Ανοίγοντας τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, που επεξεργάζεται το νομοσχέδιο με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» η υπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι το νομοθετικό έργο που συνθέτεται επιτρέπει στο σχολείο να «γυρίσει σελίδα».
Η Νίκη Κεραμέως σημείωσε ότι η κυβέρνηση στοχεύει να αλλάξει τα πράγματα από τη βάση, από κάτω προς τα πάνω, όπως επίσης και να καλλιεργήσει δεξιότητες σύγχρονες, να επενδύσει δυνατότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας, να βελτιώσει την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Σε αυτή την προσπάθεια, συνέχισε η Νίκη Κεραμέως, η συνδρομή όλων είναι πολύτιμη. Σημείωσε μάλιστα, ότι κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης, «αποδείξαμε ότι ακούμε, καταγράφουμε, βελτιώνουμε».
Κάλεσε επίσης «όλους τους βουλευτές, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, να καταθέσουν προτάσεις, προτεινόμενες βελτιώσεις, για να συνθέσουμε ένα νομοθετικό έργο που θα επιτρέψει στο σχολείο να γυρίσει σελίδα».
Η Νίκη Κεραμέως, επισήμανε επίσης, σύμφωνε με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, ότι το νομοσχέδιο αποτελεί υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της ΝΔ, ότι στον διάλογο που προηγήθηκε τέθηκαν -πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων- και οι ρυθμίσεις που απαιτούν υπουργικές αποφάσεις, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και να ακούσουμε απόψεις όλης της κοινωνίας. Η διαβούλευση, τόνισε, ήταν εξαιρετικά γόνιμη, και είχε συμμετοχή-ρεκόρ.
ΣΥΡΙΖΑ: Το νομοσχέδιο στοχεύει στη διαστροφή του δημόσιου σχολείου σε σχολείο της αγοράς
Πριν την έναρξη της συζήτησης, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, ρώτησε εάν έχει σταλεί εγκύκλιος για την αναστολή λειτουργίας των ολοήμερων σχολείων, υποστηρίζοντας ότι τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα δεν «αναστέλλονται με τηλεοπτικές εξαγγελίες».
Απαντώντας, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, είπε ότι έχουν ενημερωθεί οι περιφερειακοί διευθυντές με τηλεδιάσκεψη και ότι έχει σταλεί εγκύκλιος ότι τα σχολεία λειτουργούν με τα πρωινά τμήματα.
Στην τοποθέτησή του επί του νομοσχεδίου, ο κ. Φίλης έκανε λόγω για “κεραμιδαριό” στην εκπαίδευση. Το νομοσχέδιο έχει ψευδώνυμο τίτλο και στοχεύει στη διαστροφή του δημόσιου σχολείου σε σχολείο της αγοράς, είπε ο κ. Φίλης. Εκφράζοντας την αρνητική στάση του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι το νομοσχέδιο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα σχολείο φθηνό για το κράτος, ακριβό για την οικογένεια, τιμωρητικό για τους εκπαιδευτικούς και ανταγωνιστικό-εξοντωτικό για τους μαθητές. Όπως είπε, επιδιώκει να δημιουργήσει ένα σχολείο της αγοράς, βασισμένο σε ένα μοντέλο που είδαμε την εποχή της Θάτσερ, και έχει χρεοκοπήσει.
ΚΙΝΑΛ: Στο νομοσχέδιο είναι εμφανές το “άγχος” που διακατέχει την υπουργό
Για ατελές, αυτοσχεδιαστικό και επιδερμικό νομοσχέδιο, έκανε λόγο η αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου, που υπογράμμισε ότι ενώ σήμερα ανοίγουν και τα δημοτικά σχολεία, η Βουλή ακόμα υπολειτουργεί. Όπως είπε η κ. Κεφαλίδου, στο νομοσχέδιο είναι εμφανές το “άγχος” που διακατέχει την υπουργό, η οποία έκανε “πρόχειρα και βιαστικά” μια δουλειά, “που δεν την αγαπά και δεν την ενδιαφέρει”. Απευθυνόμενη στην κ. Κεραμέως είπε: Δεν δίνετε εξετάσεις αριστείας στον πρωθυπουργό, αλλά προαγωγικές εξετάσεις στην ελληνική κοινωνία.
