Κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και δημιουργία νέου «υπερ-Οργανισμού» για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας στον τομέα της εκπαίδευσης παρουσιάζει σήμερα το μεσημέρι στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου. Πρόκειται για το νέο Εθνικό Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο θα προκύψει από την ενσωμάτωση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, τον Οργανισμό Επιμόρφωσης και το Ινστιτούτο Ομογένειας και Διαπολιτιστικής Εκπαίδευσης.
Στόχος της κυρίας Διαμαντοπούλου είναι τον πρώτο μήνα του νέου χρόνου να έχει ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο, ενώ υπολογίζεται ότι από την ενοποίηση των τεσσάρων φορέων και τη «μετακόμισή» τους στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Παιδείας στο Μαρούσι θα εξοικονομηθούν περίπου 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ακόμη καταργείται ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) και οι αρμοδιότητες και το προσωπικό του περνούν επίσης στο υπουργείο Παιδείας.
Με τις μεταβατικές διατάξεις του σχεδίου νόμου ρυθμίζονται τα θέματα της περιουσίας του ΟΕΔΒ και της μεταφοράς του μόνιμου και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού του σε θέσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπουργείου, της υπηρεσίας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ή άλλων, καθώς και σε εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα, ενώ διασφαλίζεται η συνέχιση της τρέχουσας παραγωγικής εκδοτικής διαδικασίας.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάζει σήμερα το μεσημέρι η κυρία Διαμαντοπούλου στο Υπουργικό Συμβούλιο προβλέπονται τα εξής:
Αναδιάρθρωση δομών υποστήριξης του παιδαγωγικού,
εκπαιδευτικού και ψηφιακού σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας
Παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό έργο
Δεν είναι μια επιταγή αλλά μια ανάγκη και επιλογή. Είναι μια σύγχρονη και επί της ουσίας σύνθεση του έργου συναφών φορέων που εξυπηρετούσαν τους τέσσερις άξονες της εκπαίδευσης: α) πρόγραμμα σπουδών, β) αξιολόγηση, γ) επιμόρφωση, δ) έρευνα.
Με το νομοσχέδιο αυτό τίθενται τα θεμέλια για τον ορθολογικό εκσυγχρονισμό των επιστημονικών οργάνων που υποστηρίζουν το υπουργείο Παιδείας στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο στόχος επιδιώκεται να επιτευχθεί με την ίδρυση ενός νέου φορέα στον οποίο μεταβιβάζονται οι κύριες αρμοδιότητες τεσσάρων φορέων που λειτουργούσαν ως τώρα με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και οι οποίοι καταργούνται: το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας, το Ινστιτούτο Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.
Ο νέος φορέας
Ο νέος φορέας θα έχει υπόσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου για να συνδυάζει την ασφάλεια και το κύρος του δημόσιου φορέα με την ευελιξία του ιδιωτικού και με επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο που ορίζεται από τον υπουργό Παιδείας. Για το πρόσωπο που θα οριστεί στη θέση του προέδρου απαιτείται γνώμη/έγκριση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής. Ο φορέας έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα και καταρτίζει το πρόγραμμα των εργασιών του προσδιορίζοντας και τις εστιάσεις του με βάση είτε ερωτήματα του υπουργού Παιδείας είτε αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του.
Στις αρμοδιότητες του φορέα ανήκει _ χωρίς κανέναν περιορισμό _ ό,τι άμεσα ή έμμεσα διαμορφώνει, τροποποιεί ή με οποιονδήποτε τρόπο επηρεάζει τον χαρακτήρα, τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των σχολείων της πρώτης και της δεύτερης βαθμίδας γενικής ή τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Μεταβατική φάση
Δεν αλλάζει τίποτε στην υπηρεσιακή, μισθολογική και συνταξιοδοτική κατάσταση του προσωπικού των φορέων. Με τις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου διασφαλίζεται η απρόσκοπτη ένταξη του υπηρετούντος και στους τέσσερις φορείς επιστημονικού προσωπικού στον νέο φορέα και ρυθμίζονται οι όροι συνέχισης της απασχόλησης του αντίστοιχου διοικητικού προσωπικού χωρίς απώλεια των δικαιωμάτων του.
Ερευνητικό, ψηφιακό, εκδοτικό έργο
Βασικός άξονας του Νέου Σχολείου είναι ο ψηφιακός. Η ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών εκπαιδευτικού περιεχομένου έχουν δημιουργήσει την ανάγκη μιας ενιαίας και αποδοτικής διαχείρισής τους. Το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) εξελίσσεται στον βασικό κόμβο συνολικών ψηφιακών εφαρμογών και μέσων στην εκπαίδευση. Με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου η αποστολή αυτή ανατίθεται σε νέο φορέα, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με έδρα την Πάτρα, και αναβαθμίζεται στον κεντρικό τεχνολογικό πυλώνα υποστήριξης τόσο των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων όσο και της εκπαίδευσης.
