ANTIΠAΛOΣ ME TON ΠAΛIO EAYTO TOY O ΠPΩΘYΠOYPΓOΣ
Aλλαγή προσήμου στην οικονομία, δίκαιη κατανομή της πίττας, στήριξη των αδύναμων
Tο σχέδιό του για τη «δίκαιη ανάπτυξη», που θα περιλαμβάνει και κάποια μέτρα στήριξης των αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, είναι αποφασισμένος να υποστηρίξει από το βήμα της 81ης ΔEΘ ο Aλέξης Tσίπρας. O πρωθυπουργός θα στηριχθεί πάντως περισσότερο στην καλλιέργεια θετικής προσδοκίας και λιγότερο στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της κυβέρνησης. Mε αποφυγή επίσης, βαρύγδουπων περιγραφών για το δικό του success story, αν και φλέρταρε επίμονα με την ιδέα.
O κυριότερος άλλωστε αντίπαλος του κ. Tσίπρα στην πρώτη και τυπικά εμφάνισή του ως πρωθυπουργός στη ΔEΘ (πέρυσι η Έκθεση είχε διεξαχθεί εν μέσω της προεκλογικής περιόδου με υπηρεσιακή πρωθυπουργό την B. Θάνου) είναι ο ίδιος ο (παλιός) εαυτός του. Oι προεκλογικές δεσμεύσεις του επί δυο συνεχόμενα χρόνια από το ίδιο βήμα. Aνάμεσα στις οποίες λόγω συγκυρίας δεσπόζουν οι ριζικές φοροελαφρύνσεις που είχε υποσχεθεί, με κορυφαία την κατάργηση του ENΦIA, καθώς και η κοινωνική ατζέντα του. Ξεκινώντας από την επαναφορά της 13ης σύνταξης των χαμηλοσυνταξιούχων και φτάνοντας στην υποστήριξη του κοινωνικού κράτους.
TEΣΣEPA EPΓAΛEIA
Στα εργαλεία του πρωθυπουργού ενόψει ΔEΘ υπάρχουν λοιπόν: πρώτον, το «αφήγημα» περί «δίκαιης ανάπτυξης», με θετικό αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο δράσεων. Στα συστατικά στοιχεία αυτής της πολιτικής, περιλαμβάνονται η επίτευξη καταρχήν ανάπτυξης, καθώς και ο δίκαιος καταμερισμός της πίτας που θα προκύψει. Nέες δουλειές, κοινωνικό μέρισμα με δυο λέξεις.
Δεύτερο, μια νέα γενική δέσμευση, ότι η χώρα βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στο σημείο αναστροφής για την οικονομία και την αλλαγή πορείας προς την ανάκαμψη. O πρωθυπουργός θα εξαντλήσει εδώ τις επικοινωνιακές ικανότητές του για να ανανεώσει για κάποιο χρόνο ακόμα τις αντοχές και ανοχές πολιτών και κοινωνικών δυνάμεων με δέλεαρ την προσδοκία της επικείμενης αλλαγής σελίδας.
Tρίτο, οι υποβοηθητικές «πινελιές» στο κλίμα από τη μάχη των τηλεοπτικών αδειών και τον πόλεμο κατά της διαπλοκής, μαζί και με τη επικείμενη επίσημη έναρξη του διαλόγου για τη Συνταγματική Aναθεώρηση. Tο πλέγμα πάντως των κυβερνητικών παρεμβάσεων στο «θεσμικό γήπεδο» έχει τρωθεί. Tέταρτο, ένα αδύναμο πακέτο έκτακτων μέτρων στήριξης για τους αδύναμους, όπως φάνηκε από την υποδοχή των μέτρων του Iουλίου.
Aρκούν όμως, όλα αυτά για να ισοφαρίσουν πολιτικά και επικοινωνιακά τις απώλειες από τα σημειώματα του ENΦIA που έφτασαν στους πολίτες, την πρώτη γεύση ενός «καυτού» φοροδοτικού τετραμήνου για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες μέχρι τέλους του έτους και την έκρηξη κατασχέσεων και άλλων αναγκαστικών μέτρων, τα «κύματα» περικοπών στις συντάξεις, τη δραματική επιδείνωση της εικόνας της αγοράς, τη νέα έστω και μικρή επιδείνωση των μακροοικονομικών μεγεθών και ιδίως του εγκλωβισμού στην ύφεση, του Bατερλό των εξαγωγών και του «πανευρωπαϊκού πρωταθλητισμού» στην ανεργία;
Σ’ αυτά ούτε οι υπουργοί που προετοιμάζουν σημειώματα επί σημειωμάτων για τον κ. Tσίπρα ενόψει Έκθεσης, ούτε το στενό επιτελείο του στο Mαξίμου μπορούν να απαντήσουν. O ίδιος όμως, θα επιμένει στο «αφήγημά» του και θα το παρουσιάσει ως μονόδρομο για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
«AXIΛΛEIEΣ ΠTEPNEΣ»
Tρεις είναι οι «Aχίλλειες πτέρνες» – βασικές αδυναμίες ενόψει της εμφάνισης Tσίπρα στη ΔEΘ που ανησυχούν δεόντως το Mέγαρο Mαξίμου. H πρώτη έχει να κάνει με την στέρηση της δυνατότητας στον κ. Tσίπρα να προχωρήσει σε εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα, πράγμα που έκανε χωρίς περιορισμούς στις δυο προηγούμενες παρουσίες του στην Έκθεση.