ΚΚΕ: Μετατρέπει το σχολείο σε μια απέραντη εξεταστική αρένα
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, τόνισε ότι το νομοσχέδιο διατηρεί και «εμπλουτίζει» το νόμο Γαβρόγλου, εισάγοντας την Τράπεζα Θεμάτων που μετατρέπει το σχολείο σε μια απέραντη εξεταστική αρένα.
Όπως είπε ο Γ. Δελής, στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ «βγάζουν μάτι» οι προσαρμογές της εκπαίδευσης στις τρέχουσες αστικές προτεραιότητες, καθώς τα αστικά επιτελεία και η ΕΕ καίγονται για την εισαγωγή μιας νέας γκάμας δεξιοτήτων. Αναφερόμενος δε στην «αξιολόγηση», υπογράμμισε πως συνιστά ένα εργαλείο επιβολής των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, «μια αδυσώπητη μηχανή κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών» που θα θέσει επιπλέον ταξικά εμπόδια και φίλτρα.
Στην αρχή της τοποθέτησής του, ο βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε στο άνοιγμα των Δημοτικών Σχολείων και των Ειδικών Σχολείων από σήμερα, θέτοντας μια σειρά ερωτήματα σε σχέση με την ασφάλεια της υγείας των μαθητών και εκπαιδευτικών. Σημείωσε πως παρά τις αυξημένες ανάγκες για σχολαστική καθαριότητα, η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά τη μονιμοποίηση των καθαριστριών και την πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και με τους εκπαιδευτικούς, καθώς ένα 10% απουσιάζει επειδή ανήκει στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Όμως δεν έγινε καμία πρόσληψη, ούτε υπάρχει πρόβλεψη για τη μονιμοποίηση των αναπληρωτών.
Ο Γ. Δελής τόνισε ότι η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στους ίδιους τους γονείς τους οποίους καλεί να πάρουν το ρίσκο και πρόσθεσε πως η εικόνα της εκπαίδευσης είναι σχεδόν διαλυτική.
Επίσης, ανέφερε πως είναι απαράδεκτη και επικίνδυνη η ρύθμιση για τις κάμερες στα σχολεία και ζήτησε από την υπουργό Παιδείας να την αποσύρει. «Καλά θα κάνετε να την αποσύρετε, μην επιμένετε, είναι καθολική η άρνηση της κοινωνίας», είπε.
Ελληνική Λύση: Διαφωνεί με την χρονική συγκυρία κατάθεσης του νομοσχεδίου
Τη διαφωνία της με την χρονική συγκυρία κατάθεσης του νομοσχεδίου εξέφρασε η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σ. Χ. Αποστολοπούλου, η οποία έκανε λόγο για έλλειψη συνεννόησης με την εκπαιδευτική κοινότητα. Τάχθηκε επίσης υπέρ της διακομματικής συνεργασίας για την κατάρτιση ενός 12ετούς σχολικού προγράμματος, που θα εφαρμόζεται “χωρίς αλλαγές” από οποιοδήποτε κόμμα βρίσκεται στην κυβέρνηση.
ΜέΡΑ25: Το νομοσχέδιο υπηρετεί την απομνημόνευση
Η ιδεολογική θέση για το “αναπόφευκτο των ανισοτήτων” δεν μπορεί να έχει θέση στο σχολείο τόνισε στην ομιλία της, η αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα. Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο της Βουλής, το νομοσχέδιο υπηρετεί την απομνημόνευση και όχι την κριτική σκέψη. Όπως πρόσθεσε, την ώρα που όλοι κοιτάζουν το σκανδιναβικό μοντέλο και ιδιαίτερα το πρότυπο της Φιλανδίας που δεν έχει εξετάσεις, η κυβέρνηση βάζει περισσότερες εξετάσεις, και καταδικάζει τη τη χώρα σε “χάντικαπ” εκκίνησης σε σχέση με το διεθνές περιβάλλον. Όσο για την επαναφορά της διαγωγής, μίλησε για αναβίωση αναχρονιστικών ιδεοληψιών και για στιγματισμό μαθητών με αδιαμόρφωτη προσωπικότητα. Αυτό που χρειάζονται τα σχολεία είναι να ενισχυθούν με ψυχολόγους είπε η κ. Σακοράφα.