«Ο λόγος μας είναι λόγος ευθύνης και η πράξη μας χρήσιμη. Μπορεί να γεννά και δυσαρέσκειες, αλλά ωφελούν τον κοινό σκοπό», τόνισε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας μιλώντας επί του προϋπολογισμού, ενώ προέτρεψε «με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, οφείλουμε υπαγάγοντας το μερικό στο συνολικό, το κλαδικό και συντεχνιακό στο δημόσιο και κοινωνικό, να πετύχουμε να κερδίζει η χώρα»
Ο υπουργός συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια ιστορική πρόκληση για την ύπαρξή της μέσα στην οικογένεια των προηγμένων κρατών της Ευρώπης και σε μία τέτοια περίσταση δεν έχουν θέση ούτε διλήμματα για το δέον γενέσθαι, ούτε το δέος ενδεχόμενου πολιτικού κόστους.
Ο υπουργός τόνισε ότι οι εργαζόμενοι, με τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα σηκώνουν το μεγάλο βάρος, αναμφίβολα μεγαλύτερο από αυτό που τους αναλογεί, την ίδια ώρα που «οι δυνάμεις του πλούτου δεν αναλαμβάνουν το ίδιο τις ευθύνες τους».
Όσον αφορά το χώρο του υπουργείου του, είπε ότι η κατάσταση που παραλήφθηκε ήταν επιεικώς τραγική, αλλά παρά τις δυσκολίες σήμερα παρακολουθούνται δεδομένα για 3.100 συμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 15 δισ. ευρώ.
Ο κ. Ρέππας μίλησε για στρεβλή αντίληψη της υποτίμησης της σπουδαιότητας σχεδιασμού και ωρίμανσης των έργων από την προηγούμενη κυβέρνηση στις συμβάσεις παραχώρησης, ενώ η αντιμετώπιση των υπερβάσεων και των οικονομικών αστοχιών γίνονταν αποκλειστικά και μόνον από δανεισμό, χωρίς προβλέψεις αποπληρωμής, με αποτέλεσμα απλώς να καλύπτονται διαχειριστικές αστοχίες και να διογκώνεται το δημόσιο χρέος.
Όσον αφορά τον προγραμματισμό για το 2011, ο υπουργός είπε ότι προωθούνται προς τελική διαβούλευση αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο εκτέλεσης έργων.
Κι αυτές είναι: η ίδρυση ανεξάρτητης αρχής ελέγχου δημοσίων έργων, η εισαγωγή των εννοιών των «πρόδρομων έργων», της «ωριμότητας του έργου», η εισαγωγή δύο ριζοσπαστικών συστημάτων υποβολής προσφορών (συνδυασμός πολλαπλών κριτηρίων και της προσφοράς κατ’ αποκοπή τιμής με εγγυημένο τον προϋπολογισμό του έργου).
Επίσης εισάγεται ως μέρος της σύμβασης το Σύμφωνο Ακεραιότητας, βάσει του οποίου ο ανάδοχος πιστοποιεί ότι τήρησε πιστά τους κανόνες της ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας και αποδέχεται τις ενδεχόμενες γι’ αυτόν επιπτώσεις.
Έτοιμη είναι ακόμη νομοθετική πρωτοβουλία για την αναμόρφωση των ΕΛΤΑ και την αδειοδότηση των κεραιών κινητής τηλεφωνίας, όπως και άλλη για θέματα ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Εγκρίθηκε ήδη από το υπουργικό συμβούλιο νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που περιλαμβάνει και το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη μέσω συμβάσεων των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, ενώ βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο διαμόρφωσης το σχέδιο εξυγίανσης για την αναδιοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Καθιερώνεται, έξαλλου σε κάθε Οργανισμό του υπουγείου ένα Σύμφωνο Ευθύνης με τη μορφή δέσμευσης σε στόχους που η προσέγγισή τους αξιολογείται σε τριμηνιαία βάση, ενώ προβλέπεται επί πλέον συγκεκριμένος μηχανισμός ο οποίος ενόψει διαφαινομένων αποκλίσεων ενεργοποιείται αυτομάτως και ξεκινά η διαδικασία για την εφαρμογή αντίρροπων πολιτικών τουλάχιστον ισοδύναμου αποτελέσματος: «Από την πρώτη στιγμή θέσαμε την κόκκινη γραμμή των επιλογών μας όσον αφορά το δημόσιο χαρακτήρα των επιχειρήσεων και ταυτοχρόνως την περιφρούρηση του δικαιώματος στην εργασία των υπαλλήλων τους.»
Ο υπουργός ανέφερε τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες για βιώσιμη ανάπτυξη και κυρίως την ωρίμανση και δημοπράτηση νέων έργων παραχώρησης, όπως το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης και τα προγραμματιζόμενα προς δημοπράτηση έργα του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνας – Θήβας, τη μόνιμη ζεύξη Σαλαμίνας και Λευκάδας, τους νέους αυτοκινητόδρομους Αττικής, το νέο εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης και μικρότερα έργα αστικών αναπτύξεων της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Τέλος, είπε ότι το υπουργείο προχωρά σε συνολική θεώρηση του πλαισίου των μεταφορών και εκπονεί ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και Εφοδιαστικής και κατέληξε: «Να αντιστρέψουμε τα πράγματα. Αντί να κάνουμε το προσωπικό πρόβλημα εθνικό ζήτημα, να κάνουμε προσωπικό ζήτημα το εθνικό πρόβλημα, όπως υπαγορεύει η ευθύνη και αυτή είναι όλων μας»