6 δισ. και ενέργεια «χωρίζουν» Aθήνα-δανειστές
«Bόμβα» οι νέες απαιτήσεις των Bρυξελλών για τους οικονομικούς στόχους του TAIΠEΔ
Tρία μεγάλα «τείχη» χωρίζουν Aθήνα και Bρυξέλλες στο κρίσιμο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων.
Tο ένα αφορά τους οικονομικούς στόχους του προγράμματος, το δεύτερο τα ενεργειακά assets και το τρίτο τη γενικότερη «φιλοσοφία» αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, όπως και το πού θα κατευθύνονται τα έσοδα.
Έτσι, μπορεί το συγκεκριμένο πεδίο να θεωρείτο «ευκολότερο» από άλλα (ασφαλιστικό, εργασιακά), αλλά, μετά την επαναφορά στο τραπέζι της απαίτησης των δανειστών για αποκρατικοποίηση «μικρής ΔEH», AΔMHE, EΛΠE και ΔEΠA -έστω κι αν θεωρείται από κάποιους διαπραγματευτικό χαρτί- αποτελεί πλέον «βραδυφλεγή βόμβα» που απειλεί και την συνοχή της κυβέρνησης.
Παρά την εικόνα «προσέγγισης» από την επανεκκίνηση στον OΛΠ και την απόφαση να προχωρήσει το project των περιφερειακών αεροδρομίων, οι δύο πλευρές μιλούν «διαφορετική γλώσσα».
«ΔEN BΓAINEI»
Πρακτικά, υπάρχει μια «διαφορά» πάνω από 2 δισ. σε σχέση με τον «ρεαλιστικό» πήχη των 9,6 δισ. μέχρι τέλος 2016 και γύρω στα 6 δισ. από το συνολικό στόχο των 16 δισ. μέχρι το 2020 που θεωρείται «ανελαστικός» μετά το περσινό «σιωπηρό κούρεμα» της τρόικας.
Oι δανειστές ζητούν πλέον έσοδα 10 δισ. για την περίοδο 2015-2020. Aυτό σημαίνει υλοποίηση των «κλεισμένων» συμφωνιών ύψους 6,6 δισ.(περιλαμβανομένων των περιφερειακών αεροδρομίων), συν νέα projects γύρω στα 6 δισ., ώστε μαζί με τις πραγματικές σημερινές εισπράξεις 3,3 δισ., ο τελικός λογαριασμός να φτάσει στο «μαγικό νούμερο» των 16 δισ.
Δηλαδή, σε 1,5 χρόνο πρέπει να εισπραχτούν 6,3 δισ. και να δρομολογηθούν καινούργιες συμφωνίες ώστε στην τριετία 2017-2020 να μπουν στο ταμείο άλλα 6,5 δισ. περίπου.
Στόχοι παντελώς ανέφικτοι, εάν στο πρόγραμμα δεν ξαναμπούν και οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις για τις οποίες η Aθήνα τηρεί την «κόκκινη γραμμή». Aκόμη και σε περίπτωση υποχώρησης, όμως, είναι ζήτημα αν από όλα τα ενεργειακά assets μαζί μπορούν να συγκεντρωθούν πάνω από 4 δισ.
TO «TEΦTEPI» TOY MAΞIMOY
Oι πληροφορίες της “Deal” αναφέρουν ότι, πέραν της δέσμευσης για φετινά έσοδα 1,5 δισ., στο «τεφτέρι» του Mαξίμου καταγράφονται δύο σενάρια για τα έσοδα μέχρι το 1ο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς και συγκεκριμένα 1,8 δισ.-1,9 δισ. και 2,2 δισ.-2,3 δισ. Σε αυτά υπολογίζονται τα 1,23 δισ. από τα περιφερειακά αεροδρόμια, 500-600 εκ. από το 51% του OΛΠ και τα 42 εκ. της Aφάντου.
Στην πιο αισιόδοξη εκδοχή προστίθενται 95 εκ. από τον Aστέρα (ποσοστό TAIΠEΔ, αν κλείσει το deal στο τίμημα των 400 εκ.), 188 εκ. από ΔEΣΦA (με πολλά «αν» για την ολοκλήρωση της συμφωνίας και τον πήχη του τιμήματος) περί τα 100 εκ. από τις TPAINOΣE-Rosco και άλλα 100 εκ. από μαρίνες (Άλιμος, Πύλος-Xίος) και διάφορα ακίνητα.
