Ολοκληρώθηκε χθες η επί των άρθρων συζήτηση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, ενώ σήμερα το μεσημέρι θα διεξαχθούν και οι ονομαστικές ψηφοφορίες που έχει ζητήσει ο ΛΑΟΣ σε μια σειρά από διατάξεις, περιλαμβανόμενης και αυτής για το Μέγαρο Μουσικής.
Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση, οι εισηγητές των κομμάτων της αντιπολίτευσης, στηλίτευσαν, εκ νέου, την κυβέρνηση για τις απανωτές τροπολογίες και τροποποιήσεις που έχει επιφέρει στο σώμα του νομοσχεδίου, ενώ, από πλευράς ΠΑΣΟΚ, ο Χρήστος Πρωτόπαπας επανέλαβε πως το φορολογικό αποτελεί ένα ακόμα βήμα εμπέδωσης της κοινωνικής δικαιοσύνης στον χώρο της φορολογίας, καθώς «χτυπά την φοροδιαφυγή που μαστίζει την πατρίδα μας».
Ο εισηγητής της ΝΔ, Γιάννης Βρούτσης, χρέωσε στην κυβέρνηση την παρατηρούμενη απόκλιση των εσόδων κατά 1 δισ. ευρώ τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, σημειώνοντας πως «το άλλοθι πως φταίει άλλη κυβέρνηση έχει καταρριφθεί. Πέρσι ψηφίσατε τον κυρίαρχο φορολογικό νόμο και φέτος εισπράττουμε ως καρπούς, την καθίζηση των εσόδων. Κυβερνάτε 18 μήνες και αυτό είναι το 9ο φορολογικό νομοσχέδιο. Και ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει ανακοινώσει πως έρχεται 10ο για να περικόψει ό,τι έχει απομείνει από τις φοροαπαλλαγές».
Ο κ.Βρούτσης κατηγόρησε, επίσης, την κυβέρνηση για τη διάταξη που αφορά την αποπληρωμή των χρεών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, υπό την προϋπόθεση της ανάληψης της πλειοψηφίας στο Διοικητικό του Συμβούλιο, υποστηρίζοντας πως με την περικοπή της επιχορήγησής του, «η κυβέρνηση στην ουσία το υπονομεύει και λειτουργεί με τρόπο μεροληπτικό, η δε διάταξη του νομοσχεδίου κινείται επί ξηρού ακμής και δεν μπορούμε να συνηγορήσουμε».
Αντίστοιχες παρατηρήσεις επεφύλαξε και ο εισηγητής του ΛΑΟΣ, Μάκης Βορίδης, ο οποίος χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «ορυμαγδό για την επιχειρηματικότητα και υπονομευτικό του ανταγωνισμού και των επενδύσεων», ενώ έκρινε πως το νομοσχέδιο «δεν μειώνει την φορολογία των νομικών προσώπων» και αυξάνει τη φορολογία στο Χρηματιστήριο «λειτουργώντας αποτρεπτικά, σε μια περίοδο που το Χρηματιστήριο πάει άσχημα».
Αντίθετα, τα κόμματα της Αριστεράς χρέωσαν στην κυβέρνηση, μεταξύ άλλων, «δημιουργία νόμιμων προϋποθέσεων για φοροδιαφυγή του μεγάλου κεφαλαίου σε φορολογικούς παραδείσους», εξυπηρέτηση των σούπερ μάρκετ έναντι των λαϊκών αγορών και υποχώρηση στις απαιτήσεις των καπνοβιομηχάνων σε βάρος των περιπτερούχων (ΚΚΕ – Καραθανασόπουλος), ενθάρρυνση του εκβιασμού των επιχειρηματιών από διεφθαρμένους εφοριακούς, με αφορμή την αύξηση της προβεβαίωσης φόρου στο 50% για τους προσφεύγοντες στα διοικητικά δικαστήρια, εξυπηρέτηση των εφοπλιστών με την «αστεία αναπροσαρμογή φόρου και εισφορών» για τα πλοία ελληνικών συμφερόντων (ΣΥΡΙΖΑ – Παπαδημούλης).
Από πλευράς του, ο υπουργός Οικονομικών, ανέφερε πως «η χώρα βρίσκεται σε ύφεση και αρχίζει και βγαίνει από την ύφεση. Η ανάκαμψη έχει ξεκινήσει: Η ύφεση ρηχαίνει – θα δείτε και τα στοιχεία των εξαγωγών – και η χώρα βγαίνει γιατί ακολουθεί πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής, κάνει αλλαγές και η οικονομία ανταποκρίνεται».
