Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, σχετικά με την επανεξέταση των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα και την εξίσωσή τους στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τον Οκτώβριο, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, αφήνει ο Μ. Χρυσοχοΐδης, στην αποκλειστική του συνέντευξη στο «Κ» και το Capital.gr.
Ο υπουργός Ανάπτυξης δεν αποκλείει την επιβολή πλαφόν στις τιμές των καυσίμων, ενώ στέλνει μηνύματα προς τις τράπεζες για την ανάγκη αναδιάρθρωσής τους και συμβολής τους στις αναπτυξιακές προσπάθειες.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκλείει το ενδεχόμενο εκλογών ή ανασχηματισμού, αλλά, αντίθετα, υποστηρίζει πως ήρθε η ώρα η κυβέρνηση να υλοποιήσει τις αποφάσεις της χωρίς άλλες καθυστερήσεις και να εξηγήσει με ειλικρίνεια στους πολίτες το πρόγραμμά της. Τάσσεται, επίσης, κατά της εκποίησης δημόσιας περιουσίας.
Κύριε υπουργέ, αρκεί το Μνημόνιο και η πιστή εφαρμογή του για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους;
Προφανώς και δεν αρκεί από μόνο του, όπως και δεν αρκεί για να γίνει η οικονομία μας ανταγωνιστική. Άλλωστε, η ελληνική κρίση δεν είναι μόνο δημοσιονομική, αλλά και κρίση ανταγωνιστικότητας, καθώς για χρόνια βασιστήκαμε σε ένα στρεβλό, αντιπαραγωγικό και κρατικοδίαιτο μοντέλο.
Η δημοσιονομική προσαρμογή θα συμβάλει κατ΄ αρχήν στην μείωση των ελλειμμάτων του προϋπολογισμού και στη συνέχεια στη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος. Η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί θα διοχετευθεί στην αποπληρωμή του χρέους και, συνεπώς, μπορεί να οδηγήσει στην αντιμετώπιση της κρίσης χρέους.
Όμως, ταυτόχρονα, οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην οικονομία θα θέσουν τις βάσεις της ανάπτυξης, μεγαλώνοντας την πίτα του πλούτου της χώρας. Τώρα είναι η μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα να αποτινάξει τις νοοτροπίες και τις πρακτικές που μας οδήγησαν ένα βήμα πριν την χρεοκοπία. Μόνο έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια οικονομία με βάθος, ποιότητα στην παραγωγή, έμφαση στις καλές υπηρεσίες, την εξωστρέφεια και την καινοτομία, μια οικονομία με πολλές και καλές θέσεις εργασίας. Δύσκολη η αποστολή, δύσκολες αποφάσεις, αλλά για μας είναι μονόδρομος.
Θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει επαναδιαπραγμάτευση σε συγκεκριμένους όρους του Μνημονίου, όπως υποστηρίζουν ακόμη και στελέχη σας στην κυβέρνηση; Τελικώς, η τρόικα αποφασίζει και η κυβέρνηση εκτελεί;
Μια πρώτη – και μάλιστα ευτυχής – «διαπραγμάτευση» διεξήχθη σε ευρωπαϊκό επίπεδο στην άτυπη Σύνοδο Κορυφής. Με τον τρόπο αυτό, πετύχαμε ήδη επιμήκυνση της αποπληρωμής του δανείου των 110 δις ευρώ και μείωση του επιτοκίου.
Σε ό,τι αφορά το ποιος αποφασίζει, είναι προφανές ότι οι ρόλοι είναι διακριτοί. Η κυβέρνηση, με την έγκριση του ελληνικού λαού αποφασίζει και η τρόικα συζητά και προτείνει λύσεις, τις οποίες θεωρεί πως διασφαλίζουν τα συμφέροντα των πιστωτών.
Πρέπει να γίνει απολύτως σαφές ότι είναι άλλο πράγμα η δανειακή σύμβαση που υπογράψαμε και προβλέπει ορισμένες υποχρεώσεις και διαφορετικό το τι κάνουμε για να αλλάξουμε τη χώρα. Αυτή τη στιγμή αλλάζουμε την Ελλάδα, με θυσίες πρωτόγνωρες. Υπό το βάρος των πρωτοφανών αυτών αλλαγών, κρινόμαστε στην πράξη όλοι, και κυρίως το πολιτικό σύστημα.