Ακόμη, όπως είναι γνωστό, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο είναι το μεγαλύτερο δημόσιο δίκτυο σε πλήθος χρηστών στη χώρα. Συνδέει όλα τα σχολεία και παρέχει στα μέλη του ποιοτικές ψηφιακές υπηρεσίες, όπως υπηρεσία ηλεκτρονικών διευθύνσεων και λιστών, φιλοξενίας ιστοτόπων σχολείων, σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, έλεγχο περιεχομένου κ.ά. Η ένταξή του στη δομή του νέου φορέα με σαφές πλαίσιο, αρμοδιότητες, διοίκηση και οικονομικούς πόρους θα εξασφαλίσει την περαιτέρω ανάπτυξή του, στο πλαίσιο της υλοποίησης του Νέου Σχολείου.
Σημεία αναφοράς τα πειραματικά σχολεία
Το σχέδιο για την αναβίωση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων περιλαμβάνεται επίσης στα θέματα που θα συζητηθούν σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο. Οπως αναφέρει η σχετική πρόταση του υπουργείου Παιδείας, προχωρεί άμεσα η αναμόρφωση των πειραματικών και προτύπων σχολείων σε «κυψέλες αριστείας και εφαρμογής πειραματικών εκπαιδευτικών πολιτικών». Συγκεκριμένα και όπως αναφέρει το κείμενο που θα συζητηθεί αύριο: «Τα πειραματικά-πρότυπα σχολεία μπορούν να αποτελέσουν εργαστήρια ανασυγκρότησης της ελληνικής εκπαίδευσης, που έχει ξεκινήσει με την καθιέρωση του Νέου Σχολείου και των συναφών δράσεων που το συνοδεύουν. Να γίνουν σημεία αναφοράς για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Να καταστούν κέντρα παραγωγής και διάχυσης καλών πρακτικών, που θα αποτελούν για τα υπόλοιπα σχολεία προτάσεις και όχι συνταγές επιτυχίας. Να γίνουν σχολεία αναφοράς ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου, με στόχο την προώθηση της αριστείας σε όλους τους τομείς και σε όλα τα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης. Να λειτουργήσουν με πρωτοβουλίες, ελευθερία επιλογών και συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Να αποτελέσουν τις εστίες που θα κινητοποιούν τις υπάρχουσες δυνάμεις στον εκπαιδευτικό χώρο, προσφέροντας τελικά την επαγγελματική ικανοποίηση, που τόσο πολύ έχουν στερηθεί για χρόνια οι εκπαιδευτικοί μας. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αυτές ακριβώς τις ανάγκες έρχεται να ικανοποιήσει».
Προϋποθέσεις λειτουργίας και σύνδεση πειραματικών-πρότυπων σχολικών μονάδων διαφορετικής βαθμίδας
Υφιστάμενα πειραματικά σχολεία που διαθέτουν Δημοτικό και Γυμνάσιο διατηρούν τη μεταξύ τους σύνδεση ώστε οι απόφοιτοι του Δημοτικού να εγγράφονται στο Γυμνάσιο με βάση προϋποθέσεις οι οποίες ορίζονται από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΕΣ) κάθε σχολείου και εγκρίνονται από τη ΔΕΠΠΣ (Διοικούσα Επιτροπή Πειραματικών-Προτύπων Σχολείων).
– Ο αριθμός των μαθητών που εισάγονται στο πειραματικό Γυμνάσιο είναι δυνατόν να είναι αυξημένος κατά 50% σε σχέση με τον αριθμό των φοιτούντων στο συνδεδεμένο δημοτικό σχολείο, ύστερα από εισήγηση του ΕΕΣ και έγκριση της ΔΕΠΠΣ. Το αυξημένο αυτό ποσοστό μαθητών στα πειραματικά-πρότυπα Γυμνάσια καλύπτεται από μαθητές των άλλων Δημοτικών. Η εισαγωγή αυτών των μαθητών γίνεται με τις ίδιες προϋποθέσεις. Η εισαγωγή των μαθητών στα πειραματικά-πρότυπα Λύκεια γίνεται κατόπιν εξετάσεων και τεστ δεξιοτήτων.
– Η επιλογή των μαθητών γίνεται στο δημοτικό πειραματικό-πρότυπο σχολείο με κλήρωση ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους. Η επιλογή των μαθητών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα ανωτέρω (περίπτωση Α) ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους.
– Στα πειραματικά-πρότυπα σχολεία, όλων των βαθμίδων, μπορούν να εισάγονται παιδιά με υψηλές μαθησιακές δυνατότητες, χωρίς να υπονομεύεται η κοινωνικοποίησή τους, την οποία θα προκαλούσε η αποκοπή τους από την ομάδα των συνομηλίκων τους και η ένταξή τους σε ειδικά τμήματα.
Τέλος, όργανα διοίκησης των πειραματικών σχολείων θα αποτελούν: α) η Διοικούσα Επιτροπή Πειραματικών-Πρότυπων Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) σε εθνικό επίπεδο, β) το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΕΣ) του κάθε πειραματικού-πρότυπου σχολείου, γ) ο διευθυντής του πειραματικού-πρότυπου σχολείου, δ) ο υποδιευθυντής του πειραματικού-πρότυπου σχολείου και ε) ο Σύλλογος Διδασκόντων του πειραματικού-πρότυπου σχολείου.