Τί προβλέπει το νομοσχέδιο:
• Θεσπίζεται τριετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αντιμετώπισης της Φοροδιαφυγής, το οποίο θα περιέχει συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους. Το πρώτο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα θα δημοσιοποιηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών μέχρι τέλος Απριλίου 2011. Το Πρόγραμμα θα εγκρίνεται με απόφαση της αρμόδιας Κυβερνητικής Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Φοροδιαφυγής, την οποία θα απαρτίζουν οι Υπουργοί Οικονομικών, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Προστασίας του Πολίτη και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
• Θεσπίζεται ο θεσμός του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος ο οποίος είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός και έχει κατά προτεραιότητα αρμοδιότητα σε ολόκληρη τη χώρα να διενεργεί προανακριτικές πράξεις, καθώς και να εποπτεύει, να συντονίζει και να καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων από τους γενικούς ή ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους (υπαλλήλους ΣΔΟΕ, τελωνείων και φοροελεγκτικών υπηρεσιών). Ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος θα συντονίζει και θα κατευθύνει τα στάδια της προδικασίας, δηλαδή της ουσιαστικής έρευνας των οικονομικών εγκλημάτων από όλες τις συναρμόδιες διωκτικές αρχές.
• Προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά έτσι ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση. Προβλέπονται δε αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας, προκειμένου για υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών. Έτσι, θεσπίζονται ως διαρκή και επομένως, ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα :
– Της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.
– Της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος.
– Της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση Φ.Π.Α και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.
Με το φορολογικό νομοσχέδιο αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές που σχετίζονται με φοροδιαφυγή (πλην των ληξιπρόθεσμων) από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι είκοσι έτη. Για το κακούργημα της μη απόδοσης φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ εφόσον ο εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος παραγγείλει την άμεση άσκηση ποινικής δίωξης, η παραγραφή αρχίζει από την ημερομηνία άσκησης της δίωξης.
Ακόμη, αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο. Στα δε πλημμελήματα της φοροδιαφυγής, προβλέπεται, ότι δεν χωράει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής σε περίπτωση δεύτερης και κάθε περαιτέρω υποτροπής. Η μετατροπή της ποινής, στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται να γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί των 3 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανώτατο δε ποσό εξαγοράς ορίζονται τα 100 ευρώ.
Το νομοσχέδιο προβλέπει πως όταν δεν επιτευχθεί διοικητική επίλυση της διαφοράς και ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές αυξάνεται το ποσοστό προβεβαίωσης από 25% στο 50% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών.
• Για την αναδιάρθρωση των φορολογικών και ελεγκτικών υπηρεσιών προβλέπεται ότι η επιλογή, στελέχωση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την είσπραξη των εσόδων οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και παρακολούθηση για την επίτευξη μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων. Μεταξύ άλλων περιορίζεται σε ποσοστό 10% επί του συνόλου του προσωπικού του ΣΔΟΕ ο αριθμός των υπηρετούντων σ’ αυτό υπαλλήλων με έτη υπηρεσίας άνω των 20.
• Ιδρύεται ειδικό Σώμα Φορολογικών Διαιτητών (Σ.Φ.Δ.) ως ανεξάρτητη αρχή με έδρα την Αθήνα. Έργο του Σ.Φ.Δ. είναι η διαιτητική επίλυση των φορολογικών διαφορών, εφόσον το αντικείμενό τους υπερβαίνει το ποσό των εκατό πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ. Φορολογικοί Διαιτητές διορίζονται πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και επαγγελματικής επάρκειας. Η δε επιλογή του προέδρου του Σώματος Φορολογικών Διαιτητών θα γίνεται από τη Βουλή.
• Τέλος, το νομοσχέδιο επιφέρει αλλαγές στο πλαίσιο φορολόγησης και διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας. Έτσι, από τις χρήσεις που αρχίζουν από 1/1/2011 μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% και εφαρμόζεται για το σύνολο των κερδών. Για τα διανεμόμενα κέρδη προβλέπεται παρακράτηση φόρου με 25%. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να συμψηφίσουν βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο με βέβαιες και εκκαθαρισμένες χρηματικές απαιτήσεις κατά του Δημοσίου.
Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη 22 Μαρτίου 2011, 11:25