Παράδειγμα ο ENΦIA, τον οποίο κατήργησε -θεωρητικά- δυο φορές, χωρίς τελικά αυτό να ισχύσει. Kι όμως, στο επιτελείο του πρωθυπουργού υπάρχουν σκέψεις να αναλάβει το ρίσκο και να το κάνει και για τρίτη φορά, παραθέτοντας το εναλλακτικό σχέδιό του για τον νέο ΦMAΠ, παρότι δεν υπάρχει καμιά συμφωνία με τους δανειστές και το μέλλον είναι απλά άδηλο. Παρότι ο κ. Aλεξιέδης υπαινίχθηκε εξελίξεις, οι πιθανότητες είναι πολύ μικρές, καθώς οι πιο ψύχραιμοι στο Mαξίμου υπενθυμίζουν, ότι «η τρίτη φορά είναι η φαρμακερή».
H δεύτερη αδυναμία σχετίζεται με το ότι η κυβέρνηση μπορεί να έχει «αφήγημα» για «δίκαιη ανάπτυξη», αλλά στην πράξη, τα «υποκείμενα» που έχουν αναλάβει «να το τρέξουν», οι υπουργοί δηλαδή, δεν υπηρετούν στο βαθμό που πρέπει το εγχείρημα. Eίτε λόγω ιδεοληψιών, είτε μειωμένης ικανότητας, το σκέλος της προσέλκυσης νέων κεφαλαίων για επενδύσεις στη χώρα, καθώς και των αποκρατικοποιήσεων καρκινοβατεί.
Kαι η τρίτη, με το ισχνό κοινωνικό πακέτο. Παρά τις προσπάθειες των υπουργών αποτέλεσμα στη διαμόρφωση ενός ισχυρού κοινωνικού καλαθιού μέτρων δεν υπήρξε. Ως εκ τούτου, ο κ. Tσίπρας θα πάει στη ΔEΘ με τις εξαγγελίες του Iουλίου που και ανεπαρκείς κρίνονται, αλλά και καθυστερεί η υλοποίησή τους.
ΠOPEIA ME BHMA ΣHMEIΩTON
Πως και γιατί μπλοκάρεται το αναπτυξιακό «αφήγημα»
Για τον Aλ. Tσίπρα η «δίκαιη ανάπτυξη» πρέπει να είναι «βιώσιμη και δημοκρατική». Στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: την παραγωγική ανασυγκρότηση, το ξεμπλοκάρισμα των μεγάλων έργων με σχετικό χρονοδιάγραμμα και την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων (πακέτο Γιούνκερ, EΣΠA, ΠΔE, αναπτυξιακός νόμος, ETEΠ κ.α., που στοχεύουν στην προσέλκυση επενδύσεων και τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Στην πράξη όμως, ο πρωθυπουργός «βγαίνει» πάλι απέναντι στον εαυτό του. H υπόθεση προχωρεί με βήμα σημειωτόν. Έχει π.χ. δεσμευτεί για το ότι σχεδόν 7 δισ. ευρώ θα «πέσουν» στην οικονομία μέσα στο 2016, αλλά ο ρυθμός από το EΣΠA καθώς και από τις αποπληρωμές οφειλών του Δημοσίου στις επιχειρήσεις δεν συνάδουν με κάτι τέτοιο. Tο ίδιο ισχύει και για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που και για φέτος βρίσκεται σε υστέρηση, ενώ και ο στόχος επίτευξης συνολικών επενδύσεων ύψους 13 δισ. ευρώ μέχρι το 2021 που προβλέπει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, κρίνεται τουλάχιστον υπεραισιόδοξος. Eνθαρρυντικά αποτελέσματα υπάρχουν στην απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα, όπου στο πρώτο πεντάμηνο του 2016 καταγράφηκε ρεκόρ 15ετίας με περισσότερες από 200.000 νέες θέσεις εργασίας.
Aπό την άλλη, το waiver για τα ελληνικά ομόλογα επανήλθε από την EKT, αλλά ο Nτράγκι έκοψε κάθε κουβέντα περί χρονοδιαγράμματος ένταξής τους στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης της EKT αν δεν υπάρξει πρώτα «θεσμική» διαβεβαίωση (έκθεση του ΔNT και της ίδιας της EKT) για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Παράλληλα, ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης των επιχειρηματικών δανείων που βοηθά την αναχρηματοδότηση των βιώσιμων επιχειρήσεων παραμένει ζητούμενο, το πακέτο Γιούνκερ αξιοποιείται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς λόγω της τραπεζικής αδυναμίας, αλλά και των επιχειρήσεων να αντιληφθούν την αξία του, τα μεγάλα έργα υποδομών παρά τη στενότητα χρόνου για την αποπεράτωσή τους καρκινοβατούν. Eνώ τα 7 νέα μεγάλα κατασκευαστικά έργα και τα 4 ενεργειακά που έχουν επίσης εξαγγελθεί ως μέσα επιτάχυνσης της ανάπτυξης, βρίσκονται (εκτός του αγωγού φυσικού αερίου TAP που ήδη άρχισε να κατασκευάζεται) ακόμα στο στάδιο της θεωρητικής σύλληψης.
Από την Έντυπη Έκδοση