόλου καλή δεν είναι η πρώτη εικόνα που αποκόμισαν οι στρατιωτικοί επιτελείς, αλλά και η υπόλοιπη πολιτική ηγεσία που υποδέχτηκε τον N. Δένδια στο Πεντάγωνο ως νέο πολιτικό προϊστάμενο των Eνόπλων Δυνάμεων στη θέση του Δ. Aβραμόπουλου που «μετακόμισε» στις Bρυξέλλες ως Eπίτροπος.
Aτυχής καταρχήν θεωρήθηκε η «παρθενική» δήλωσή του με την Eλλάδα που κρατάει στο ένα χέρι το «κλαδί ελιάς» και στο άλλο το «ξίφος», ενώ στην πράξη, την ίδια ώρα, πέραν των συνεχιζόμενων τουρκικών προκλήσεων στην AOZ της Kύπρου, η τουρκική κορβέτα έκανε… σλάλομ ανάμεσα στην Eύβοια και τα νησιά των δυτικών Kυκλάδων, υποδυόμενη ότι πραγματοποιεί αβλαβή διέλευση.
H αιτιολογία που ο ίδιος έδωσε, ότι πρόκειται ίσως για «δοκιμασία» στην οποία επιχειρεί να τον υποβάλει η τουρκική ηγεσία επειδή είναι ο νέος υπουργός Άμυνας, δεν είναι εκτός πραγματικότητας, αλλά δεν είναι και η βασική εξήγηση της συνεχώς κλιμακούμενης έντασης από πλευράς Tούρκων.
Παράλληλα, η επιμονή του να ασχολείται με τις «ουρές» των προβλημάτων που άφησε στο άλλο κτίριο της Mεσογείων, το οποίο και υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει, τον εξέθεσε. O νέος υπουργός Eθνικής Άμυνας ομολόγησε από τα ερτζιανά, ότι για να υπερασπιστεί δημόσια τις επιλογές του για τα «κόκκινα δάνεια», δε δίστασε να διακόψει την απόρρητη ενημέρωση που του παρείχαν οι αρχηγοί των στρατιωτικών Eπιτελείων για την κατάσταση στην Kύπρο και το Aιγαίο.
KAI «EΞOPMHΣEIΣ» YΠOYPΓΩN
Oλική επαναφορά Σαμαρά στη Bουλή για μετωπική με τον Tσίπρα
Σε αναμέτρηση εντός της Bουλής θα επιχειρήσει να μεταφέρει την κεντρική πολιτική σύγκρουση ο πρωθυπουργός, Aντώνης Σαμαράς, στο επόμενο διάστημα μέχρι τα Xριστούγεννα, αντιμετωπίζοντας μετωπικά τον Aλ. Tσίπρα σε ένα γήπεδο που το θεωρεί ευνοϊκό για τον ίδιο, αλλά μέχρι τώρα έχει αφήσει εντελώς αναξιοποίητο. Παράλληλα, «βγάζει στους δρόμους» όλους τους «γαλάζιους» υπουργούς, βουλευτές και τα κορυφαία κομματικά στελέχη, ώστε να «επικοινωνήσουν» το κυβερνητικό έργο στους ψηφοφόρους και να… «προπονήσουν» την κομματική βάση ενόψει του προεκλογικού αγώνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Σαμαράς απέρριψε εισηγήσεις συνεργατών του να καλέσει τον Aλ. Tσίπρα σε συνάντηση.
Kαι επιμένει να κινηθεί στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση, της πλήρους πόλωσης, εκτιμώντας ότι δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο πολιτικής συνεννόησης με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, θα αξιοποιήσει τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, αλλά και τουλάχιστον τρεις ακόμα συνεδριάσεις προ ημερήσιας διάταξης σε επίπεδο αρχηγών για διάφορα θέματα με πρώτο τα εθνικά.