Είστε από αυτούς που αναμένουν συναίνεση από την αντιπολίτευση ή πιστεύετε ότι η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει μόνη της, με όποιο κόστος; Τις πρόωρες εκλογές, τις αποκλείετε σε περίπτωση που δεν υπάρξει συναίνεση;
Η χώρα βρέθηκε ένα βήμα πριν από τη χρεοκοπία, εφαρμόζει ένα σκληρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής και μεταρρυθμίσεων και θα ήταν περισσότερο χρήσιμοι οι αρνητές που μέχρι χθες έκρυβαν την αλήθεια, να κατέθεταν τις προτάσεις τους αντί για μαγικές συνταγές μηδενισμού του χρέους. Όλοι μας, και ιδιαίτερα τα πολιτικά κόμματα, κρινόμαστε από τη στάση που κρατάμε, ειδικά σε δύσκολες περιόδους.
Ελπίζω τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα η αξιωματική, να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να τηρήσουν επιτέλους μια υπεύθυνη στάση, χωρίς εύκολους και ψηφοθηρικούς λαϊκισμούς. Αλλά δεν έχω αυταπάτες. Η Νέα Δημοκρατία έχει δηλώσει ότι θα συναινέσει μόνο αν η Κυβέρνηση αλλάξει πολιτική!
Όσο για το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, εξακολουθώ να πιστεύω ότι δεν χρειάζονται κάλπες, αλλά μεταρρυθμίσεις και σκληρή δουλειά.
Τελικώς, μιλάμε για αξιοποίηση ή για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας; Θεωρείτε ότι είναι επιτεύξιμος ο στόχος των 50 δις;
Έχει γίνει σαφές από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ότι δεν μιλάμε για εκποίηση και πώληση δημόσιας περιουσίας, αλλά για αξιοποίηση, η οποία μάλιστα θα αποφέρει και σημαντικότατα αναπτυξιακά οφέλη και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, που είναι πολύτιμες στην δύσκολη συγκυρία που διανύουμε.
Δεν κατανοώ γιατί δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε μια τελματωμένη περιουσία, την οποία κάποιοι αετονύχηδες για χρόνια καταπατούν και διαχειρίζονται, χωρίς κανένα όφελος για τον ελληνικό λαό.
Προφανώς και πρόκειται για μια σύνθετη διαδικασία, για αυτό και υπάρχει και διυπουργικός συντονισμός. Για τον λόγο αυτό, προχωρούμε στην κατάρτιση σχεδίου, που θα είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης, ώστε οι όποιες αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας να γίνει με συγκεκριμένα κριτήρια και πλήρη διαφάνεια.
Η ύφεση έχει χτυπήσει «κόκκινο», καθώς τα στοιχεία του δ’ τριμήνου του 2010 (-6,6%) διέψευσαν ακόμη και τους πλέον απαισιόδοξους. Πώς θα πετύχουμε, επιτέλους, την ανάπτυξη;
Δεν υπάρχει κάποιο μαγικό κουμπί που να φέρνει την ανάπτυξη δια μαγείας. Ακούω μετά χαράς όλους να την επικαλούνται, αλλά λίγοι περιγράφουν με σαφήνεια πώς επιτυγχάνεται. Κατ΄ αρχήν, πρέπει να πετύχουμε τη δημοσιονομική σταθεροποίηση και την εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Ποιος θα επενδύσει σε μια ασταθή οικονομία σε ένα κατ΄ αρχήν ρευστό διεθνές περιβάλλον;
Εμείς, έχουμε βάλει μπρος ένα συνεκτικό σχέδιο, ενθαρρύνουμε και προάγουμε τον ανταγωνισμό, δίνοντας κίνητρα στις υγιείς επιχειρήσεις να σταθούν στα πόδια τους και να γίνουν εξωστρεφείς, αμβλύνοντας τη γραφειοκρατία, βάζοντας μπροστά ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ιδιωτικές επενδύσεις, «ρίχνοντας» ένα πακέτο στήριξης που υπερβαίνει τα 10 δις ευρώ, ενώ είμαστε συνεπείς και στις υποχρεώσεις που κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση, λόγου χάρη για επενδυτικά σχέδια του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου.
Με κάθε τρόπο στέλνουμε μηνύματα στην αγορά ότι είμαστε δίπλα στις υγιείς επιχειρηματικές δυνάμεις και αλλάζουμε τους όρους του παιχνιδιού, ώστε η ανάπτυξη να έλθει με βιώσιμους και κοινωνικά δίκαιους όρους.
