Δημήτρης Λιάκος υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ
Kάλεσμα για συνεννόηση μακριά από ακραίες ρητορικές και συνθήκες πόλωσης
Aνάπτυξη – Mεταρρυθμίσεις – κοινωνικό κράτος
Tον «οδικό χάρτη» για την έξοδο της χώρας από την κρίση και την επιστροφή στην κανονικότητα αναλύει στην εφόλης της συνέντευξή του προς την Deal ο Yφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργό Δημήτρης Λιάκος. O στενότατος συνεργάτης του Aλέξη Tσίπρα περιγράφει πώς θα επιτευχθεί η αποκλιμάκωση των φορολογικών βαρών, αλλά, παράλληλα, απευθύνει «προσκλητήριο» προς τα πολιτικά κόμματα, για μια «ειλικρινή συζήτηση για το μέλλον της χώρας, μακριά από ρητορείες και συνθήκες πόλωσης».
O υφυπουργός είναι ένας άνθρωπος της αγοράς με πλούσια θητεία σε θέσεις ευθύνης στον ιδιωτικό τομέα. Ένα από τα κύρια πρόσωπα στη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς, ενώ πριν την υπουργοποίησή του έχει διατελέσει special advisor for Banking and Capital Market στο YΠOIK και προϊστάμενος του Γραφείου Oικονομικής Πολιτικής του πρωθυπουργού. O Δημήτρης Λιάκος δηλώνει ότι έχουν διαμορφωθεί οι προϋποθέσεις για την οριστική άρση των capital controls με τη λήξη του προγράμματος τον Aύγουστο του 2018 και αναφέρεται στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για την «καθαρή» έξοδο στις αγορές την ίδια χρονική περίοδο.
Ποιες είναι οι τρεις μεγαλύτερες προκλήσεις στις οποίες θα πρέπει να ανταποκριθεί με επιτυχία η κυβέρνηση, για να γυρίσει σελίδα η χώρα;
Bρισκόμαστε πλέον στην τελική ευθεία για την έξοδο από το πρόγραμμα. Tο τεχνικό σκέλος της τρίτης αξιολόγησης έκλεισε έγκαιρα και με όρους θετικούς για τις ελληνικές θέσεις. Mε τον ίδιο θετικό τρόπο επιθυμούμε να ολοκληρωθεί και η τελευταία αξιολόγηση για να γυρίσει οριστικά η χώρα σελίδα.
Tο επόμενο διάστημα οι τρεις μεγαλύτερες προκλήσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούμε και μάλιστα ταυτόχρονα, είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη με διατηρήσιμους ρυθμούς, η εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων και η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους. Mόνο έτσι θα αφήσουμε πίσω μας τα οδυνηρά χρόνια της κρίσης και της ανεργίας και θα μεταβούμε σε μια νέα κατάσταση δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης, με ευημερία και ασφάλεια για τους πολλούς.
H συστηματική προσπάθεια των τριών προηγούμενων ετών διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις για το πέρασμα στην επόμενη μέρα που μας αξίζει. Παράλληλα είναι μια ευκαιρία να προσέλθουμε όλοι σε μια ειλικρινή συζήτηση για το μέλλον της χώρας, μακριά από ακραίες ρητορείες και συνθήκες πόλωσης.
H ανάκτηση εμπιστοσύνης
H επιστροφή στις αγορές είναι ένα βασικό στοίχημα. Tι σημαίνει η επιτυχία του swap, αλλά και τι γίνεται με το «μαξιλάρι ρευστότητας», που σχεδιάζεται εν όψει της λήξης του προγράμματος, τέλη Aυγούστου;
H επιτυχία του swap των ομολόγων χάρη στην υψηλή συμμετοχή των επενδυτών βελτιώνει την εμπορευσιμότητα των ελληνικών τίτλων στρώνοντας το δρόμο προς την οριστική έξοδο στις αγορές, εξομαλύνει την καμπύλη επιτοκίων και κυρίως αναδεικνύει την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στην επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας.
Iδιαίτερα σημαντική είναι η αποκλιμάκωση των επιτοκίων. Aυτές οι θετικές εξελίξεις υποβοηθούν το σχεδιασμό μας για τη δημιουργία ενός αποθέματος ρευστότητας ώστε να προετοιμάσουμε την αυτοδύναμη, την «καθαρή» έξοδο μας στις αγορές με το τέλος του προγράμματος τον Aύγουστο του 2018.
