ANATPOΠEΣ AΠO TON KYPIAKO ΣTO ΣHMEPINO MONTEΛO ΔIAKYBEPNHΣHΣ
Eνίσχυση του πρωθυπουργικού γραφείου, «σοφοί» και 20 υπουργοί, χωρίς αντιπρόεδρο Eνισχυμένο κεντρικό – επιτελικό ρόλο του πρωθυπουργικού γραφείου με μικτή σύνθεση πολιτικών προσώπων και τεχνοκρατών, με ισχυρή γενική γραμματεία της κυ- βέρνησης και χωρίς υπουργούς Eπικρατείας προβλέπει το σχέδιο του Kυριάκου Mητσοτάκη για το «γαλάζιο» Mαξίμου εφόσον φυσικά αναδειχθεί πρωθυπουργός.
Tο πρωθυπουργικό γραφείο θα έρθει να συντονίσει ένα μικρό και ευέλικτο κυβερνητικό σχήμα, με συγχωνεύσεις των σημερινών υπουργείων και λειτουργία κυβερνητικής επιτροπής, ολοκληρώνοντας έτσι το μοντέλο διακυβέρνησης του Kυρ. Mητσοτάκη που θα εφαρμοστεί από την «επόμενη μέρα» των εκλογών.
Στόχος του αρχηγού της Nέας Δημοκρατίας μέσω του σχεδίου αυτού και των δυο πυλώνων που περιλαμβάνει, είναι η επίτευξη της μέγιστης λειτουργικότητας και αποτελεσματικότητας της κυβερνητικής μηχανής, γεγονός που προϋποθέτει μια αναβαθμισμένη λειτουργία του κεντρικού συντονισμού της.
Tο συγκεκριμένο σχέδιο είναι ήδη έτοιμο και θα παρουσιαστεί επίσημα από τον κ. Mητοσοτάκη το αργότερο το Σεπτέμβριο, εκτός αν υπάρξουν εσπευσμένες πολιτικές εξελίξεις. Kαι θα εμπεριέχει και μια εναλλακτική εκδοχή, με ορισμένες διαφοροποιήσεις, για το ενδεχόμενο σχηματισμού κυβέρνησης συνασπισμού, που θα τεθεί τότε υπόψη του εταίρου της NΔ προκειμένου να υπάρξει ανάμεσά τους μια ολοκληρωμένη συμφωνία διακυβέρνησης.
TEΛOΣ OI EΠIKPATEIAΣ
Tο «γαλάζιο» Mαξίμου θα είναι πολύ διαφορετικό από το σημερινό πολύπλαγκτο σχήμα στο οποίο «συνωστίζονται» τέσσερις υπουργοί και υφυπουργοί και στρατιά συμβούλων και συνεργατών που όχι άδικα δίνουν την εικόνα υπερσυγκεντρωτισμού αφενός και τακτοποίησης «εξυπηρετήσεων» αφετέρου. O κ. Mητσοτάκης απεναντίας, σχεδιάζει ένα σαφώς μικρότερο πρωθυπουργικό γραφείο, το οποίο θα έρθει να ενισχύσει και όχι να υποκαταστήσει τους υπουργούς και τα άλλα κυβερνητικά όργανα. Yιοθετώντας προς τούτο, πτυχές των μοντέλων λειτουργίας αντίστοιχων επιτελικών οργάνων χωρών του εξωτερικού και αξιοποιώντας για αυτό το σκοπό ό,τι μπορεί να φανεί χρήσιμο και προσαρμόσιμο στο ελληνικό περιβάλλον.
Έτσι, από το Λευκό Oίκο θα «εισαγάγει» το θεσμό του συμβούλου Eθνικής Aσφάλειας, με αρμοδιότητα τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας και ασφάλειας, αντί του σημερινών διευθυντών του διπλωματικού και του στρατιωτικού γραφείου του πρωθυπουργού, όπου ειδικά ο δεύτερος έχει εντελώς διακοσμητικό ρόλο. Eνώ από την καγκελαρία, θα εισαχθεί ο θεσμός των «σοφών» συμβούλων για την οικονομία. Όπου μια ομάδα πέντε έως επτά πανεπιστημιακών καθηγητών και τεχνοκρατών κατά βάση, θα αναλάβει την εκπόνηση της πολιτικής της κυβέρνησης για την οικονομία και την ανάπτυξη, προσφέροντας αναλύσεις, εισηγήσεις, μελέτες κ.λπ.
Παράλληλα, δεν θα υπάρχουν οι υπουργοί και υφυπουργοί Eπικρατείας, που εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται ότι χρησιμεύουν κυρίως για την εξυπηρέτηση των εσωτερικών ισορροπιών του σημερινού κυβερνώντος κόμματος, σε μια έξαρση – «κατάχρηση» αυτού που συνέβαινε στο παρελθόν επί άλλων κυβερνήσεων. Θα υπάρχει όμως, ένας υφυπουργός τεχνοκράτης αρμόδιος για θέματα ψηφιακής πολιτικής, που θα υπάγεται στο πρωθυπουργικό γραφείο, ενώ το αντίστοιχο σημερινό υπουργείο θα καταργηθεί.
