Καταθέτει νομοτεχνικές βελτιώσεις για τον ΟΛΠ
«Κίτρινο πυρετό» και τριγμούς έχει προκαλέσει στο Μαξίμου η επιστολή της COSCO, προς τον πρόεδρο του ΤΑΪΠΕΔ, δύο μόλις εικοσιτετράωρα πριν από την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην κινεζική πρωτεύουσα.
Η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το Υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται τις τελευταίες ώρες σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις προκειμένου να ξεπεραστεί η εμπλοκή με την κινεζική εταιρεία, η οποία κάνει λόγο για επτά μονομερείς αλλαγές στη σύμβαση, στέλνοντας σαφές μήνυμα πως εάν δεν γίνουν αλλαγές τότε θα αποσύρει το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΠ. (Διαβάστε επίσης: Κυβερνητικοί τριγμοί από την εμπλοκή με την Cosco)
Υπό τη σκιά της επιστολής και της επίσκεψης του πρωθυπουργού στο Πεκίνο, το τετραήμερο 2-6 Ιουλίου, ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας σπεύδει τις επόμενες ώρες να καταθέσει νομοτεχνικές βελτιώσεις και αλλαγές στο επίμαχο άρθρο 5 ώστε, όπως υποστήριξε, να μην υπάρχουν παρερμηνείες και παρεξηγήσεις για τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου.
Οι αλλαγές που ζητά η COSCO
1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.
4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο
6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.