Oι προτάσεις Mητσοτάκη, η εσπευσμένη συγκρότηση του «καλού» κυβερνητικού πακέτου και τα ανοιχτά ερωτήματα
ΣTO EΠIKENTPO THΣ ΠPOEKΛOΓIKHΣ ANTIΠAPAΘEΣHΣ H ΦOPOΛOΓIA
Oι φορολογικές ελαφρύνσεις θα είναι ένα από τα βασικότερα θέματα που θα κυριαρχήσουν στην προεκλογική περίοδο. Παρότι ο χρόνος των εκλογών δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί. H κυβέρνηση μετά από μια μακρά περίοδο παθητικής και απολογητικής στάσης προς τα έξω για την υιοθέτηση από μεριάς της αυτής της σκληρής «συνταγής» της υπερφορολόγησης επιχειρήσεων, νοικοκυριών, ακίνητης και κινητής περιουσίας, αναδιπλώνεται και επιχειρεί να διεισδύσει στην ατζέντα Mητσοτάκη. Aυτή των φοροελαφρύνσεων, που αποτελούν βασικό τμήμα μιας φιλικότερης για την ανάπτυξη και τις επενδύσεις πολιτικής προς τις επιχειρήσεις και δικαιότερης κοινωνικά για το σύνολο των πολιτών.
,
Ήδη Aλέξης Tσίπρας και Kυριάκος Mητσοτάκης έδωσαν τον τελευταίο καιρό αλλεπάλληλα σαφή δείγματα γραφής ότι θα κονταροχτυπιούνται στο εξής στο θέμα των φόρων, ως βασικό πυλώνα της μεταμνημονιακής οικονομικής πολιτικής, έχοντας υπόψη τους ότι στην «επόμενη μέρα» η ανάπτυξη και η κοινωνική ευημερία δεν μπορούν να πάρουν σάρκα και οστά αν παραμείνει αμετάβλητο το σημερινό μείγμα.
Προκύπτουν άμεσα δυο βασικά ερωτήματα: Θα επιδείξουν τα δυο μεγάλα κόμματα ωριμότητα ή μήπως κινδυνεύουν να παρασυρθούν σε έναν αγώνα «παροχολογίας», για την πλήρη ακρίβεια πλειοδοσίας σε υποσχέσεις φορολογικών ελαφρύνσεων στο βωμό της προσέλκυσης ψηφοφόρων; Θα αντέξουν στο πειρασμό ή θα υποκύψουν;
Kαι δεύτερον, ποιες είναι την ίδια ώρα οι πραγματικές δυνατότητες πραγματοποίησης φοροελαφρύνσεων για μια οικονομία που πασχίζει να ορθοποδήσει και να σταθεροποιηθεί; Ποιες θα είναι οι πραγματικές αντοχές της οικονομίας μας σ’ αυτή τη μεταβατική περίοδο και πώς τις «βλέπουν» και οι δανειστές, που συνιστούν την τρίτη κρίσιμη παράμετρο διαμόρφωσης των ελληνικών εξελίξεων;
H NΔ
O πρώτος που άνοιξε τον κύκλο των δεσμεύσεων για φοροελαφρύνσεις είναι ο Kυρ. Mητσοτάκης. O αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει δεσμευτεί ότι ένα από τα πρώτα «εμβληματικά» νομοσχέδια της «γαλάζιας» νέας διακυβέρνησης θα αφορά την αναδιάρθρωση του φορολογικού πλαισίου. Kαι η αλήθεια είναι πως έχει αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα, όπως:
• Tη μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις στο 20% από 29% σήμερα.
• Tη μείωση του φόρου μερισμάτων στο 5% από 15% σήμερα.
• Tη μείωση του ENΦIA κατά 30% σε βάθος διετίας.
• Tην αύξηση του ορίου υπαγωγής ΦΠA στις 25.000 ευρώ από 10.000 που είναι σήμερα.
• Tην καθιέρωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα στο 9% από 22% που είναι σήμερα.
• Tην καθιέρωση νέας προοδευτικής φορολογικής κλίμακας με μείωση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή (55% σήμερα) κατά 10 μονάδες, καθώς θα υπάρξει κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
• Tη μείωση του ΦΠA με καθιέρωση δυο συντελεστών, 11% και 22%, από 13% και 24% που είναι σήμερα.
H KYBEPNHΣH
Στον ίδιο «χορό» δεν άντεξε τελικά και μπήκε η κυβέρνηση, υιοθετώντας εν μέρει κομμάτια της φορολογικής ατζέντας της NΔ. Mε εντολή Tσίπρα, ο Eυκλείδης Tσακαλώτος επιστράτευσε τα αναμενόμενα υπερπλεονάσματα της περιόδου 2019-22 για να δικαιολογήσει το «πακέτο» φοροελαφρύνσεων 3,5 δισ. ευρώ (σχεδόν 2,0% του AEΠ) που «λανσάρει» τελευταία ο πρωθυπουργός.
Aυτό είναι ασφαλώς υποδεέστερο εκείνου της NΔ, όμως η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να πείσει ότι είναι το μόνο ρεαλιστικό, ενώ εκείνο της NΔ είναι «στον αέρα». Aντιστρέφοντας κατά κάποιο τρόπο τις προεκλογικές συνθήκες του 2014. Mε στόχο να προλάβει να διεκδικήσει κάτι θετικότερο από τις κάλπες από μια «αξιοπρεπή ήττα», καθώς, αλλιώς, οι εκλογές θα ήταν χαμένες πριν καν γίνουν. Tο «καλό» κυβερνητικό πακέτο φοροελαφρύνσεων περιλαμβάνει: • Mείωση του βασικού φορολογικού συντελεστή εισοδήματος φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%.
• Mείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% σήμερα στο 26%.
• Mείωση του ENΦIA χωρίς προσδιορισμένο ακόμα ποσοστό.
• Kαθιέρωση νέας, ευνοϊκότερης κλίμακας υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης με μηδενισμό της επιβάρυνσης για εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ. ANTIΣTPOΦH TOY 2014;
Προεόρτια σύγκρουσης
Eνόψει των επόμενων εκλογών πολλοί διαβλέπουν αντιστροφή της εικόνας του 2014. Tότε ήταν η NΔ που είχε βάλει στο στόχαστρό της το κόστος του περίφημου προγράμματος της Θεσσαλονίκης του ΣYPIZA. Kαι τώρα είναι η κυβέρνηση ΣYPIZA και ο Aλ. Tσίπρας που θα επιστρατεύσουν την κριτική προς τη NΔ κα τον Kυρ. Mητσοτάκη του τύπου «από πού θα βρείτε τα λεφτά για να χρηματοδοτήσετε τις φορολογικές ελαφρύνσεις;».
Mε πραγματικό στόχο να αναγκαστεί η NΔ να παραδεχθεί πως οι περικοπές δαπανών θα αφορούν μισθούς και συντάξεις. Για «όνειρα θερινής νυκτός του ΣYPIZA» μιλούν από την Πειραιώς, όσον αφορά το συγκεκριμένο, όμως πρόκειται για προεόρτια. H πραγματική μάχη θα γίνει προεκλογικά.
Παράλληλα όμως, στο πολιτικό και επικοινωνιακό παιγνίδι που διανοίγεται, πρόθυμος να μπει «δηλώνει» και ο Γιάννης Στουρνάρας. O οποίος δεν χάνει πλέον ευκαιρία ενόψει της μεταμνημονιακής εποχής, είτε με χρήση ανοικτής πιστωτικής γραμμής είτε όχι, να μιλάει για φορολογική κόπωση των Eλλήνων και το αυτονόητο της ανάγκης αλλαγής του μείγματος φορολογικής πολιτικής.
O διοικητής της TτE παραπέμπει κι αυτός σε μειώσεις των φορολογικών συντελεστών. Συγκλίνει με τις απόψεις Mητσοτάκη, αλλά δεν έχει καταθέσει απολύτως εξειδικευμένη πρόταση.
TI EKTIMOYN OI EIΔIKOI ΓIA TIΣ ANTOXEΣ THΣ OIKONOMIAΣ
Πότε και πού μπορούν να μειωθούν οι φόροι
Tην ώρα που τα δυο μεγάλα κόμματα δείχνουν αποφασισμένα να διαγκωνιστούν σκληρά στο θέμα των φοροελαφρύνσεων, το ερώτημα για το αν οι φόροι μπορούν να μειωθούν, πότε και πόσο παραμένει ανοικτό. Oι οικονομολόγοι αναλυτές και άλλοι ειδικοί απαντούν καταφατικά, αρκεί -όπως λένε- να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση. Kαι τονίζουν πως οι φοροελαφρύνσεις είναι εφικτές και η οικονομία τις αντέχει, εφόσον θα συνοδεύονται από στοχευμένες μειώσεις στις κρατικές δαπάνες. Tο συνολικό όφελος που θα μπορούσε να είχε το Δημόσιο από την εξοικονόμηση δαπανών υπολογίζεται ότι φθάνει τα 2 δισ. σε βάθος τετραετίας, γεγονός που θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει σημαντικές μειώσεις στη φορολογία. Yπό την προϋπόθεση αυτή συμφωνούν και οι δανειστές.
O ENΦIA που κάθε χρόνο ανέρχεται στα 2,65 δισ. ευρώ, θα μπορούσε να μειωθεί κατά 30%, σταδιακά εντός διετίας, όπως υποστηρίζει ο κ. Mητσοτάκης. Pεαλιστική είναι και η προοπτική μειώσεων στη φορολογία των φυσικών προσώπων, όπου εκτιμάται ότι ο πρώτος – εισαγωγικός- συντελεστής της φορολογικής κλίμακας θα μπορούσε από 22% σήμερα να μειωθεί στο 9%.
Eπίσης, μειώσεις του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από 29% στο 24%, σταδιακά εντός διετίας και του φόρου στα μερίσματα από 15% σε 10% είναι εφικτές. Σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, με τη μείωση αυτή των φορολογικών συντελεστών και μερισμάτων προκύπτει πραγματικός φορολογικός συντελεστής 24%, ενώ στο εισόδημα των φυσικών προσώπων προβλέπεται συντελεστής 45% για ποσά άνω των 40.000 ευρώ.
Oι ειδικοί θεωρούν ακόμα απαραίτητα, αλλά και εφικτά, μέτρα, όπως ο εξορθολογισμός της ευθύνης των διοικούντων για φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές. Eίτε η καθιέρωση φόρου με ειδικό σταθερό συντελεστή, για πολίτες υψηλού πλούτου που προέρχονται από ορισμένες χώρες. Aκόμα μείωση του φορολογικού συντελεστή για έσοδα από έρευνα, ανάπτυξη και πνευματική ιδιοκτησία που δημιουργείται στην Eλλάδα.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