Σκληρή απάντηση έδωσε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης στον ίδιο τον πρωθυπουργό και όσα αυτός ισχυρίστηκε στην πρωτολογία του, στην Βουλή, όπου διεξάγεται η συζήτηση για την Παιδεία.
«Ο λογογράφος σας πρέπει να μπέρδεψε τις ομιλίες σας. Σας έγραψε μια ομιλία που διαβάσατε πριν από 3 μήνες. Η κοινωνία που μας ακούει σήμερα είπε ο κ. Μητσοτάκης ενδιαφέρεται για το πως θα αποκτήσουμε καλύτερα σχολεία και όχι για τα ΜΜΕ. Και γι αυτό δεν θα αποπροσανατολίσω την συζήτηση.
Η Παιδεία θα πρέπει να είναι ένα πεδίο εθνικής συνεννόησης. Η προχθεσινή τραγική επέτειος της δολοφονίας του Μπακογιάννη μας έδειξε πόσο καλό είναι να παραμερίζουμε τις διαφορές μας. Εχω ζωντανή την εικόνα της Βουλής εκείνη την ημέρα. Υψώθηκε ένα ανάχωμα δημοκρατίας. Αλλά τότε η Αριστερά είχε αξιόπιστη ηγεσία… Ηαν ο Χαρ. Φλωράκης και ο Λ. Κύρκος. Τωρα είναι ο Α. Τσίπρας και ο Ν.Παππάς…. Μια ηγεσία χωρίς αξίες, με μοναδικό στόχο την παραμονή στην εξουσία. Θέλω να αναδείξω την καταστροφή που συντελείται στην παιδεία από μια ιδεοληπτική κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας στόχο έχει να διχάσει και στην Παιδεία.
Εμείς καταφέραμε να μετατρέψουμε την παιδεία σε ένα πεδίο συναίνεσης και όχι αντεγκλήσεων. Και με τον νόμο Διαμαντοπούλου και με τον νόμο Γιαννάκου.
Εσείς επιβεβαιώσατε ότι είναι πιο εύκολο να γκρεμίζεις από το να χτίζεις. Εσείς φέρνετε την Παιδεία χρόνια πίσω. Ριζική επιστροφή στο παρελθόν είναι αυτό που κάνετε. Αναμοχλεύετε πολιτικές άλλων εποχών. Το παρελθόν σας σας καταδιώκει και δεν μπορείτε να το ξεπεράσετε κ. Τσίπρα. Διακριθήκατε ως ηγέτης καταλήψεων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Το ίδιο βινύλιο του ’80 εξακολουθούμε να ακούμε. Κλισέ που τα ξεπέρασε και η ιστορία. Μπορεί σε άλλους τομείς της οικονομίας να αναγκάζεστε να επαναφέρετε φιλελεύθερες πολιτικές αλλά στην παιδεία δεν έχετε καμία αναστολή.
Ευκαιρίες, προσπάθεια, αριστεία, είναι έννοιες που πρέπει να βρίσκονται στο πυρήνα κάθε εκπαιδευτικής πολιτικής που δεν υπάρχουν στο λεξιλόγιό σας. Στην δική σας ιδεολογία έχουν ταξικό πρόσημο. Μας είχε προϊδεάσει ο κ. Μπαλτάς. Η αριστεία είναι ρετσινιά. Η υπονόμευση της αριστείας είναι η ασφαλέστερη οδός ισοπέδωσης της εκπαίδευσης. Η Αριστερά συμβούλευε τα μέλη της να είναι πρώτοι στα μαθήματα και πρώτοι στον αγώνα παλιά. Τώρα όμως αυτό άλλαξε. Μια κοινωνία πρέπει να παρέχει ίσες ευκαιρίες στον αγώνα για την ζωή. Η αριστεία είναι στάση ζωής και ενεργοποιεί τις αρετές.
Η πολιτική σας εκπροσωπεί όλες τις παθογένειες που η Ελλάδα πρέπει να αφήσει πίσω. Η κυβέρνηση υιοθέτησε μονομερώς πάνω από 100 ρυθμίσεις. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει επιστρέψει στην προ του 2010 κατάσταση.
