Το πράσινο φως για την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου των ταξί έδωσε χθες το υπουργικό συμβούλιο. Το νομοσχέδιο του υπουργού Υποδομών και Δικτύων περιλαμβάνει ριζικές αλλαγές στο σύστημα αδειών αλλά και στην γενική εικόνα του κλάδου.
Στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχουν πληθυσμιακά κριτήρια, αλλά επισημαίνεται πως για γεωγραφικές περιοχές όπου το Σύνταγμα προβλέπει ότι χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης από τον νομοθέτη θα υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις.
Το νομοσχέδιο αυτό ανοίγει το δρόμο για τη σύσταση εταιρειών ταξί, ενώ νέες άδειες παροχής υπηρεσιών (ΑΠΥ) ταξί αλλά και μοτο-ταξί (η κυκλοφορία των οποίων θεσμοθετείται για πρώτη φορά) θα δίνονται μόνο σε εταιρείες ΕΠΕ, ακόμα και εάν αυτές είναι μονοπρόσωπες ή ΑΕ, ενώ προβλέπεται και μείωση των κομίστρων από 10% έως 20%. Ωστόσο, τα κόμιστρα θα εξακολουθήσουν να καθορίζονται από το υπουργείο.
Η άδεια, η οποία επανέρχεται στην ιδιοκτησία του Δημοσίου θα ισχύει για μία τριετία, θα είναι αμεταβίβαστη και θα μπορεί να ανακληθεί εάν διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση στην οποία ανήκει δεν παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών. Η άδεια θα επιστρέφεται στο κράτος σε περίπτωση συνταξιοδότησης ή λήξης χρήσης της.
Οι υφιστάμενοι κάτοχοι αδειών θα μπορούν εντός εξαμήνου και με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών (λευκό ποινικό μητρώο, πιστοποιητικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας κ.λπ.) να αντικαταστήσουν αδαπάνως τις παλαιές με καινούργιες άδειες χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να συστήσουν εταιρείες, ενώ αντικείμενο της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει θα είναι το εάν εντός της επόμενης τριετίας έως την πρώτη ανανέωσή της θα πρέπει να έχουν συνενωθεί σε εταιρείες.
Για κάθε επόμενο ΕΔΧ αυτοκίνητο η αξία του παραβόλου θα οριστεί στο 80% της αρχικής τιμής και για κάθε επόμενη μοτοσικλέτα στο 20%, ενώ για την ανανέωση της άδειας θα απαιτείται παράβολο ύψους 200 ευρώ ανά αυτοκίνητο και 20 ευρώ ανά μοτοσικλέτα.
Επίσης, για την έκδοση των νέων αδειών κυκλοφορίας των ταξί, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταβάλουν επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε όχημα και 1.000 ευρώ για κάθε μοτοσικλέτα.
Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για όσους εισήλθαν στον κλάδο τα τελευταία χρόνια, καθώς ορίζεται ότι για όσους απέκτησαν άδεια τα τελευταία 3 έως 7 χρόνια θα υπάρξουν φορολογικές ελαφρύνσεις.
Παράλληλα, οι περίπου 6.500 σημερινοί κάτοχοι μισής άδειας θα μπορούν να αποκτήσουν ολόκληρη άδεια ταξί χωρίς να καταβάλουν το σχετικό παράβολο.
Τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου είναι:
– Η Άδεια Παροχής Υπηρεσιών (ΤΑΞΙ παραχωρείται αποκλειστικά από το κράτος με παράβολο 15-40.000 ευρώ για αυτοκίνητα και 5-10.000 ευρώ για Μοτοσυκλέτες.
– Επιπλέον ποσό θα καταβάλλεται για την απόκτηση πέραν του ενός οχήματος.
– Η Άδεια Επιβατηγού Δημοσίας Χρήσης ανανεώνεται κάθε 3 χρόνια και είναι αμεταβίβαστη.
– Ανοίγει η αγορά της Ειδικής Μίσθωσης (ΕΙΔ.ΜΙΣΘ.) με οχήματα έως 9 θέσεων με κράτηση μέσω τηλεφώνου ή internet.
– Στα Ειδικής Μίσθωσης Οχήματα προβλέπεται και η λειτουργία Μοτοσυκλετών Δημοσίας Χρήσης.
– Το κόμιστρο των ΤΑΞΙ μειώνεται κατά 10-20%.
– Τα νέα αυτοκίνητα ΤΑΞΙ και τα οχήματα Ειδικής Μίσθωσης θα είναι καινούρια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση στο Διαδίκτυο και Τηλεόραση.
– Οι οδηγοί οφείλουν να πιστοποιούνται και με σεμινάρια κατάρτισης που θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων αγγλικά ξενοδοχειακού επιπέδου.
– Oι υπάρχοντες κάτοχοι αδειών ΤΑΞΙ και οι νυν Οδηγοί ΤΑΞΙ χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ.
– Οι σημερινοί κάτοχοι μισής άδειας ΤΑΞΙ αποκτούν αδαπάνως μία (1) Άδεια.
– Για τους ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ που απέκτησαν άδειες τα τελευταία 3-7 χρόνια θα υπάρξουν ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις.