Σας προβληματίζει το γεγονός ότι δεν κυκλοφορεί χρήμα στην αγορά, παρά τις προσπάθειες και του υπουργείου σας με το ΕΤΕΑΝ και το νέο επενδυτικό νόμο, που μόλις τέθηκε σε ισχύ;
Είναι γεγονός ότι οι τράπεζες, που τα προηγούμενα χρόνια τροφοδοτούσαν με ρευστότητα την αγορά, έχουν σταματήσει την πιστωτική τους επέκταση, ως απόρροια των προβλημάτων που τους κληροδότησε η δημοσιονομική κρίση. Το ΕΤΕΑΝ, αλλά και τα άλλα χρηματοδοτικά προϊόντα που έχουμε θέσει σε κυκλοφορία θα δώσουν ρευστότητα στην αγορά, η οποία πρόκειται να γίνει ιδιαίτερα εμφανής το δεύτερο εξάμηνο τους έτους.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι μέχρι το καλοκαίρι πρόκειται να διατεθούν για επενδύσεις 2,6 δις ευρώ με το νέο επενδυτικό νόμο και 2,5 δις ευρώ μέσω της ενεργοποίησης των ευνοϊκών δανείων του ΕΤΕΑΝ. Ήδη εκταμιεύθηκαν 550 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή των οφειλών εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου από σήμερα και μέχρι το Πάσχα, ενώ έχει ξεκινήσει η υλοποίηση των προγραμμάτων ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω του JEREMIE, συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, υλοποιούνται προγράμματα του ΕΣΠΑ για τον τουρισμό, την ενίσχυση της καινοτομίας και την προώθηση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ. Τέλος, συστήνουμε ειδικές task force για κάθε Περιφέρεια που θα αναλάβουν το ξεμπλοκάρισμα και την ωρίμανση σημαντικών έργων, τα οποία και θα χρηματοδοτηθούν άμεσα.
Πώς κρίνετε τη στάση των τραπεζών και τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση της κρίσης;
Όλοι έχουν μερίδιο ευθύνης στη δημοσιονομική εκτροπή, ιδιαίτερα σε περιόδους που οι κανόνες του παιχνιδιού ευνοούσαν την ασυδοσία. Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση σήμερα είναι δύσκολη για τις τράπεζες, καθώς η δυνατότητά τους για παροχή ρευστότητας στην αγορά είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Αυτό που εμείς κάνουμε, είναι να αντικαταστήσουμε, σε ένα βαθμό, την πιστωτική στενότητα μέσα από τα δικά μας προγράμματα, που είναι διαφορετικά από ό,τι είχαν μάθει οι τράπεζες και η αγορά στο παρελθόν. Όμως, η ανταπόκριση των επιχειρήσεων σε προγράμματα, όπως π.χ. το «Εξοικονόμηση Κατ’ Οίκον», όπου στην ουσία εγκαινιάζουμε το μοντέλο λειτουργίας του ΕΤΕΑΝ, μας κάνουν να πιστεύουμε ότι υπάρχουν περιθώρια και δυνάμεις στην αγορά που μπορούν να στηρίξουν το εγχείρημα.
Πέρα από τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και τις αποφάσεις που θα ληφθούν για την Ελλάδα και τις χώρες της Ευρωζώνης που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση, θεωρώ ότι και οι τράπεζες πρέπει να επεξεργάζονται τρόπους εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους και ενίσχυσης της θέσης τους στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου σας, οι τιμές στο περίφημο «καλάθι της νοικοκυράς» μειώνονται. Στον κόσμο, ωστόσο, υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι το κόστος ζωής συνεχώς αυξάνεται. Για ποιο λόγο;
Οι φόροι που επιβλήθηκαν, ως ανάγκη για να εξασφαλιστούν δημόσια έσοδα και να αποτραπεί η χρεοκοπία της χώρας, είχαν ως αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι τιμές βασικών αγαθών και υπηρεσιών. Επιπλέον, η διεθνής κρίση και η αύξηση των τιμών των καυσίμων πέρασε, όπως ήταν λογικό, και στην τσέπη των καταναλωτών.
