Τι δείχνει σχετική έρευνα
Με την Κυβέρνηση να έχει εξασφαλίσει την σύμπνοια όλων των πτερύγων του κοινοβουλίου για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού και οι διαφωνίες των κομμάτων να κρίνονται στις λεπτομέρειες -κυρίως έχουν να κάνουν με το εύρος εφαρμογής της συγκεκριμένης πρότασης νόμου- η διαΝΕΟσις παρουσιάζει έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με τις θέσεις και τις απόψεις της διασποράς επί του θέματος.
Η έρευνα, η οποία πρόκειται να δημοσιευθεί από τη διαΝΕΟσις τους προσεχείς μήνες, έδειξε ότι η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων επιθυμεί να ψηφίζει στις εθνικές εκλογές από το εξωτερικό. Αυτή η στάση επικρατεί ιδιαίτερα μεταξύ των προ-κρίσης μεταναστών και λιγότερο μεταξύ των μεταναστών της κρίσης το ένα τέταρτο των οποίων δηλώνουν ότι δεν ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στα πολίτικά πράγματα της Ελλάδας εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο την απογοήτευσή τους από το ελληνικό πολιτικό σύστημα.
Η έρευνα
Η έρευνα, η οποία πρόκειται να δημοσιευθεί από τη διαΝΕΟσις τους προσεχείς μήνες, έδειξε ότι η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων επιθυμεί να ψηφίζει στις εθνικές εκλογές από το εξωτερικό2. Αυτή η στάση επικρατεί ιδιαίτερα μεταξύ των προ-κρίσης μεταναστών και λιγότερο μεταξύ των μεταναστών της κρίσης το ένα τέταρτο των οποίων δηλώνουν ότι δεν ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στα πολίτικά πράγματα της Ελλάδας εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο την απογοήτευσή τους από το ελληνικό πολιτικό σύστημα.
Επιπλέον, η έρευνα μας δείχνει ότι, οι Έλληνες στο Ηνωμένο Βασίλειο προκρίνουν τη δυνατότητα ψήφου από το εξωτερικό ως τον προτιμότερο τρόπο προσέγγισης και συνεργασίας της ελληνικής κυβέρνησης με την ελληνική διασπορά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η διευκόλυνση της ψήφου από το εξωτερικό προκύπτει ως κυρίαρχο αίτημά τους από την ελληνική πολιτεία όπως και η διευκόλυνση επαγγελματικών και άλλων συνεργασιών με φορείς και επιχειρήσεις στην Ελλάδα και δευτερευόντως η συμμετοχή της στη χάραξη πολιτικής. Σχετικώς πολλοί μελετητές υποστηρίζουν ότι το δικαίωμα ψήφου είναι ο απλούστερος και λιγότερο δαπανηρός μηχανισμός διατήρησης δεσμών με τη διασπορά, ενώ η παροχή συμβουλών και η συμμετοχή των οργανώσεων της διασποράς προϋποθέτει την εμπειρογνωμοσύνη και την προθυμία συμμετοχής αντίστοιχα, αποκλείοντας έτσι έναν μεγάλο αριθμό μεταναστών.
Παράλληλα, φαίνεται ότι η έλλειψη συναίνεσης στην Ελλάδα για το εύρος της εφαρμογής του δικαιώματος ψήφου από το εξωτερικό αντανακλάται και στην ίδια τη διασπορά. Σύμφωνα με την έρευνά μας, οι απόψεις για το “ποιοι θα έπρεπε να έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν” διίστανται μεταξύ αυτών που πιστεύουν ότι το δικαίωμα πρέπει να αποδοθεί μόνο σε όσους έχουν πιο στενή και πρόσφατη σχέση με την Ελλάδα (44,4%) και αυτών που πιστεύουν ότι όλοι θα πρέπει να έχουν αυτό το δικαίωμα (43%). Το ενδιαφέρον είναι ότι οι μετανάστες της κρίσης είναι υπέρ της μαξιμαλιστικής θέσης (47,5%) ενώ οι μετανάστες προ-κρίσης υποστηρίζουν την άποψη ότι το δικαίωμα ψήφου πρέπει να δοθεί μόνο σε όσους έχουν πιο πρόσφατη και στενή σχέση με την Ελλάδα (68,6%) ακόμη και αν σε αυτή την περίπτωση κάποιοι από αυτούς, λόγω αυτών των περιορισμών, δεν θα μπορούν να απολαμβάνουν το δικαίωμα.
Σχετικά με το ερώτημα για την εκλογική περιφέρεια στην οποία θα μπορούν να ψηφίζουν οι Έλληνες του εξωτερικού, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (33%) τοποθετείται υπέρ της ψήφου στην εκλογική περιφέρεια στην οποία είναι εγγεγραμμένοι, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο το αίτημά τους στο δικαίωμα για ισότιμη και ισοβαρή ψήφο (Γράφημα 2). Ωστόσο, το άθροισμα των απαντήσεων που προκρίνουν εναλλακτικές διαφοροποιήσεις της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, όπως να ψηφίζουν μόνο για κόμματα ή να ψηφίζουν σε ένα χωριστό ψηφοδέλτιο με υποψηφίους της διασποράς συγκεντρώνει το διόλου ευκαταφρόνητο 39% των απαντήσεων. Αυτό σε συνδυασμό με το 23% αυτών που δεν παίρνουν θέση φανερώνει ότι οι Έλληνες της διασποράς στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχουν αποκρυσταλλωμένη άποψη για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να εφαρμοστεί η διευκόλυνση άσκησης του δικαιώματος της ψήφου. Ταυτόχρονα φαίνεται να απορρίπτουν την πρόταση για ψήφο που θα αφορά μόνο το ψηφοδέλτιο επικρατείας.