Εγκαίνια του πρώτου οδικού άξονα με σύμβαση παραχώρησης – Στην Καλαμάτα ο πρωθυπουργός
Στις 11:30 ο κ. Τσίπρας θα πραγματοποιήσει επίσκεψη στο 1ο Ειδικό Σχολείο Καλαμάτας, ενώ στις 12:30 θα έχει συνάντηση με τον δήμαρχο Καλαμάτας, Παναγιώτη Νίκα, στο νέο Δημαρχείο Καλαμάτας.
Εγκαίνια στον Μορέα
Στις 13:30 ο πρωθυπουργός θα παραστεί στην τελετή εγκαινίων της Περιμετρικής Οδού Καλαμάτας, στη γέφυρα του Νέδοντα.
Πρόκειται για την επίσημη παράδοση σε λειτουργία του τελευταίου τμήματος (περίπου 2,5 χλμ) του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη. πρώτος -από τους πέντε συνολικά- οδικός άξονας με σύμβαση παραχώρησης, που ολοκληρώνεται ύστερα από οκτώ χρόνια καθυστερήσεων. Ως εκ τούτου δικαιολογείται η σπουδαιότητα που αποδίδεται στην περάτωση του εν λόγω έργου.
Με την παράδοση του Μορέα γίνεται το πρώτο βήμα για την παράδοση όλων των οδικών αξόνων μέχρι και τον Αύγουστο του 2017. Σημαντικότερο χρονικό ορόσημο είναι το τέλος Μαρτίου, οπότε πρέπει να ολοκληρωθεί η λειτουργική παράδοση όλων των αυτοκινητόδρομων, προκειμένου να μην τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτημα επιστροφής ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που συμπληρώνεται από τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, ανήκει στη δεύτερη φάση εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των οδικών αξόνων της χώρας, μέσω συγχρηματοδοτούμενων έργων. Με την ολοκλήρωση του άξονα, συνολικού μήκους 205 χλμ., η διαδρομές Αθήνα – Καλαμάτα και Αθήνα – Σπάρτη είναι εφικτές σε λίγο περισσότερο από δύο ώρες. Η διατομή περιλαμβάνει δύο λωρίδες να κατεύθυνση συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης, με κεντρική διαχωριστική νησίδα.
Πρόκειται για τον πρώτο αυτοκινητόδρομο που «άνοιξε» την κατασκευαστική δραστηριότητα και παραδίδεται σήμερα πρώτος. Δεν έλειψαν βέβαια τα χρηματοδοτικά προβλήματα που χτύπησαν όλα τα έργα παραχώρησης, ξεκινώντας από το φθινόπωρο του 2012, όταν οι δανείστριες τράπεζες ανέστειλαν τη δανειοδότηση, καθώς αμφισβητούσαν τις προβολές κίνησης και φόρτου του αυτοκινητόδρομου. Επίσης, αναπροσαρμογή του χρηματοοικονομικού μοντέλου προς τα κάτω ζήτησε και η ΕΤΕπ, θέτοντας ζήτημα πρόσθετων εγγυήσεων του Δημοσίου.
Οι εργασίες αρχικά συνεχίστηκαν με ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, σταμάτησαν όμως το 2014. Η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης, αν και πήρε έγκριση κρατικών ενισχύσεων από την Κομισιόν τον Δεκέμβριο του 2014, καθυστέρησε να κυρωθεί από τη Βουλή λόγω του κατοπινού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των πολιτικών αναταράξεων του 2015. Τελικά, η συμφωνία ήρθε στα τέλη του 2015, προβλέποντας καταβολή 79,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων. Αύξησε επίσης την επιδότηση λειτουργίας δυνητικά σε 330 εκατ. ευρώ, από 199 εκατ. ευρώ, εάν η κυκλοφορία παραμείνει χαμηλή.
Ο προϋπολογισμός της κατασκευής του ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Περίπου 30% του προαναφερθέντος ποσού καταβάλλεται από δημόσιους και ευρωπαϊκούς πόρους ενώ το υπόλοιπο καταβάλλεται από τον παραχωρησιούχο και αποπληρώνεται μέσω των εισπράξεων από τα διόδια.