Σύντομα αναμένεται η κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, τα Ναυπηγεία Σύρου λειτουργούν με μεταβατικό καθεστως και ηδη φαίνονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, ενώ η πρόσφατη απόφαση του εφετείου, δεν δημιουργεί πρόβλημα στις εξελίξεις για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Αυτά ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Αναπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο υπουργείο, με δική του πρωτοβουλία και με τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων, για τις ανάγκες και τις προοπτικές των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Ναυπηγοεπισκευής και του Ναυτιλιακού Εξοπλισμού.
Όπως είπε στην εισαγωγική του ομιλία ο κ. Πιτσιόρλας: «Η πρωτοβουλία της συνάντηση εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια να βάλουμε τις
βάσεις μιας στρατηγικής για τη βιομηχανία στη χώρα μας, στο πλαίσιο των σημαντικών εξελίξεων στην ευρωπαϊκή βιομηχανία. Αυτές κινούνται σε τρεις άξονες: την ενεργειακή μετάβαση, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ψηφιοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας και την ενίσχυση των αλυσίδων αξίας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο”.
Διευκρίνισε ότι, όπως έχουν σήμερα διαμορφωθεί στο ευρωπαϊκό πλαίσιο οι αλυσίδες αξίας, δεν περιλαμβάνουν τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής και του ναυτιλιακού εξοπλισμού, όμως, πρόσθεσε “εμείς, βάσει αυτών των δεδομένων, διαμορφώνουμε δική μας στρατηγική και επιλέγουμε και δικές μας αλυσίδες αξίας που στηρίζονται στα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα”.
Η ναυτιλία, η ναυπήγηση, η ναυπηγοεπισκευή και ο ναυτιλιακός εξοπλισμός είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, όπως σημείωσε.
Ως προς τις εξελίξεις στα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, διότι με το προηγούμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς δεν υπήρχε τρόπος να επανέλθουν σε λειτουργία.
“Φυσικά υπάρχει και το μεγάλο θέμα των κρατικών ενισχύσεων που ξεπερνούν τα 600 εκατ., για τα οποία η χώρα μας έχει ήδη καταδικαστεί.
Όμως η εταιρεία από το 2011, είχε ουσιαστικά εγκαταλειφθεί, βρισκόταν σε μόνιμη παύση πληρωμών και χωρίς οικονομικές καταστάσεις.
Σε συμφωνία λοιπόν με την Κομισιόν, στο πλαίσιο ανάκτησης των κρατικών ενισχύσεων, προχωρήσαμε σε αυτή την διαδικασία” ανέφερε ο κ. Πιτσιόρλας και πρόσθεσε ότι σήμερα, το εμπορικό σκέλος έχει βγει σε διαγωνισμό, έχει ολοκληρωθεί και ήδη βρίσκεται σε διαδικασία κατακύρωσης προσφορών. “Παράλληλα, ετοιμαζόμαστε να βγάλουμε άμεσα σε διαγωνισμό το στρατιωτικό κομμάτι των ναυπηγείων” ανακοίνωσε.
Όσον αφορά την πρόσφατη απόφαση του εφετείου, που απέρριψε το αίτημα αναστολής για την απόφαση της διαιτησίας και επιδίκασε 150 εκατ. σε βαρος του Ελληνικού Δημοσίου, αν και η αρχική απαίτηση της εταιρείας ήταν άνω του 1 δις, “αυτή δεν βάζει κανένα εμπόδιο στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης” είπε ο αναπληρωτής υπουργός και πρόσθεσε ότι, “ακόμα κι αν το Δημόσιο φτάσει κάποια στιγμή να καταβάλλει αυτά τα χρήματα, αυτά θα προσμετρηθούν στο ενεργητικό και με βάση τον πίνακα κατάταξης θα πληρωθούν οι πιστωτές, επομένως εκεί μεγαλύτερο μερίδιο θα πάει στους εργαζόμενους”.
Οι παραπάνω εξελίξεις, μας επιτρέπουν να έχουμε μια εικόνα αναβίωσης του Σκαραμαγκά, είπε ο ίδιος και για την Ελευσίνα είπε: “έχουμε μια σοβαρή προσφορά και σύντομα θα έχουμε εξελίξεις για την κατάθεση της δεμευτικής προσφοράς και του αιτήματος εξυγίανσης βάσει του άρθρου 106 του Πτωχευτικού Κώδικα”.
Από την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίιας, συνέχισε ο κ. Πιτσιόρλας, εξαρτάται και η ολοκλήρωση της διαδικασίας στα Ναυπηγεία Σύρου, όπου τα πράγματα έχουν ήδη πάρει τον δρόμο τους, λειτουργούν με ένα μεταβατικό καθεστώς και φαίνονται ήδη τα θετικά αποτελέσματα.
“Η ολοκλήρωση όλων των παραπάνω δημιουργεί ένα νέο τοπίο για τα ναυπηγειά στην Ελλάδα” όπως υπογράμμισε.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έκανε αναφορά στο γεγονός ότι η ναυτιλία και η ναυπηγοεπισκευή είναι τομείς που δεν επιδοτούνται στο πλαίσιο της ΕΕ, υπάρχει απαλλακτικός κανονισμός και για αυτό και δεν εντάσσονται στις αλυσίδες αξίας που έχει στοχεύσει η ΕΕ.
«Εφόσον κινηθούμε οργανωμένα και συντονισμένα, έχουμε ένα παράθυρο ευκαιρίας, ώστε να αξιοποιήσουμε δυνατότητες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ώστε να διεκδικήσουμε αλλαγές σε αυτό το πλαίσιο» είπε ο αναπληρωτής υπουργός.
Οπως συμφωνήθηκε στην συνάντηση, με αφετηρία τη σημερινή συζήτηση και την πρώτη καταγραφή προβλημάτων, θα δημιουργηθεί μια ομάδα εργασίας με συμμετοχή όλων των φορέων (συναρμόδια υπουργεία, παραγωγικοί φορείς, επιχειρήσεις) και ο οδικός χάρτης για τη χάραξη της στρατηγικής του τομέα της ναυπηγικής και ναυτιλιακού εξοπλισμού. Μάλιστα θα δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα επικοινωνίας της ομάδας, για να κατατίθενται οι προτάσεις και να υπάρχει συνεχής ανατροφοδότηση.