Μοτοσικλέτες-ταξί και 9θέσια
Μοτοσυκλέτες-ταξί και 9θέσια θα αρχίσουν την κυκλοφορία τους στους ελληνικούς δρόμους, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο Ραγκούση.
Η κράτηση για τη νέα αυτή υπηρεσία θα γίνεται είτε μέσω τηλεφώνου ή Διαδικτύου και η διαπραγμάτευση του κομίστρου θα είναι ελεύθερη. Παράλληλα τα ειδικής μίσθωσης οχήματα δεν θα μπορούν να επιβιβάζουν πελάτες από τον δρόμο ή τις πιάτσες, ενώ δεν θα έχουν περιορισμό έδρας με αποτέλεσμα να μπορούν να κινούνται πανελλαδικά. Σε αυτήν την κατηγορία θα υπαχθούν και δίκυκλα, δηλαδή μοτοσικλέτες Δημόσιας Χρήσης. Το υπουργείο εκτιμά πως το άνοιγμα αυτής της αγοράς θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, όπως έχει συμβεί και στο εξωτερικό.
Τα οχήματα “ειδικής μίσθωσης” θα πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, να διαθέτουν σύνδεση σε Διαδίκτυο και τηλεόραση, ενώ θα αποσύρονται από την κυκλοφορία με τη συμπλήρωση δώδεκα ετών.
Ο εξοπλισμός των μοτοταξί θα καθοριστεί με απόφαση του υπουργού Υποδομών, ενώ παρέχεται η δυνατότητα μετατροπής οχημάτων “ειδικής μίσθωσης” (τα 9θέσια ταξί) ώστε να εξυπηρετούν ΑμΕΑ.
Εκπαίδευση οδηγών
Οι οδηγοί ταξί θα πρέπει να παρακολουθούν ειδικά σεμινάρια μεταξύ άλλων και εκμάθηση αγγλικής γλώσσας.
Ταυτόχρονα στις υπηρεσίες Μεταφορών κάθε Περιφέρειας θα τηρούνται πλήρη μητρώα παρόχων υπηρεσιών ταξί και μοτοταξί.
Επιπλέον, συγκροτείται Παρατηρητήριο για τις επιβατικές μεταφορές ΔΧ, το οποίο θα έχει στην αρμοδιότητά του τη συγκέντρωση, επεξεργασία και μελέτη των πάσης φύσεως στοιχείων που κατέχουν δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, αναφορικά με τις συνθήκες αγοράς και του ελεύθερου ανταγωνισμού (προστασία από μονοπώλια, ολιγοπώλια). Επίσης, θα εισηγείται ανά Περιφέρεια, κάθε Ιανουάριο, την έκδοση νέων αδειών ταξί.
Αλλαγή έδρας
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι εταιρείες και οι ιδιοκτήτες ταξί θα μπορούν να αλλάζουν έδρα μόνο μετά τη συμπλήρωση, τουλάχιστον, ενός έτους συνεχούς λειτουργίας στην αρχική έδρα τους.
Με κοινή απόφαση των περιφερειαρχών θα επιτρέπεται η μεταστάθμευση των ταξί από την έδρα τους σε άλλη διοικητική Περιφέρεια για τα χρονικά διαστήματα από 1ης Ιουνίου μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου και από 1ης Δεκεμβρίου μέχρι τέλους Φεβρουαρίου του επόμενου έτους (για την εξυπηρέτηση του τουρισμού).
Τέλος, στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υποδομών θα πρέπει να αναρτώνται οι ιστοσελίδες όλων των εταιρειών που θα συσταθούν όπου θα υπάρχει δυνατότητα αποστολής καταγγελιών και παραπόνων.
Αντιδρούν οι οδηγοί ταξί
Την άμεση αντίδραση των ιδιοκτητών προκάλεσε το “οκ” του υπουργικού για την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου, καθώς εξήγγειλαν 24ωρη απεργία για αύριο Πέμπτη από τις 5 το πρωί έως στις 5 τοπ πρωί της Παρασκευής.
Επίσης, έχουν αποφασίσει να πραγματοποιήσουν συγκεντρώσεις και πεζή πορεία στο χώρο της ΔΕΘ το Σάββατο.
Κάλεσμα στους ιδιοκτήτες ταξί από όλη τη χώρα για συμμετοχή στις συγκεντρώσεις και στην πορεία απηύθυνε ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Νομού Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιαννακάκης, κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο γραμματέας του ΣΑΤΑ Κωνσταντίνος Δήμος επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο αυτό οδηγεί τους ιδιοκτήτες ταξί στην ανεργία και σημείωσε πως από τη μέρα που σταμάτησε η απεργία του κλάδου δεν υπήρξε καμία επαφή με το υπουργείο Υποδομών, αλλά και καμία ενημέρωση για τις προωθούμενες ρυθμίσεις.
Υπογράμμισε επίσης ότι οι ιδιοκτήτες ταξί δεν είναι αντίθετοι στην εξυγίανση αλλά στην ισοπέδωση και την καταστροφή.
Για «τερατούργημα» έκανε λόγο ο πρόεδρος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί Πάτρας, Παναγιώτης Σκέντζος. «Ο κ.Ραγκούσης άνοιξε τις πύλες της κολάσεως και μας έριξε όλους μέσα» τόνισε.