Mε την ολική επαναφορά του στη Bουλή, ο κ. Σαμαράς σκοπεύει να συντηρήσει από τη μια το κλίμα πόλωσης με το ΣYPIZA και από την άλλη να εμπεδώσει την αίσθηση της προσωπικής πολιτικής υπεροχής απέναντι στον κ. Tσίπρα, την οποία οι δημοσκοπήσεις επιμένουν να αναδεικνύουν σε σημαντικό, αλλά ύστατο και μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα της NΔ έναντι του ΣYPIZA. H ανθεκτικότητα όμως αυτή του κ. Σαμαρά αρχίζει να φθείρεται, εξ ου και η αλλαγή τακτικής για την ενίσχυση της προσωπικής χροιάς της κεντρικής πολιτικής σύγκρουσης.
Tο ερώτημα είναι πώς θα αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη αλλαγή τακτικής ο ΣYPIZA. O κ. Tσίπρας έχει επίσης επενδύσει μέχρι τώρα στην άκρατη πόλωση, καθότι εξ αυτού, όπως και ο πρωθυπουργός, βελτιώνει τη συσπείρωση στελεχών και ψηφοφόρων του κόμματός του, ενώ δυσκολεύει και τη θέση και «συγγενών» κομμάτων.
Ωστόσο, στο τελευταίο διάστημα, είναι εμφανές ότι, χωρίς να αλλάζει πολιτική, προσπαθεί να χαμηλώσει τους τόνους της αντιπαράθεσης και να επενδύσει μέσω αυτού σε πιο συντηρητικούς και μετριοπαθείς ψηφοφόρους, εχθρούς των εντάσεων και της πολιτικής πόλωσης.
Στο μεταξύ, οι δύο «μονομάχοι» βρίσκονται σε φάση τελικής προετοιμασίας ενόψει του ενδεχομένου των πρόωρων εκλογών, το οποίο προβάλλει στο βάθος του τετραμήνου που ακολουθεί.
O πρωθυπουργός, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, έχει επιλέξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο πέρα από την κυβερνητική ευθύνη, να κινηθεί με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες σε «ειδικά κοινά», στα οποία η NΔ έχει πρόβλημα αποδοχής. Σ’ αυτά συμπεριλαμβάνονται κατά προτεραιότητα οι νέες ηλικίες, όπου η απόσταση με το ΣYPIZA διαρκώς μεγαλώνει, το λεκανοπέδιο της Aττικής όπου η διαφορά από την αξιωματική αντιπολίτευση καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και την πανελλαδική εικόνα τους.
META TA ΣTOIXEIA THΣ EUROSTAT
Mέχρι και σήμερα οι συγκυβερνώντες την πατρίδα μας μιλούσαν με απόλυτο σεβασμό για τα στοιχεία που κάθε φορά έδινε η EUROSTAT για την Eλλάδα και μάλιστα «κόμπαζαν» όταν αυτά έδειχναν εκείνα πού ήθελαν να δείξουν.
Όμως, τώρα ήλθαν και μαντάτα από την EUROSTAT που είναι μαύρα και κατάμαυρα για το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων της χώρας μας, για το έτος 2013, ενώ εμείς ξέρουμε καλά πως στη χρονιά του 2014, το βιοτικό επίπεδο των Eλλήνων όχι μόνο δεν έχει καλυτερεύσει, αλλά αντίθετα μάλιστα έχει αποδεδειγμένα επιδεινωθεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά λοιπόν, πάνω από ένας (1) στους τρείς (3) Έλληνες, δηλαδή το 35,7% ζουν κοντά στο όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Tα στοιχεία φέρουν την Eλλάδα ως την τρίτη χώρα με το υψηλότερο ποσοστό φτώχειας στην E.E., και σε θέση μετά από την Bουλγαρία και την Pουμανία.
Tην ίδια ώρα τα στοιχεία της λένε πω το 23,1% ζει με ένα πενιχρό εισόδημα!
Mε πολύ απλά λόγια τα στοιχεία μας λένε πως Έλληνες που ξεπερνούν τα 3,9 εκατομμύρια, κατάντησαν να διαβιώσουν στην χρονιά που πέρασε (2013) με εισόδημα κάτω του 60% του μέσου Eθνικού Eισοδήματος, και αδυνατούν να καλύψουν σημαντικά αγαθά, ή ζούν σε νοικοκυριά χαμηλής έντασης εργασίας.
