Το ριζικά ανανεωμένο και αυστηρότερο από το προηγούμενο, πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, αναμένεται να «περάσει» από το υπουργικό Συμβούλιο τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Εσωτερικών, Γιάννης Ραγκούσης.
Κομβικό σημείο του νέου πειθαρχικού δικαίου αποτελεί η απομάκρυνση των συνδικαλιστών από τα πειθαρχικά συμβούλια, αλλά και η δραστική συντόμευση περαίωσης των ΕΔΕ.
Τα νέα πειθαρχικά συμβούλια θα έχουν κατά πλειοψηφία δικαστές, ενώ τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια θα λειτουργούν για πειθαρχικές αποφάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόεδρος του πειθαρχικού συμβουλίου θα είναι δικαστής, τα δύο μέλη θα είναι είτε του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είτε εν ενεργεία δικαστές και δύο μέλη θα είναι διευθυντές από άλλα υπουργεία κατόπιν κλήρωσης με ετήσια θητεία.
Πειθαρχικό αδίκημα θα είναι και η μη ανάρτηση όλων των πράξεων στη «Διαύγεια» για τον υπάλληλο που έχει την ευθύνη για την ανάρτηση και συνεπάγεται τη στέρηση του δικαιώματος προαγωγής, όπως έχει τονίσει ο κ. Ραγκούσης.
Ο κατάλογος των πειθαρχικών αδικημάτων, για τα οποία θα ελέγχονται οι δημόσιοι υπάλληλοι στα νέα πειθαρχικά συμβούλια, θα περιλαμβάνεται, για πρώτη φορά, αναλυτικά στο σχέδιο νόμου, που θα παρουσιάσει ο κ. Ραγκούσης στο υπουργικό Συμβούλιο.
Τα 25 πειθαρχικά αδικήματα, που σίγουρα θα περιλαμβάνονται, όπως αναφέρουν πηγές από το κυβερνών κόμμα, θα είναι:
– Πράξεις με τις οποίες εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος ή έλλειψη αφοσίωσης στην πατρίδα και τη δημοκρατία.
– Κάθε παράβαση υπαλληλικού καθήκοντος που προσδιορίζεται από τις υποχρεώσεις που επιβάλλουν στον υπάλληλο οι κείμενες διατάξεις, και οδηγίες.
– Η παράβαση καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς νόμους.
– Η απόκτηση ανταλλάγματος προς όφελος του ίδιου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του.
– Η αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη ή ανάξια για υπάλληλο συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας.
– Η παράβαση της αρχής της αμεροληψίας.
– Η παράβαση της υποχρέωσης εχεμύθειας.
– Η σοβαρή απείθεια.
– Η αδικαιολόγητη αποχή από την εκτέλεση των καθηκόντων.
– Η αδικαιολόγητη προτίμηση νεότερων υποθέσεων με παραμέληση παλαιότερων.
– Η άρνηση παροχής πληροφόρησης στους πολίτες και τις αρχές.
– Η μη έγκαιρη απάντηση σε αναφορές πολιτών.
– Η χρησιμοποίηση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας ή πληροφοριών που κατέχει ο υπάλληλος, για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων του ίδιου ή τρίτων.
– Η αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για ιατρική εξέταση.
– Η άμεση ή μέσω τρίτου προσώπου συμμετοχή σε δημοπρασία, την οποία διενεργεί επιτροπή, μέλος της οποίας είναι ο υπάλληλος ή η επιτροπή αυτή υπάγεται στην αρχή, στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί.
– Η άσκηση κριτικής των πράξεων της προϊσταμένης αρχής που γίνεται δημοσίως, γραπτώς ή προφορικώς, με σκόπιμη χρήση ανακριβών στοιχείων.
– Η άρνηση σύμπραξης, συνεργασίας, χορήγησης στοιχείων κατά τη διεξαγωγή έρευνας, επιθεώρησης ή ελέγχου από Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και τα ιδιαίτερα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης και Ελέγχου.
– Η αδικαιολόγητα μη έγκαιρη σύνταξη ή η σύνταξη μεροληπτικής έκθεσης αξιολόγησης ή η σύνταξη έκθεσης με κρίσεις ή χαρακτηρισμούς που δεν εξειδικεύονται με αναφορά συγκεκριμένων στοιχείων.
– Η άρνηση ή παρέλκυση εκτέλεσης υπηρεσίας.
– Η χρησιμοποίηση τρίτων προσώπων για την απόκτηση υπηρεσιακής εύνοιας ή την πρόκληση ή ματαίωση εντολής της υπηρεσίας.
– Η σύναψη στενών κοινωνικών σχέσεων με πρόσωπα, από την αντιμετώπιση των οποίων εξαρτώνται ουσιώδη συμφέροντα αυτών.
– Η φθορά λόγω ασυνήθιστης χρήσης, η εγκατάλειψη ή η παράνομη χρήση πράγματος, το οποίο ανήκει στην υπηρεσία.
– Η παράλειψη δίωξης και τιμωρίας πειθαρχικού παραπτώματος.
– Η άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή χωρίς προηγούμενη άδεια της υπηρεσίας.
– Η απλή απείθεια.
Επιπλέον, το σχέδιο νόμου προβλέπει αυστηρότερες ποινές, οι οποίες θα φτάνουν μέχρι και την απόλυση μαζί με την επιβολή υψηλών χρηματικών προστίμων, για όσους καταδικάζονται, ενώ ταυτόχρονα θα αυξηθεί και ο χρόνος παραγραφής από τα 5 έτη στα 7 και σε σημαντικές περιπτώσεις στα 10 έτη.