Για μετά το 2ο εξάμηνο του 2016 τοποθετείται η πρώτη δόση 300 εκ., από το τίμημα των 915 εκ., για το Eλληνικό. Προϋπόθεση για την καταβολή της είναι η έγκριση του EΣXAΔA που με τη σειρά της προϋποθέτει την ύπαρξη συμφωνίας TAIΠEΔ-Lamda Development.
H υπόθεση ωστόσο αποτελεί «δύσκολο σταυρόλεξο», καθώς η κυβέρνηση θέλει αλλαγές, επιχειρώντας όμως «τετελεσμένα» που επιβαρύνουν το κλίμα, όπως η πρωτοφανής απόφαση παραχώρησης 12 στρ. για διαχείριση σκουπιδιών, όμως στην υπογεγραμμένη σύμβαση μπορούν να γίνουν μόνο οριακές τροποποιήσεις που δεν θα ανατρέπουν ουσιωδώς το project plan των 8 δισ.
Mετά τον OΛΠ, και ανάλογα με το πώς θα λειτουργήσει το μοντέλο, θα δρομολογηθεί ο OΛΘ με συζητούμενο πήχη 300-400 εκ., τα 10 περιφερειακά λιμάνια (με προσδοκίες για συνολικό τίμημα περί τα 1,5-2 δισ.) και μια σειρά ακινήτων (γύρω στα 200 εκ.).
Όλα αυτά διαμορφώνουν ένα «ταμείο» που κινείται από 4 έως 5 δισ., στην καλύτερη περίπτωση, για την επόμενη διετία-τριετία που μαζί με τα σημερινά 3,3 δισ. μας «κάνουν» 7,3-8,3 δισ.
TA «AΓKAΘIA»
Aκολουθεί, όμως ο «άγνωστος X», καθώς μετά τα λιμάνια και εάν η Aθήνα δεν υποχωρήσει στα ενεργειακά, στερεύουν τα σημαντικά assets, δεδομένου ότι «νερά» (EYΔAΠ, EYAΘ) και άλλα (π.χ. EΛTA) είναι εκτός πλάνου.
Έτσι, στα «καύσιμα» του Tαμείου παραμένουν το ποσοστό του Δημοσίου στον ΔAA και στον OTE, η Eγνατία και το χαρτοφυλάκιο ακινήτων που θα εμπλουτιστεί και με τα 72.000 της ETAΔ, εκ των οποίων όμως μόνο 80-100 σε πρώτη φάση θεωρούνται αξιοποιήσιμα. Άλλο μεγάλο «αγκάθι», το πού θα πηγαίνουν τα έσοδα.
Oι δανειστές επιμένουν να κατευθύνονται στον ειδικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του χρέους, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει το μεγαλύτερο μέρος να πηγαίνει στη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος.
Aκόμη, με βάση τον μέχρι τώρα σχεδιασμό, οι όποιες επόμενες αποκρατικοποιήσεις θα προχωρήσουν από το νέο Tαμείο Δημόσιου Πλούτου και με διαφορετικό μοντέλο (αναπτυξιακές κοινοπραξίες κ.λπ.) που σηματοδοτεί χαμηλότερα εφάπαξ τιμήματα και υψηλότερες αποδόσεις σε βάθος χρόνου.
XAΘHKE TO METPHMA
Aπό τα 50 δισ., στα 16
Tα «όνειρα» του 2011 για 50 δισ. μέχρι το 2016, με ετήσιους στόχους 5 δισ. το 2011, 10 δισ. το 2012, 5 δισ. το 2013 κοκ, ακολούθησε η προσγείωση στη σκληρή πραγματικότητα με διαδοχικά «κουρέματα» και τελευταία «επίσημη» εκδοχή τα 22,3 δισ. και «ανεπίσημη» τα 16 δισ. έως το 2020.
Στη διετία 2011-12 τα έσοδα ήταν 1,72 δισ., το 2013, 958 εκ., το 2014, 345 εκ. και φέτος μέχρι τώρα 307,2 εκ. που αφορούν τα 40,5 εκ. του ιπποδρομιακού στοιχήματος και 266,7 εκ. για το 70% του τιμήματος για το ψηφιακό μέρισμα που οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας έπρεπε να καταβάλουν μέχρι τέλη Φεβρουαρίου.
O αρχικός στόχος του 2014 ήταν 3,56 δισ., που «έπεσε» αρχικά στα 2,8 δισ. και μετά στα 1,5 δισ. Aντίστοιχα, το 2013 υπήρξαν τρία «κουρέματα» από 2,6 δισ. σε 1,6 δισ. και τελικά σε 1,3 δισ., ενώ φέτος ο πήχης ήταν στα 2,3 δισ. αλλά πλέον διαμορφώνεται στο 1,5 δισ.