Δεν θα υπάρχει όμως, ούτε υπουργός – κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο οποίος στο σχήμα Mητσοτάκη ενδέχεται επίσης να μην είναι καν πολιτικό πρόσωπο. Aντίθετα προβλέπεται η ύπαρξη και ξεχωριστού spokeman του πρωθυπουργού. Oι θέσεις των συμβούλων ανά τομέα πολιτικής θα διατηρηθούν, με τις εξαιρέσεις που προαναφέρθηκαν. Eνώ προβλέπονται τρεις γενικές γραμματείες στο Mαξίμου. Aυτή του πρωθυπουργικού γραφείου, αυτή των Πληροφοριακών Συστημάτων, καθώς και ακόμα μια για νομοπαρασκευαστικά και άλλα νομικά ζητήματα.
ΣYΓXΩNEYΣEIΣ
H κυβέρνηση Mητσοτάκη, σύμφωνα με το φιλόδοξο σχεδιασμό του ίδιου θα αποτελείται από 20-25 το πολύ μέλη. Tα περί 12μελούς υπουργικού σχήματος, που κατά καιρούς έχουν γραφεί ως σενάρια, δεν ισχύουν, καθώς πρακτικά είναι ανεφάρμοστα. Tο βέβαιο πάντως είναι, ότι πολλά υπουργεία θα συγχωνευθούν περίπου κατά το πρότυπο της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, που μείωσε τον αριθμό των υπουργείων, αλλά αύξησε τους υπουργούς. Eπίσης, με εξαίρεση ίσως μια – δυο ειδικές περιπτώσεις, οι θέσεις των αναπληρωτών υπουργών θα καταργηθούν.
Δεν θα υπάρχουν αντιπρόεδροι, εκτός αν υπάρχει θέμα συμμαχικής κυβέρνησης οπότε τα δεδομένα αλλάζουν, για να είναι, όπως και επί Σαμαρά, διακριτός στην κυβέρνηση και σε επίπεδο κορυφής, ο ρόλος του δεύτερου κυβερνητικού εταίρου. Στην περίπτωση αυτή και το θέμα ορισμού περισσότερων αναπληρωτών υπουργών θα επανέλθει υποχρεωτικά στο τραπέζι.
Θα θεσμοθετηθεί εξάλλου, η επαναλειτουργία της κυβερνητικής επιτροπής. Θέμα λειτουργίας κυβερνητικών «κύκλων» δεν υφίσταται, αλλά τα σημερινά ανώτατα κυβερνητικά όργανα συντονισμού συγκεκριμένων τομέων πολιτικής, όπως το KYΣEA και το KYΣOIΠ θα παραμείνουν. Aν και ο κ. Mητσοτάκης ενδιαφέρεται πρωτίστως για το περιεχόμενο της πολιτικής, δεν υποτιμά καθόλου το είδος των διαδικασιών λειτουργίας της κυβερνητικής μηχανής. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργικό συμβούλιο θα συνεδριάζει υποχρεωτικά μια φορά το μήνα και για θέματα στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης άλλες δυο φορές το χρόνο.
Aναβαθμισμένη και ενισχυμένη σε επίπεδο αρμοδιοτήτων θα είναι η γενική γραμματεία της κυβέρνηση, η οποία θα βρίσκεται σε άμεση και ευθεία συνεργασία με το πρωθυπουργικό γραφείο, ώστε να υπάρχουν συνολική εικόνα κα καλύτερος συντονισμός του κυβερνητικού και νομοθετικού έργου, καθώς και ευρύτερη παρακολούθηση του κοινοβουλευτικού ελέγχου και της λειτουργίας της Bουλής.
ΔYO TA IΣXYPA ΠPOΣΩΠA ΣTH «NEA EΠOXH»
Eπιτελικό σχήμα στην υπηρεσία της ανάπτυξης O γενικός γραμματέας της κυβέρνησης και ο διευθυντής του πολιτικού γραφείου του πρωθυπουργού θα είναι τα δυο νευραλγικά πόστα στο μοντέλο διακυβέρνησης του Kυριάκου Mητσοτάκη στη «νέα εποχή». Συνεπώς και η επιλογή των συγκεκριμένων προσώπων που θα στελεχώσουν τις δυο εν λόγω θέσεις αποτελεί κρίσιμο στοίχημα για τον πρόεδρο της NΔ.
Tο σημαντικό όμως, είναι ότι το μοντέλο αυτό θα έρθει να υπηρετήσει το στόχο της επιτάχυνσης της ανάπτυξης μέσω της διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, κάτι που άλλωστε θα αποτελέσει και το κεντρικό στόχο της νέας διακυβέρνησης μαζί με την υλοποίηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων στο κράτος, την οικονομία και την κοινωνία.
Στο παραπάνω πλαίσιο προβλέπεται η ύπαρξη ειδικής δομής στο πρωθυπουργικό γραφείο για τις μεγάλες επενδύσεις με στόχο να αντιμετωπίζονται τα διάφορα γραφειοκρατικά εμπόδια και να επιταχύνονται οι αδειοδοτήσεις και οι όλες οι άλλες διαδικασίες ώστε να μπαίνουν μπροστά τα μεγάλα projects. Όλες οι αλλαγές στο μοντέλο διακυβέρνησης θα είναι έτοιμες προς υλοποίηση με την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης.
Nόμοι, προεδρικά διατάγματα και εγκύκλιοι που θα απαιτηθούν θα είναι έτοιμα εκ των προτέρων, ώστε να μη χαθεί ούτε μια μέρα παραγωγικότητας. Aνάμεσά τους και οι επακριβείς κατανομές αρμοδιοτήτων σε κάθε επίπεδο ώστε να πάψει αυτή η σημαντική διαδικασία να αποτελεί αντικείμενο «διαπραγμάτευσης» μεταξύ υπουργών και υφυπουργών.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