Τι ανέφερε η υπουργός Παιδείας
Αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με τη θεσμοθέτηση κριτηρίων επίδοσης πέραν των αντικειμενικών που ισχύουν σήμερα (αριθμός φοιτητών και διδασκόντων, χωροταξική διασπορά) προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατά την ομιλία της στη 92η Σύνοδο των Πρυτάνεων που ολοκληρώθηκε το βράδυ του Σαββάτου.
Η υπουργός Παιδείας ανέφερε ακόμη ότι θα δοθεί πρόσθετη χρηματοδότηση 7 εκατομμυρίων ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό του 2019 με δυνατότητα μεταφοράς στο επόμενο οικονομικό έτος, ενώ έκανε γνωστό πως στο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί εντός της εβδομάδας προβλέπεται η θεσμοθέτηση Ανεξάρτητης Αρχής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ειδικών λογαριασμών των κονδυλίων έρευνας (ΕΛΚΕ) ώστε να διευκολυνθεί το ερευνητικό έργο των ανώτατων ιδρυμάτων. Επίσης εκφράστηκε η πρόθεση να αποκτήσει θεσμικά η Σύνοδος των Πρυτάνεων χαρακτήρα συμβουλευτικού οργάνου της Πολιτείας.
Οι πρυτάνεις χαιρέτησαν από την πλευρά τους τη νομοθετική πρωτοβουλία για την απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ και την ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής, καθώς και την πρωτοβουλία για την καταβολή της τακτικής χρηματοδότησης στην αρχή της χρονιάς.
Στη σύνοδο συμφωνήθηκε επίσης πως είναι αναγκαία η ενίσχυση της διοικητικής ανεξαρτησίας και ο περιορισμός της γραφειοκρατίας στα πανεπιστήμια. Κρίθηκε επίσης επιτακτική η ανάγκη να αυξηθεί η τακτική χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό, καθώς όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά αυτή παραμένει μειωμένη κατά 45% σε σχέση με το 2012. “Για να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες η τακτική χρηματοδότηση για το 2020 πρέπει να είναι αυξημένη τουλάχιστον κατά 30% σε σχέση με το 2019” αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της συνόδου. Τα πανεπιστήμια ζητούν ακόμη να ενισχυθούν και με προσωπικό τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και διοικητικό επίπεδο.
Οι πρυτάνεις χαρακτηρίζουν “πετυχημένο θεσμό” αυτόν της πρακτικής άσκησης, καθώς “αποδεδειγμένα συμβάλλει στη διασύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας”, ενώ ως προς τον αριθμό των εισακτέων ζητούν αυτός να καθορίζεται σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια και να βασίζεται σε σαφή και τεκμηριωμένα κριτήρια. Απαραίτητη κρίνεται και η αναθεώρηση του καθεστώτος των μετεγγραφών.
Στα αιτήματά τους περιλαμβάνονται ακόμη η επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών ώστε να διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα των πτυχίων, η διεύρυνση πιλοτικών δράσεων όπως ο θεσμός της κινητικότητας ή η απόδοση πρωτεύοντος/δευτερεύοντος πτυχίου (major/minor) που ενισχύουν τη συνεργασία ανάμεσα σε διαφορετικά Τμήματα, η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών σε όλα τα επίπεδα ώστε να ενισχυθεί η διεθνοποίησή τους.
Οι πρυτάνεις χαιρετίζουν παράλληλα την ανάληψη πρωτοβουλιών για την ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών των Πανεπιστημίων, αρχής γενομένης με την προώθηση δράσεων συνεργασίας με Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Κίνας. Χθες, Σάββατο, εξάλλου υπογράφηκε Σύμβαση-Πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των Συνόδων Πρυτάνεων ελλαδικών και κυπριακών πανεπιστημίων παρουσία της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Η υπουργός χαιρέτησε την υπογραφή του συμφώνου και εξέφρασε τη θερμή στήριξη του υπουργείου σε δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης.
Η σύνοδος εξέφρασε τέλος την θλίψη της αλλά και τον προβληματισμό της για τα προχθεσινά επεισόδια ανάμεσα σε ομάδα φοιτητών και την αστυνομία. “Η σύνοδος εκφράζει τη σταθερή θέση σεβασμού στο διάλογο με όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και με προϋποθέσεις που αποκλείουν την άσκηση οιασδήποτε μορφής βίας και αυθαιρεσίας. Για αυτό ακριβώς, οι φοιτητές προσκλήθηκαν να μεταφέρουν τα αιτήματά τους στη Σύνοδο μέσω επιτροπής εκπροσώπων τους, σε αποδεκτό πλαίσιο διάλογο” αναφέρουν οι πρυτάνεις σε ανακοίνωσή τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