Στην αποκάλυψη ότι η Τουρκία χρησιμοποίησε χρήματα από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκή Ένωσης που προορίζονται για υποδομές και τα χρησιμοποίησε για την αγορά τεθωρακισμένων οχημάτων, προχώρησε ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Με ερώτηση που κατέθεσε προς την Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής της ΔΗΣΥ επισημαίνει ότι δόθηκαν 83 εκατ. ευρώ στην Άγκυρα από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας και αντί τα χρήματα να πάνε για την κατασκευή υποδομών, χρησιμοποιήθηκαν για να αποκτήσει η Τουρκία βαριά τεθωρακισμένα οχήματα, ορισμένα μάλιστα από τα οποία τα έχει τοποθετήσει στα σύνορα με την Ελλάδα.
Τονίζεται ότι απαγορεύεται η αγορά στρατιωτικού τύπου οχημάτων με ευρωπαϊκά χρήματα. Ο κ. Ανδρουλάκης αναφέρει επίσης ότι η επιλογή των συγκεκριμένων οχημάτων έγινε κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων χρηματοδότησης.
Αναλυτικά η ερώτηση του Νίκου Ανδρουλάκη προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ως εξής:
Θέμα: Αγορά Τεθωρακισμένων οχημάτων από την Τουρκία με χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στον ερευνητικό ιστότοπο TheBlackSea.Eu (https://theblacksea.eu/billions-for-borders/article/en/no-way-out), η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί με 83 εκατομμύρια ευρώ την αγορά βαριά τεθωρακισμένων οχημάτων από την Τουρκία με στόχο την καλύτερη φύλαξη των συνόρων της. Τα χρήματα αυτά δεν προέρχονται από την έξτρα χρηματοδότηση που έλαβε η Τουρκία στο πλαίσιο της συμφωνίας για το προσφυγικό αλλά από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας.
Τα επιλεγέντα οχήματα είναι ξεκάθαρα στρατιωτικού τύπου και κατά το χρόνο της παραγγελίας τους, δεν ήταν ήδη διαθέσιμα στην αγορά, κάτι που ενδέχεται να παραβιάζει τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανόνες για την προμήθεια τους. Πενήντα μάλιστα από αυτά φέρεται να έχουν τοποθετηθεί στα ελληνοτουρκικά σύνορα.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία η προμήθεια οχημάτων στρατιωτικού τύπου με χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό Προενταξιακής Βοήθειας;
Σε ποια τουρκική υπηρεσία υπάγονται τα συγκεκριμένα οχήματα;
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, προϋπόθεση χρηματοδότησης αποτελούσε η επιλογή μοντέλου οχήματος το οποίο να κυκλοφορεί στην αγορά για τουλάχιστον έναν χρόνο. Τηρήθηκε ο συγκεκριμένος ο όρος;
Η χρήση των οχημάτων αυτών για άλλους σκοπούς απαιτεί γραπτή εξουσιοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς την Τουρκία. Υπάρχει μηχανισμός ελέγχου και παρακολούθησης των συγκεκριμένων οχημάτων και ποιες άλλες χρήσεις θα μπορούσαν να επιτραπούν;