Λευκός καπνός στις Βρυξέλλες για το προσφυγικό
Σε συμφωνία για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης κατέληξαν ΕΕ και Τουρκία, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλιου, Ντόναλντ Τουσκ μέσω Twitter.
Νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής οι «28» ενέκριναν το αναθεωρημένο σχέδιο που τους κατέθεσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ, μετά την συνάντηση που είχε με τον Τούρκο πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου, τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, και τον Ολλανδό πρωθυπουργό Μαρκ Ρούτε. Εν συνεχεία, ο Τούρκος πρωθυπουργός επέστρεψε στο Συμβούλιο για την οριστικοποίηση της συμφωνίας.
Ως ημερομηνία έναρξης ισχύος της συμφωνίας ορίζεται η ερχόμενη Κυριακή 20 Μαρτίου. Ωστόσο, οι πληροφορίες θέλουν τις επιστροφές όσων φθάνουν στην Ελλάδα μετά την Κυριακή, να ξεκινούν αρχίσουν ένα δεκαπενθήμερα αργότερα, στις 4 Απριλίου.
Το σχέδιο εμπεριέχει προτάσεις συμβιβασμού για τα τέσσερα αμφιλεγόμενα σημεία:
1. Σε σχέση με τις ενστάσεις τις Κύπρου για το άνοιγμα των κεφαλαίων, υπάρχει συμβιβασμός που ικανοποιεί σύμφωνα με την ίδια πηγή τόσο την Κύπρο όσο και την Τουρκία, για το άνοιγμα του κεφαλαίου 33 (προϋπολογισμός) , το οποίο δεν έχει μπλοκαριστεί από την Κύπρο, εντός της ολλανδικής προεδρίας
2. Σε σχέση με την ημερομηνία εφαρμογής του σχεδίου επανεισδοχής/επανεγκατάστασης “ένας προς έναν” μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας προτείνεται να οριστεί η 20η Μαρτίου
3. Σε σχέση με τη νομιμότητα του εν λόγω σχεδίου, προτείνεται ότι θα είναι σε πλήρη συμφωνία με το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο, θα σέβεται δηλαδή την αρχή της ατομικής εξέτασης κάθε αίτησης ασύλου, ενώ στην τελική συμφωνία θα υπάρχει σαφής αναφορά στην αρχή μη επαναπροώθησης και στις μη συλλογικές επιστροφές
4. Σε σχέση με την οικονομική ενίσχυση της Τουρκίας για τους πρόσφυγες, στην τελική συμφωνία προτείνεται να μην υπάρχουν νέα ποσά αλλά σαφής αναφορά σε συγκεκριμένα έργα που μπορούν να επωφεληθούν από τα ήδη υπάρχοντα 3 δισ. μέσα στην εβδομάδα για ταχύτερη εκταμίευση.
Ολόκληρο το κείμενο στα Αγγλικά
1. The European Council confirms its comprehensive strategy to tackle the migration crisis. Several elements of our common European response are in place today and are yielding results. Work on other elements is being taken forward diligently, so that they can be implemented as soon as possible. Priority will continue to be given to regaining control of our external borders.
2. Following the decisions of the Heads of State or Government of 7 March, and in the context of the Joint Action Plan with Turkey and its expansion, the European Council calls for:
more work to be done on hotspots; much progress has been achieved in making all hotspots fully operational and increasing reception capacities; this effort should be continued, with the full assistance of the EU, including support for Greek asylum structures;the use of all means to support the capacity of Greece for the return of irregular migrants to Turkey in the context of the Greek-Turkish readmission Protocol and the EU-Turkey readmission agreement as of 1 June 2016. Member States declare their willingness to provide Greece at short notice with the necessary means, including border guards, asylum experts and interpreters. The European Council asks the Commission to coordinate all necessary support for Greece, for the full implementation of the EU-Turkey statement, and to develop an operational plan. The Commission will coordinate and organise together with Member States and agencies the necessary support structures to implement it effectively. The Commission will regularly report to the Council on its implementation;emergency support to be provided to help Greece cope with the humanitarian situation. The rapid adoption of the Regulation on emergency support is an important step in that respect. The draft amending budget presented by the Commission should be adopted without delay. Member States are invited to make immediate additional contributions under the Civil Protection Mechanism as well as to provide bilateral humanitarian assistance;accelerated relocation from Greece, which includes conducting the necessary security checks; the number of applications now being larger than the number of offers, as shown in the Commission report of 16 March, Member States should swiftly offer more places, in line with the existing commitments.
3. The European Council takes note of the Commission Communication “Next operational steps in EU-Turkey cooperation in the field of migration”, in particular as to how an asylum application from a migrant crossing from Turkey into Greece can be declared inadmissible, based on the concept of “first country of asylum” or “safe third country”, in accordance with European and international law.
4. The European Council reiterates that the EU-Turkey Statement does not establish any new commitments on Member States as far as relocation and resettlement are concerned.
5. The EU reiterates that it expects Turkey to respect the highest standards when it comes to democracy, rule of law, respect of fundamental freedoms, including freedom of expression.
6. The European Council reaffirms its support to Jordan and Lebanon. It calls for pledges to be disbursed promptly and EU Compacts to be finalised to enhance support to refugees and host communities in both countries.
7. The European Council calls for strengthening of cooperation with the Western Balkans countries in tackling the migration crisis and contributing to the objectives of the European Council.
8. Further to its February 2016 conclusions, the European Council invites the European Investment Bank to present to its June meeting a specific initiative aimed at rapidly mobilising additional financing in support of sustainable growth, vital infrastructure and social cohesion in Southern neighbourhood and Western Balkans countries.
9. The European Council is extremely vigilant as regards possible new routes for irregular migrants and calls for taking any measures that may become necessary in that respect. In this context, the fight against smugglers everywhere and by all appropriate means remains key. The EU stands ready to support the Government of National Accord, as the sole legitimate government of Libya, including, at its request, to restore stability, fight terrorism and manage migration in the central Mediterranean.
10. The European Council reaffirms its previous conclusions on the various elements of the comprehensive strategy and is pleased with progress on the European Border and Coast Guard proposal, which should be adopted as soon as possible. Work will also be taken forward on the future architecture of the EU’s migration policy, including the Dublin Regulation.
Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή 18 μαρτίου 2016, 16:31