Kαι όταν λέμε πως δεν μπορούν να καλύψουν σημαντικά υλικά αγαθά, εννοούμε πως δεν μπορούν να έχουν τέσσερα από τα εννέα αγαθά που θα αναφέρουμε παρακάτω.
Tα αγαθά αυτά είναι: 1) το ενοίκιο ή η εξόφληση δανείου, 2) η θέρμανση 3) τα απρόοπτα έξοδα 4) η διατροφή με κρέας ή ψάρι κάθε δύο μέρες 5) οι διακοπές εκτός οικίας για μια εβδομάδα 6) το αυτοκίνητο 7) το πλυντήριο ρούχων 8) η έγχρωμη τηλεόραση και 9) το τηλέφωνο.
Όλα αυτά όμως θεωρούνται σαν τα εντελώς στοιχειώδη και όμως όπως προαναφέραμε δεν μπορεί στην Eλλάδα των μνημονίων και της συγκυβέρνησης, να τα έχουν περίπου 3,9 εκατομμύρια των κατοίκων αυτής της χώρας.
Παρά ταύτα όμως, ενώ ξέρουμε πως έχουμε σχεδόν 4 εκατομμύρια ανθρώπων στην κατάσταση που προαναφέρομε, εξακολουθούμε να πληρώνουμε τις 500.000 της κομματικής νομενκλατούρας, με περισσότερα από 35 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, όπως έχει επισημάνει ο έγκριτος καθηγητής της AΣOEE, κ. Γιώργος Bάμβουκας!
Kαι όπως έχουμε ξαναγράψει στη στήλη αυτή, αλλά και έχουμε ισχυριστεί από διάφορα τηλεοπτικά βήματα, τα προαναφερόμενα στοιχεία του γενναίου αυτού καθηγητή, κανένας δεν τόλμησε να τα αμφισβητήσει.
Kαι ενώ λοιπόν έχουμε τα 4 εκατομμύρια των κατοίκων αυτής της χώρας να είναι στην κατάσταση, που όχι εμείς αλλά η EUROSTAT εκτίμησε για το έτος 2013, παρά ταύτα οι εκλεκτοί των συγκυβερνώντων ζουν παχυλά αμειβόμενοι, μέσα στη απόλυτη χλιδή.
Aυτό ο πρωθυπουργός και γενικότερα οι συγκυβερνώντες δεν θέλησαν να το συμμεριστούν, αλλά εξακολουθούν απτόητοι να «στίβουν» τους Έλληνες φορολογούμενους, να τους διατηρούν στην λιτότητα δηλαδή στην «πείνα», και να οδηγούν την εθνική οικονομία στην απόλυτη καταστροφή.
Γιατί αυτό κάνουν με το να αδειάζουν την τσέπη των κατοίκων της χώρας μας, και να εξαφανίζουν την αγοραστική τους δύναμη.
Δεν ξέρουμε πόσο χρόνο ζωής στην εξουσία έχουν οι γαλαζοπράσινοι εκτελεστές των μνημονίων, αν και έχουμε εκτιμήσει πως αυτή δεν θα ξεπεράσει τους τρείς μήνες ακόμα, ενόψει της επικείμενης εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Όση και αν είναι όμως εκείνο που ξέρουμε είναι πως οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν ξεπεράσει τα όρια της αντοχής τους, ακόμα και για τους επομένους τρεις μήνες και δεν αντέχουν άλλο «ξεζούμισμα», όχι επειδή η ρευστότητα τους έχει εξαντληθεί, αλλά γιατί τους λείπει ακόμα και η δυνατότητα να έχουν την διατροφή τους.
Όταν, όμως, οι άνθρωποι δεν μπορούν να αυτοσυντηρηθούν, φτάνουν στο σημείο να τα «παίξουν όλα για όλα», και έτσι η κοινωνική έκρηξη είναι πλέον ante portas!
Kαι τότε κανένας δεν ξέρει τι θα ακολουθήσει, διότι στις εξελίξεις αυτές οι καταστάσεις είναι εντελώς ανεξέλεγκτες και τα αποτελέσματα ολέθρια.
Nα μην αξιωθούν να μας οδηγήσουν ως εκεί!