Όμως, παρά και τις γενικευμένες αυξήσεις στις διεθνείς τιμές καυσίμων, βασικών εμπορευμάτων και τροφίμων, το επίπεδο των τιμών στη χώρα μας είναι πτωτικό και ο πληθωρισμός δείχνει ήδη σημεία σημαντικής αποκλιμάκωσης, που αναμένουμε ότι θα συνεχιστεί.
Από στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας προκύπτει ότι σε 7 από τα 10 προϊόντα σημειώθηκε κατά το 2010 μείωση τιμής ή απορρόφηση μέρους της μεταβολής του ΦΠΑ. Εμείς, προχωρήσαμε σε κάλεσμα ευθύνης προς τους επιχειρηματίες, βρήκαμε μεγάλη ανταπόκριση και πετύχαμε σοβαρές μειώσεις και απορροφήσεις του ΦΠΑ σε περισσότερα από 2.500 βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Η πρωτοβουλία μας αυτή επεκτείνεται και σε άλλους κλάδους.
Ταυτόχρονα, αυξήσαμε τους ελέγχους για να αποτραπούν φαινόμενα αισχροκέρδειας και εξαπάτησης των πολιτών. Ανήγγειλα πρόσφατα ένα σχέδιο δράσης για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για το λιανεμπόριο και την άρση περιορισμών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό και αυξάνουν τις τιμές, ενώ σημαντικά οφέλη για τον καταναλωτή πρόκειται να αποκομιστούν με την απλοποίηση αγορανομικών διατάξεων που έχουν περιπέσει σε αδράνεια ή στρεβλώνουν την αγορά, όπως π.χ. τα περιθώρια κέρδους στα οπωροκηπευτικά που οδηγούν σε υπερτιμολογήσεις και φοροδιαφυγή ή η τροποποίηση της ρύθμισης για την υποχρεωτική υποβολή κοστολογικών στοιχείων από τις επιχειρήσεις προς τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να λάβουμε γενναίες αποφάσεις για να παραχθεί πλούτος και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας.
Έχει γίνει ευρεία συζήτηση για το αν υπάρχει κερδοσκοπία στην αγορά καυσίμων. Τον τελευταίο καιρό, με μια σειρά από συγκυρίες, που κορυφώθηκαν με τις εξελίξεις στη Λιβύη και τη Μέση Ανατολή, οι τιμές πήραν την ανηφόρα και, παρά τις μειώσεις στις διεθνείς τιμές, δεν επέστρεψαν στα προ κρίσης επίπεδα. Πώς θα αντιμετωπίσετε το φαινόμενο;
Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι περίπου το 93% περίπου της τιμής των καυσίμων είναι ανελαστικό, αφορά δηλαδή την τιμή διυλιστηρίου και τους φόρους, συνεπώς τα περιθώρια κέρδους παραμένουν τα ίδια από το 2009.
Διαπιστώνουμε ωστόσο πως υπάρχουν επιμέρους κλάδοι της αγοράς, όπως για παράδειγμα οι κλειστές αγορές των εθνικών οδικών δικτύων, όπου διαμορφώνονται αδικαιολόγητα υψηλές τιμές.
Καταδικάζουμε τη συγκεκριμένη πρακτική και γι’ αυτό κάλεσα τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης που δραστηριοποιούνται στους κλειστούς αυτοκινητόδρομους να μειώσουν άμεσα τις τιμές τους, διότι, διαφορετικά, θα αναγκαστούμε άμεσα να λάβουμε πολύ σκληρές αποφάσεις, με την επιβολή ανώτατων τιμών.
Πρέπει να ξέρετε ότι η πολιτική μας στο συγκεκριμένο ζήτημα συνοψίζεται στο τρίπτυχο: εντατικοί έλεγχοι-εξορθολογισμός της αγοράς-ενημέρωση των καταναλωτών. Για τον λόγο αυτό, δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να κερδοσκοπήσει εις βάρος των πολιτών και θα είμαστε άτεγκτοι σε οποιονδήποτε συλληφθεί να κλέβει, τόσο με αυστηρότατα πρόστιμα όσο και με αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.
Από τον ερχόμενο Οκτώβριο, όπως προβλέπεται και στο Μνημόνιο, ο φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης θα πρέπει να εξισωθεί με αυτόν του πετρελαίου κίνησης. Έχετε προβεί σε σχεδιασμούς για τη συγκράτηση των τιμών; Υπάρχει ενδεχόμενο να επανεξετάσετε συνολικά, ως κυβέρνηση, το ζήτημα των έμμεσων φόρων στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης;
Η κυβέρνηση επεξεργάζεται ήδη το πακέτο μέτρων για την περίοδο 2012-2015, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση το επόμενο διάστημα και στη συνέχεια θα οδηγηθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Εκεί, όπως έχει δηλώσει ο συνάδελφός μου υπουργός Οικονομικών, θα εξεταστούν όλα τα δεδομένα.