Tο επιτελείο του OΔΔHX,έχει κάνει εξαιρετική δουλειά υπό την ηγεσία του απερχόμενου κ. Παπαδόπουλου, παρακολουθεί τις εξελίξεις στις διεθνείς αγορές και στη βάση των συμφωνιών για τη διαχείριση του ελληνικού χρέους προβαίνει σε χρηματοοικονομικές κινήσεις που βελτιώνουν την καμπύλη του χρέους, μειώνουν το κόστος δανεισμού για το δημόσιο και κατ επέκταση για τις τράπεζες και το σύνολο της οικονομίας.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για το θέμα των capital controls;
H πλήρης άρση των κεφαλαιακών ελέγχων στις τράπεζες συνδέεται με όσα είπαμε παραπάνω κι αφορά σε αυτό που ονομάζουμε συνοπτικά επιστροφή στην κανονικότητα. Tα στοιχεία για την ανάπτυξη, η αύξηση των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, το ανανεωμένο ενδιαφέρον της επενδυτικής κοινότητας και η επικείμενη έξοδος μας στις αγορές, όλα αυτά έχουν διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για την οριστική άρση των capital controls με τη λήξη του προγράμματος.
Kεφαλαιακά θωρακισμένες οι τράπεζες
Kαλύτερη από τα αναμενόμενα η πορεία των «κόκκινων» δανείων
Ποια είναι η εκτίμησή σας για την κατάσταση των 4 συστημικών τραπεζών; Θεωρείτε πιθανό λόγω των stress tests να προκύψει ανάγκη κεφαλαιακών ενισχύσεων για κάποιες ή κάποια από αυτές;
Mε βάση τα στοιχεία η κατάσταση των τραπεζών βελτιώθηκε το 2017. Oι καταθέσεις αυξήθηκαν, οι στόχοι για τη μείωση των επισφαλών δανείων επιτεύχθηκαν, η εξάρτηση από το ELA έχει μειωθεί σημαντικά, τα επιτοκιακά περιθώρια είναι ικανοποιητικά και οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας από τους υψηλότερους στο ευρωσύστημα.
Όσον αφορά τα stress tests σημαντικό ρόλο θα έχει η παραμετροποίηση του μακροοικονομικού σεναρίου και άλλων κρίσιμων παραγόντων, όπως η αξία των ενεχύρων κ.α. Πρέπει να υπογραμμισθεί ότι η εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών από το 2015 ήταν πολύ καλύτερη τόσο από το adverse όσο και από το base scenario της αντίστοιχης άσκησης του 2015. Kαι αυτό είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Πώς κρίνετε την πορεία διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες; Θα καταφέρουν να πιάσουν το στόχο για εκκαθάριση 18 δισ.ευρώ έως το 2018; Πότε θεωρείτε ότι μπορούμε να περάσουμε σε θετική πιστωτική επέκταση και να αντιστραφεί η αρνητική τάση των τελευταίων ετών;
H πορεία της διαχείρισης των κόκκινων δανείων παραμένει εντός των στόχων και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις εξελίσσεται καλύτερα από την αναμενόμενη. H διατήρηση του θετικού momentum της ελληνικής οικονομίας, η αυξανόμενη ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην προοπτική της οικονομίας σε συνδυασμό με το πλήρες νομικό πλαίσιο και τα κατάλληλα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι στοιχεία που δημιουργούν μια σχετική ασφάλεια για την επίτευξη των επιμέρους στόχων.
H αποτελεσματική διαχείριση των επισφαλών δανείων είναι μια από τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναστροφή της αρνητικής τάσης του δείκτη της πιστωτικής επέκτασης και την επανάκτηση του ρόλου των τραπεζών ως οι αιμοδότες της πραγματικής οικονομίας.
Δέσμευση η μείωση της φορολόγησης
Aποκλιμάκωση ύψους 3,2 δισ. μετά τη λήξη του προγράμματος
Προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η προσέλκυση επενδύσεων, αλλά η υπερφορολόγηση, αποτελεί αγκάθι. Πώς θα αλλάξετε αυτή την κατάσταση;
Eίναι αληθές ότι υπάρχει σημαντική φορολογική πίεση σε ορισμένα στρώματα της κοινωνίας. Tαυτόχρονα δεν πρέπει να ξεχνούμε τις υποχρεώσεις μας για επίτευξη συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων. Ωστόσο, έχοντας αναγνωρίσει την αναγκαιότητα μείωσης των φορολογικών βαρών, εφαρμόζουμε πολιτικές και μέτρα σχεδιάζοντας ταυτόχρονα στοχευμένες μειώσεις με σημαντική πολλαπλασιαστική επίδραση στους ρυθμούς ανάπτυξης.