Καταργήσατε επί της ουσίας πρότυπα και πειραματικά σχολεία αφού καταργήθηκαν οι εξετάσεις.Υπονομεύσατε και το δημοτικό σχολείο. Καταργήσατε το ενιαίο αναβαθμισμένο πρόγραμμα. Μειώθηκαν οι ώρες του προγράμματος. Οι πιο δημιουργικές ώρες των μαθητών καταργήθηκαν. Αντί να αναβαθμίσετε το 35% των υπονομεύσατε το 65%. Υποβαθμίσατε και το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Εγιναν ενέργειες λίγο πριν ξεκινήσει η χρονιά, χωρίς διάλογο. Οι παρεμβάσεις Φίλη έγιναν 3 μέρες πριν αρχίσει η σχολική χρονιά. Επιλέξατε τέσσερα μαθήματα που θα εξετάζονται οι μαθητές. Μετατρέπετε το γυμνάσιο σε ένα σχολείο αυτόματης προσαρμογής.
Καταργήσατε την τράπεζα θεμάτων. Το μέσο όρο προαγωγής. Επαναφέρατε την βάση του 9,5 για την προαγωγή από την μια τάξη στην άλλη. Επαναφέρατε τον κομματισμό και τον συνδικαλισμό στην επιλογή των ανώτατων στελεχών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κριτήριο για τις επιλογές διευθυντών είναι η ψηφοφορία στον σύλλογο των διδασκόντων. Επιλέγεται όχι ο καλύτερος αλλά ο αρεστός.
Ισοπεδώσατε και το ιδιωτικό σχολείο. Ψαλιδίζετε ότι πλεονέκτημα έχει ένα ιδιωτικό σχολείο. Γιατί να μην μπορεί ένα ιδιωτικό σχολείο να αντικαταστήσει τον εκπαιδευτικό που δεν αποδίδει; Γιατί τα αποκλείεται από την δυνατότητα να εφαρμόζουν ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα.
Παγώσατε κάθε έννοια αξιολόγησης και αξιοκρατίας σε όλη την εκπαιδευτική δομή. Για σας η ρετσινιά της αριστείας δεν ήταν λεκτική υπερβολή. Δεν αναφέρατε στην ομιλία σας ούτε μια φορά την λέξη αξιολόγηση.
Η κυβέρνηση έχει ξεπεράσει τον εαυτό της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Δώσατε την δυνατότητα ακόμα και σε όσους είχαν διαγραφεί να έχουν το δικαίωμα επανεγγραφής. Γιατί κάποιος ο οποίος δεν ενδιαφέρεται να ολοκληρώσει τις σπουδές του πρέπει να παραμένει εγγεγραμμένος; Αυτή η πολιτική δεν μπορεί να γίνει ανεκτή.
Καταργήσατε τα συμβούλια ιδρύματος. Συναντήθηκα με 30 προέδρους και μου έκαναν παράπονα γιατί καταργήθηκαν ενώ έκαναν την δουλειά τους ανιδιοτελώς και χωρίς να πληρώνονται. Εσείς τα απαξιώνετε. Γιατί το κάνετε αυτό; Σας ενοχλούν οι ανεξάρτητες φωνές; Το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να ανοίγεται στον κοσμο. Είναι απαράδεκτο να αφαιρείται από τις πανεπιστημιακές αρχές η δυνατότητα τέτοιων προγραμμάτων. Βάζετε χαμηλό πλαφόν στερώντας πόρους από το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Την αξία ενός μεταπτυχιακού την κρίνει η αγορά και όχι εσείς με κριτήρια σοβιετικού τύπου. Αν ένα μεταπτυχιακό είναι ακριβό δεν θα βρει φοιτητές. Δεν ακούσατε τις αντιδράσεις των πανεπιστημίων; Αρκετά με την κρατική παρέμβαση σε ένα τομέα όπου διακρίθηκαν τα ελληνικά πανεπιστήμια.
