Στο κοινό όραμα των κρατών-μελών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για ειρήνη και ευημερία για το παρόν και το μέλλον του πλανήτη μέσα από την υιοθέτηση της Ατζέντας 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, στην ομιλία του στο συνέδριο του Economist, στην Αθήνα.
Όπως είπε, για την Ελλάδα ξεχωριστό στοιχείo που καθιστά σημαντική την παρουσία της σε αυτή τη διαδικασία είναι αναμφίβολα η ναυτιλία της.
Μια ναυτιλία η οποία αριθμεί 4.000 και πλέον εμπορικά πλοία, που αντιστοιχούν στο 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και στο 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τον υπουργό, η ελληνική ναυτιλία «πρωταγωνιστεί στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες με ανανεωμένο στόλο, λειτουργώντας με τις πιο σύγχρονες τεχνικές διαχείρισης και τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος, κατέχοντας ξεκάθαρα ένα σημαντικό μερίδιο στην επίτευξη ορισμένων από τους 17 στόχους για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μια ναυτιλία η οποία συμβάλει δυναμικά στη σταδιακή εφαρμογή τους έως τον ορίζοντα του 2030, αλλά και πέρα από αυτόν».
Ο κ. Πλακιωτάκης εξήγησε πως στο πλαίσιο υλοποίησης των στόχων που έχει ορίσει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, σχετικά με την ποιοτική εκπαίδευση, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει τοποθετήσει από την πρώτη στιγμή πολύ ψηλά στις προτεραιότητές του και ήδη έχει ξεκινήσει να εφαρμόζει τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, τόσο με υπερσύγχρονες υλικοτεχνικές υποδομές, όσο και σταδιακά, με ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, συμβάλλοντας προοδευτικά στην ποιοτική ενίσχυση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών στον ναυτιλιακό τομέα.
«Στόχος μας είναι η προώθηση Νόμου-πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία της ναυτικής εκπαίδευσης στο σύνολό της, ο οποίος θα συμπεριλαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διαρκή ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης και θα τη διασφαλίζει για τα χρόνια που θα έρθουν. Συνάμα, το υπουργείο εξετάζει με προσοχή την προοπτική της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, μιας εκπαίδευσης που θα παρέχεται με όρους και κανόνες» σημείωσε ο υπουργός.
Αναφέρθηκε και σε σημαντικές ενέργειες που δρομολογεί το υπουργείο για την επίτευξη του 5ου στόχου, που αφορά στην ισότητα των φύλων. Όπως υπογράμμισε, «στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τη σημαντική προστιθέμενη αξία που παράγει η ενίσχυση της απασχόλησης γυναικών στα πλοία, στις ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις, στο Λιμενικό Σώμα και γενικότερα στη ναυτιλιακή κοινότητα. Έτσι προχωράμε άμεσα στη συγκρότηση ειδικής Ομάδας Εργασίας, η οποία θα κληθεί εντός των επόμενων μηνών να παραδώσει συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμιση και ισχυροποίηση του ρόλου των γυναικών στη ναυτιλία μας.
Οι προτάσεις αυτές θα υλοποιηθούν άμεσα, ενώ παράλληλα είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση της απαραίτητης κουλτούρας, αλλά και να ενθαρρύνουμε και να υποστηρίξουμε κάθε σχετική πρωτοβουλία» είπε.
Μιλώντας και για τον 9ο στόχο, ο οποίος «ακουμπά» στο κομμάτι της βιομηχανίας, της καινοτομίας και των υποδομών κι έχει άμεση σχέση με τις δράσεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέφερε πως «από την πρώτη κιόλας στιγμή που ανέλαβε η νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, υποστηρίξαμε ότι τα λιμάνια της χώρας μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης της εθνικής και περιφερειακής οικονομίας, ενταγμένα σε ένα ενιαίο σύστημα μεταφορών και εφοδιασμού. Θέσαμε ως στόχο την άμεση αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμένων της χώρας, για τα οποία αναμένουμε μέσα στις επόμενες ημέρες μελέτες βιωσιμότητας σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, για το κάθε ένα ξεχωριστά. Σκοπός μας είναι ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση των λιμενικών υποδομών με όρους αειφορίας, ώστε να συμβάλουν τα μέγιστα το συντομότερο δυνατό στη στοχοθέτηση της βιώσιμης ανάπτυξης» τόνισε ο Γιάννης Πλακιωτάκης.
Αναφερόμενος, τέλος, στον 14ο στόχο, όπως αυτός ορίζεται από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος αφορά τη ζωή στο νερό, μέσω της πρόληψης και σημαντικής μείωσης όλων των μορφών θαλάσσιας ρύπανσης και όχι μόνο, υπενθύμισε πως από την 1/1/2020 ο IMO θέτει σε εφαρμογή τον νέο κανονισμό για τα ναυτιλιακά καύσιμα, σύμφωνα με τον οποίο τα πλοία θα απαγορεύεται να χρησιμοποιούν καύσιμα που εκπέμπουν θείο σε ποσότητα άνω του 0,5%σε σύγκριση με το ισχύον όριο του 3,5%. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα ποντοπόρα πλοία θα πρέπει να μειώσουν τα οξείδια του θείου κατά 85%. Στόχος του νέου Κανονισμού είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η προστασία της ανθρώπινης υγείας μέσω της χρήσης, από όλα τα πλοία, καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
«Ωστόσο, θεωρούμε απόλυτα κατανοητή και δικαιολογημένη την απαίτηση των διαχειριστών πλοίων να λάβουν διαβεβαιώσεις ότι τα καύσιμα αυτά θα πληρούν τις προδιαγραφές ασφάλειας της Διεθνούς Συνθήκης SOLAS, προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των πληρωμάτων των πλοίων και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική πλευρά, ανταποκρινόμενη πλήρως στον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, έχει προσέλθει στον διεθνή διάλογο με τεκμηριωμένες προτάσεις και ιδέες που πιστεύουμε ότι πρέπει να συζητηθούν και να εξετασθούν σε βάθος. Κι αυτό διότι η εφαρμογή των νέων αυτών κανόνων δεν επηρεάζει μόνο την ασφάλεια και την εκμετάλλευση των πλοίων, αλλά επηρεάζει κι ένα ευρύ φάσμα άλλων δραστηριοτήτων όπως τα διυλιστήρια, αλλά και τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου.
Φιλοδοξία του ΙΜΟ είναι με την εφαρμογή του νέου αυτού κανονιστικού πλαισίου να μειωθούν οι συνολικές εκπομπές θείου από τα πλοία κατά 77% από το 2020 έως το 2025. Συμμετέχουμε σε αυτή την προσπάθεια κι εργαζόμαστε για την επίτευξη των στόχων αυτών, και για τον λόγο αυτό άλλωστε έχουμε καταθέσει σειρά προτάσεων που θεωρούμε αναγκαίο να εξετασθούν με την δέουσα προσοχή» είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.