Ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), που απέκτησε νομική υπόσταση με το ν. 4520/2018, παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου, από την αναπληρώτρια υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου και το διοικητή του, Στυλιανό Πλιάκη. Οι πρώτοι βασικοί στόχοι του ΟΠΕΚΑ είναι η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος για τα προνοιακά αναπηρικά επιδόματα, η διαχείριση και η πληρωμή του νέου επιδόματος παιδιού, η ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας για το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων, καθώς και η επέκταση των προγραμμάτων της Αγροτικής Εστίας, με έμφαση στο παιδί.
«Για πρώτη φορά, το νέο κράτος κοινωνικής αλληλεγγύης στηρίζεται σε δύο πυλώνες και είναι όλο ψηφιακό. Ο πρώτος πυλώνας είναι ο εθνικός μηχανισμός κοινωνικής προστασίας με 240 κέντρα κοινότητας και ο δεύτερος πυλώνας είναι ο ΟΠΕΚΑ με εννέα Περιφερειακές Διευθύνσεις.
Το νέο εθνικό σύστημα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης είναι όλο ψηφιακό, για να καταργήσει την ταλαιπωρία, τη γραφειοκρατία, την κομματική προστασία, τις πελατειακές σχέσεις. Σε κάθε βήμα του, διασταυρώνει έξι βάσεις δεδομένων του κράτους, φορολογικές, επιδοματικές, κλπ, ώστε σε ένα λεπτό ο πολίτης να μπορεί να ξέρει τα δικαιώματά του» δήλωσε η κ. Φωτίου. «Πηγαίνεις ως πολίτης στο κέντρο κοινότητας με το ΑΦΜ σου ή τον ΑΜΚΑ σου και ρωτάς: “Tι επιδόματα μπορώ να πάρω; Τι υπηρεσίες δικαιούμαι; Σε ποια προγράμματα μπορώ να συμμετάσχω, ανεργίας, εκπαίδευσης, εξειδίκευσης;”
Ο υπάλληλος βλέπει στην οθόνη την κατάστασή σου και σου απαντά. Συγχρόνως, σε βοηθάει να κάνεις ηλεκτρονική αίτηση. Την αίτηση μπορείς να την κάνεις και από το σπίτι σου. Μόλις γίνει η αίτηση, μεταβιβάζεται αμέσως στο σύστημα του ΟΠΕΚΑ και αρχίζει η διαδικασία ηλεκτρονικού ελέγχου. Τη στιγμή που κάνεις την αίτηση, μπορεί το σύστημα να δείξει, αν είσαι δικαιούχος ή όχι, τι ποσό θα πάρεις και πότε στο λογαριασμό που έχεις δηλώσει» εξήγησε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Όπως είπε, στο γεωπληροφοριακό σύστημα περιλαμβάνονται τρία μητρώα. Το πρώτο είναι των ωφελουμένων, το δεύτερο των φορέων, (δηλαδή όλες οι υπηρεσίες που ασκούν κοινωνική πολιτική και τα ιδρύματα που υπάρχουν στην κάθε περιοχή) και το τρίτο μητρώο είναι των προγραμμάτων (εθνικά, περιφερειακά, προγράμματα ΕΣΠΑ, τοπικά, κ.ά.).
«Το κέντρο κοινότητας είναι ένας νεωτερισμός» υπογράμμισε η κ. Φωτίου, καθώς, από τη μία, δίνει στον πολίτη πληροφορίες και τον διευκολύνει να κάνει την αίτησή του και από την άλλη διαβιβάζει online την πληροφορία σε δύο ακόμη επίπεδα, στα 13 Περιφερειακά Παρατηρητήρια και, συγχρόνως, στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, συγκεκριμένα, στη Διεύθυνση Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, καθώς και στη Διεύθυνση Καταπολέμησης της Φτώχειας.
Σύμφωνα με την κ. Φωτίου, στο πλαίσιο των κέντρων κοινότητας, εντάσσονται ειδικές υπηρεσίες. Π.χ. για τις κακοποιημένες γυναίκες, κέντρα κακοποιημένων γυναικών, Κέντρα για τους Ρομά και άλλες. Στο σημείο αυτό, η κ. Φωτίου ανέφερε ότι, μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα συγκροτηθούν άλλα 100 κέντρα στήριξης της οικογένειας πιλοτικά, τα οποία θα πολλαπλασιαστούν πολύ σύντομα και άλλα 100 κέντρα για την ολοκληρωμένη φροντίδα ηλικιωμένων. «Πρόκειται για διοικητική, ηλεκτρονική σύνδεση τριών υπηρεσιών για τους ηλικιωμένους, δηλαδή το “Βοήθεια στο Σπίτι”, τα ΚΑΠΗ και τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ). Θα υπάρξει μία πλήρης συνέργεια όλων των δράσεων. Στόχος μας δεν είναι να διασκορπίζουμε δράσεις, αλλά να τις ενοποιούμε» συμπλήρωσε η ίδια.