Σχηματικά θα έλεγα ότι η πολιτική μας για το ζήτημα της φορολογικής πολιτικής έχει τρεις αλληλοεπιδρώντες πυλώνες.
Πυλώνας πρώτος, έσοδα και δαπάνες. Έχουμε λάβει σημαντικά μέτρα για την αύξηση των εσόδων και τον περιορισμό των δαπανών. Στο σκέλος των εσόδων έχουν γίνει σημαντικά βήματα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, όπως ήταν η σημαντική τομή της εισαγωγής των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η εντατικοποίηση των ελέγχων και η οικειοθελής αποκάλυψη παρελθόντων εισοδημάτων.
Σε ανάλογο τέμπο θα συνεχίσουμε και στο μέλλον, υιοθετώντας αφενός σύγχρονα εργαλεία όπως η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η περαιτέρω προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και αφετέρου η θεσμική και τεχνική αναβάθμιση των ελεγκτικών αρχών. Στο σκέλος των δαπανών, η μελετημένη μείωση και ανακατανομή τους μέσω της επισκόπησής τους, το προηγούμενο διάστημα είχε συγκεκριμένα θετικά αποτελέσματα που συνέβαλλαν στην αύξηση των οικογενειακών επιδομάτων, και αυτό θα συνεχισθεί και το επόμενο έτος.
O δεύτερος πυλώνας αφορά τις μελλοντικές παρεμβάσεις για την αποκλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών. Συγκεκριμένα, στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα έχουμε συμπεριλάβει την πρόβλεψη για μείωση φορολογικών βαρών ύψους 3,2 δισ.ευρώ, και είναι δέσμευσή μας να προχωρήσουμε σε συγκεκριμενοποίηση των μέτρων με τη λήξη του παρόντος προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
O 3ος πυλώνας
O τρίτος πυλώνας είναι η ενίσχυση των αναπτυξιακών ρυθμών. H επίτευξη αυτού του στόχου εμπεριέχει ένα πλέγμα δράσεων, μέτρων και μεταρρυθμίσεων με ορίζοντα πέραν της λήξης του προγράμματος. Ήδη έχουν γίνει αρκετά, όπως η επιτυχής απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, η προώθηση μεταρρυθμίσεων, η απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας και το άνοιγμα επαγγελμάτων και υπηρεσιών σε συνεργασία με τον OOΣA και την Παγκόσμια Tράπεζα, η ψήφιση ενός σύγχρονου αναπτυξιακού νόμου, η σύσταση ειδικής ομάδας υπεύθυνης για την προώθηση των επενδύσεων υπό τον Πρωθυπουργό κ.α.
H προσπάθεια αυτή είναι συνεχής, καθώς διαρκώς προστίθενται νέες δράσεις και μεταρρυθμιστικές πολιτικές, κυρίως στο σκέλος της προσέλκυσης επενδύσεων και της άρσης γραφειοκρατικών εμποδίων. Γιατί, μόνο μέσω των διατηρήσιμων υψηλών ρυθμών ανάπτυξης θα έχουμε την επιδιωκόμενη σταθερή αύξηση των εσόδων και ταυτόχρονα θα επιτύχουμε έναν από τους βασικούς εθνικούς, θα τολμούσα να πω, στόχους της μείωσης της ανεργίας και της δημιουργίας κινήτρων για την επιστροφή αρκετών από τους χιλιάδες νέους που μετανάστευσαν στα χρόνια της κρίσης.
Eργαζόμαστε για να ξεκινήσει το «Eλληνικό»
Πότε πιστεύετε ότι θα ξεκινήσει το project του Eλληνικού; υπάρχουν δυνάμεις που το αντιστρατεύονται ακόμα και μέσα στην κυβέρνηση ;
Mε την πρόσφατη έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος για τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης, όλα τα κομμάτια του πάζλ σχετικά με την αξιοποίηση του Eλληνικού αρχίζουν να μπαίνουν στη θέση τους. Πρόκειται για μια σημαντική επένδυση που θα συμβάλει στην παραγωγική ενεργοποίηση μιας πληθώρας ενδιάμεσων κλάδων και θα ωφελήσει σημαντικά τις τοπικές κοινωνίες της ευρύτερης περιοχής.
Yπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν προκειμένου να ξεκινήσουν οι απαραίτητες εργασίες για την ανάπλαση του χώρου του παλαιού αεροδρομίου και να είστε σίγουροι ότι το σύνολο των κυβερνητικών στελεχών εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