Ποια είναι τα ανοιχτά μέτωπα που έχετε στο υπουργείο σας, εν όψει της επόμενης επίσκεψης-αξιολόγησης της τρόικας το Μάιο; Ποιο είναι το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα των επόμενων κινήσεών σας;
Βρίσκονται ήδη στη Βουλή τα νομοσχέδια για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των επιχειρήσεων και βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, τη σύσταση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, τους μεσίτες και την αναμόρφωση της προπτωχευτικής διαδικασίας επιχειρήσεων.
Επίσης, άμεσα θα δώσουμε στη δημοσιότητα το σχέδιο για μια «Ελλάδα Φιλική προς το Επιχειρείν», με συγκεκριμένα σημεία-ανατροπές για την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, ενώ στις αρχές Απριλίου θέτουμε σε λειτουργία το νόμο για την ίδρυση των επιχειρήσεων σε μία μέρα (“one stop shop”) με την ολοκλήρωση του Γενικού Μητρώου Επιχειρήσεων.
Συνεχίζουμε τον αγώνα δρόμου με το ΕΣΠΑ και τη συμμετοχή των Περιφερειών στην ένταξη ώριμων έργων το ταχύτερο δυνατόν, ενώ, όπως σας είπα, με μια σειρά από θεσμικές και πολιτικές αποφάσεις δίνουμε πνοή στον ανταγωνισμό και βελτιώνουμε τη θέση του καταναλωτή.
Πιστέψτε με, πάντως, δεν αισθάνομαι ότι δίνουμε εξετάσεις. Η αίσθηση του κατεπείγοντος προκύπτει από την ανάγκη να κάνουμε πολλά περισσότερα για να αλλάξουμε τη χώρα και να φέρουμε την ανάπτυξη πιο γρήγορα.
Τα κρούσματα ασυνεννοησίας που υπάρχουν στην κυβέρνηση κάνουν πολλούς να μιλούν για την ανάγκη αναδόμησης του κυβερνητικού σχήματος, ακόμη και αν το ενδεχόμενο αυτό το απέκλεισε ο πρωθυπουργός – αφού οι ανασχηματισμοί, ως γνωστόν, δεν προαναγγέλλονται. Είστε από τους υποστηρικτές της άποψης ότι πρέπει να υπάρξουν διορθωτικές, έστω, κινήσεις ή «λίφτινγκ» στο επικοινωνιακό επιτελείο και την επικοινωνιακή σας πολιτική;
Είναι αλήθεια ότι η πολιτική επικαιρότητα είναι καταιγιστική εδώ και ενάμιση χρόνο. Έχουμε κάνει τεράστιο νομοθετικό έργο και σταδιακά πρέπει να περάσουμε στην υλοποίηση όσων σχεδιάσαμε και σχεδιάζουμε. Η πολιτική και κοινωνική ζωή στη χώρα δεν ήταν συμφιλιωμένες με απαιτήσεις και ρυθμούς υψηλού βεληνεκούς, συνεπώς χρειάζεται να βγούμε πιο δυναμικά να εξηγήσουμε στους πολίτες το έργο μας, τις προθέσεις μας, το πρόγραμμά μας, να λέμε διαρκώς την αλήθεια και να επιδιώκουμε να έχουμε συμμάχους στο πλευρό μας.
Πιστεύω στη δύναμη της πολιτικής να αλλάζει τα πράγματα και στη δύναμη της επικοινωνίας να εξηγεί και να μεταδίδει την ουσία της πολιτικής, ώστε ο πολίτης να γίνεται κοινωνός και συμμέτοχος στην προσπάθεια. Οι εποχές που η επικοινωνία μπορούσε να υποκαταστήσει την πολιτική ή ένας ανασχηματισμός να αποτελεί πανάκεια, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Το διακύβευμα είναι πολύ μεγαλύτερο από ευκαιριακούς χειρισμούς, απαιτεί ευθύνη μέσα και έξω από το πολιτικό τεραίν.
Πηγή:www.capital.gr