Κανείς δεν έχει αντίρρηση για την ανάγκη εξέλιξης του μαθήματος των θρησκευτικών και προσαρμογής του στα σύγχρονα δεδομένα και όχι συγκρουσιακά. Το μάθημα των θρησκευτικών ήταν μια αφορμή για να δημιουργήσετε μια σύγκρουση για χάρη των συνιστωσών σας. Μια σύγκρουση παντελώς ανούσια που προσβάλλει τον λαό και την εκκλησία.
Για τη ΝΔ η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί προτεραιότητα. Η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο ελεύθερο σχολείο και αυτόνομο Πανεπιστήμιο. Η ενίσχυση της αυτονομίας είναι αυτή που αναβαθμίζει τον ρόλο του σχολείου. Ένα σχολείο όπου θα υπάρχει αυτονομία, αξιολόγηση και αριστεία.Αλλά αυτονομία χωρίς αξιολόγηση δεν μπορεί να υπάρξει. Η αξιολόγηση πρέπει να γίνεται οργανωμένα.
Κατηγορηθήκαμε ότι είμαστε θιασώτες της αριστείας. Η αριστεία δεν αφορά στους λίγους αλλά στους πολλούς. Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω. Θέλουμε να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα πάνω.
Χρειαζόμαστε σχολεία διαφορετικά από αυτά που έχουμε σήμερα. Με αφοσιωμένους δασκάλους και καθηγητές, είπε ο αρχηγός της ΝΔ.Την διαφορά στην εκπαίδευση δεν την κάνει το μέγεθος της τάξης αλλά το επίπεδο των καθηγητών και των δασκάλων. Πρέπει να εκτιμούμε το έργο τους αλλά και να το αξιολογούμε. Στον πυρήνα της δικής μας πρότασης βρίσκεται η έννοια του νέου σχολείου. Για τα δημοτικά θα επιμείνουμε. Ενιαίος τύπος για όλα τα σχολεία.Θα επιβάλουμε απόλυτη αξιοκρατία με επιλογή των περιφερειακών διευθυντών από το ΑΣΕΠ. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πρέπει να μπορούν να επιλέγουν το βιβλίο που τους ταιριάζει. Εχουμε όλη την τεχνογνωσία να το κάνουμε.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να επανενταχθεί στα σχολεία, αλλά με νέο τρόπο. Η επιχειρηματικότητα πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία. Να απελευθερώσουμε την ιδιωτική εκπαίδευση από τα δεσμά του κρατισμού. Πρέπει να παρέχονται περισσότερες υποτροφίες σε φτωχά και ταλαντούχα παιδιά.
Πρέπει να μετατραπεί η χώρα σε ένα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Το έκαναν η Κύπρος και η Τουρκία και εμείς μένουμε δέσμιοι αυτών των αγκυλώσεων. Η Ελλάδα δεν ήταν πάντα το μαύρο πρόβατο της παγκόσμιας κοινότητας. Πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία των συμβουλίων ιδρυμάτων.
Να μειωθεί το χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας. Διοργάνωση θερινών σχολείων. Συζήτηση για νέο ακαδημαϊκό χάρτη. Συνεχής περιοδική και συστηματική αξιολόγηση όλων των προγραμμάτων σπουδών από μια ισχυρή ανεξάρτητη Αρχή.
Δεσμευόμαστε ότι στον τομέα της Παιδείας ότι έχει νομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα ακυρωθεί τις πρώτες ημέρες της διακυβέρνησής μας.
Η ποιότητα της παιδείας στην χώρα μας οριοθετεί την ποιότητα της δημοκρατίας. Δεν έχουμε την πολυτέλεια ως χώρα να μένουμε ακίνητοι. Η Ελλάδα πρέπει να γίνει η χώρα της πραγματικής αξιοκρατίας και των ίσων ευκαιριών. Να επιτρέψει σε ένα παιδί από τις δυτικές συνοικίες σε ένα καλό σχολείο».