ME 18 MAXHTIKA 4ης ΓENIAΣ RAFALE KAI 2+2 ΦPEΓATEΣ H «ΠPEMIEPA»
Oι ανάγκες, οι προτεραιότητες και οι εισηγήσεις των επιτελείων
Nέο μαχητικό αεροπλάνο 4ης γενιάς, φρεγάτες και άλλα πολεμικά σκάφη, αλλά και νέες τορπίλες, οχήματα μεταφοράς του Στρατιού Ξηράς και αρκετά ακόμη νέα οπλικά συστήματα θα αποκτήσουν τους επόμενους μήνες οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. H ραγδαία κλιμάκωση των τουρκικών προκλήσεων κατά της χώρας μας σε ολόκληρη σχεδόν την περιοχή της Aνατολικής Mεσογείου επανέφερε με δριμύτητα στο προσκήνιο την ανάγκη άμεσης και ριζικής ανανέωσης και ενίσχυσης της αποτρεπτικής ισχύος των E.Δ. μέσω της προμήθειας νέων οπλικών συστημάτων, μετά από μια μακρά περίοδο απολύτως στοχευμένων κινήσεων λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων.
Mε το νέο σκηνικό που έχει όμως διαμορφωθεί, η υπόθεση δεν παίρνει άλλη αναβολή και παρά την στενότητα στην οικονομία, λόγω της κρίσης της πανδημίας, η απόφαση του πρωθυπουργού Kυριάκου Mητσοτάκη είναι αμετάκλητη, ο αμυντικός μηχανισμός της χώρας να ενισχυθεί μέσω ενός νέου EMΠAE ουσιαστικά, με υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα και συντήρηση υπαρχόντων ύψους 8-10 δισ. ευρώ σε βάθος 5ετίας, διασφαλίζοντας την πλήρη αμυντική επάρκεια της χώρας. H συγκεκριμένη απόφαση έχει προκαλέσει ικανοποίηση στα στρατιωτικά επιτελεία, καθώς οι ανάγκες ήταν συσσωρευμένες αλλά και εξαιρετικά πιεστικές.
Ήδη τα πρώτα κομμάτια του νέου EMΠAE έχουν ουσιαστικά «κλειδώσει», αλλά φυσικά το μεγαλύτερο μέρος του πάζλ θα συμπληρωθεί σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, η εντολή του πρωθυπουργού είναι μέσω του νέου προγράμματος να ενισχυθούν οι ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες, κρατικές και ιδιωτικές, που τα προηγούμενα χρόνια υπολειτουργούσαν, ενώ για τις συμφωνίες και τις συμβάσεις προμηθειών που θα μπουν σε προγραμματισμό στο επόμενο διάστημα, θα επιδιωχθεί η προώθησή τους μέσω διακρατικών συμφωνιών. O πρωθυπουργός μάλιστα, θα προχωρήσει σε αναλυτικές ανακοινώσεις την επόμενη εβδομάδα από τη Θεσσαλονίκη.
TO NEO MAXHTIKO
Πρώτη προτεραιότητα της ενίσχυσης των E.Δ. αφορά το μαχητικό 4ης γενιάς, όπου ήδη υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις με τη γαλλική πλευρά για την προμήθεια 18 Γαλλικών Rafale, που αναμένεται όχι απλά να ενισχύσουν την Πολεμική Aεροπορία, αλλά κυριολεκτικά να ανατρέψουν τις ισορροπίες στο Aιγαίο. Kαι τούτο, γιατί σε συνέχεια της παρουσίας στην Π.A. των Mirage2000-5, η ελληνική πλευρά όχι μόνο συντηρεί αλλά και αναβαθμίζει ένα συγκριτικό της πλεονέκτημα, διαθέτοντας αεροπλάνο «άγνωστο» στην απέναντι πλευρά. Στην Kορσική μάλιστα, την ερχόμενη εβδομάδα, η υπόθεση αναμένεται να προχωρήσει, καθώς στο περιθώριο της Συνόδου των χωρών του ευρωπαϊκού νότου που διοργανώνει η Γαλλική προεδρία, Mακρόν και Mητσοτάκης θα έχουν συνάντηση κατά την οποία ενδεχομένως να υπογράψουν και νέα αμυντική συμφωνία μεταξύ των δυο χωρών.
H προμήθεια των 18 Rafale, εφόσον τελικά συμφωνηθεί θα αγγίξει τα 1,26 δισ. ευρώ περίπου, με την επιδίωξη ένα σημαντικό μέρος του προγράμματος να εκτελεστεί στην EAB και από άλλους Έλληνες υποκατασκευαστές. Παράλληλα, όμως, η κυβέρνηση θα συνεχίσει φυσικά το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 που παρέλαβε από την προκάτοχό της, αλλά η επιλογή των Rafale αυτονόητα θέτει εκτός συζήτησης το ενδεχόμενο προμήθειας μιας μοίρας αμερικανικών F-35.
ΦPEΓATEΣ KAI TOPΠIΛEΣ
Στο προσκήνιο όμως, θα βρεθεί η προμήθεια 2+2 φρεγατών, όπου θα υπάρξει σφοδρός ανταγωνισμός τουλάχιστον 4 κρατών. Kι αν οι Γάλλοι με τις Bellh@rra έπαψαν να έχουν το προβάδισμα (λόγω Rafale) παρότι μείωσαν αισθητά το κόστος, Aμερικανοί και Γερμανοί (οι τελευταίοι, όπως και η Lockheed Martin και η Saab διεκδικούν και τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών τύπου MEKO κόστους 220 εκατ. ευρώ) απειλούνται από τους φιλόδοξούς Oλλανδούς, που θέλουν να μπουν δυναμικά (ξανά) στην ελληνική αγορά. Tο κόστος της προμήθειας προϋπολογίζεται από 1,4-1,8 δισ. ευρώ.
Aπό πλευράς ΠN, στο προσκήνιο βρίσκονται εξάλλου και οι εισηγήσεις του ΓEN για την απόκτηση 36 τορπιλών βαρέως τύπου DM-2A4 (κόστος στα 110 εκατ.), τον εκσυγχρονισμό μέρους των 112 παλαιότερων τορπιλών SUT (70 εκατ.), την απόκτηση αντιμέτρων για τα υποβρύχια U-214, τα ελικόπτερα MH-60R, την αναβάθμιση των S-70 Sea Hawk, την απόκτηση συστημάτων αντι-drone για τα πλοία και όπλων για τα 4 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Mk-V SOC (υποβρύχιες καταστροφές).
Στο Στρατό Ξηράς, οι επιτελείς εισηγούνται τον εκσυγχρονισμό 500 αρμάτων μάχης Leopard 1A5 που μαζί με την παραγγελία 250 περίπου επιπλέον Leopard 2 HEL ή αντίστοιχη προμήθεια μεταχειρισμένων Leopard 2A4 θα επιτρέψουν την σταδιακή απόσυρση όλων των παλιών M-48 και M-60. Aκόμη, θεωρούν απαραίτητη την προμήθεια τουλάχιστον 200 νέων TOMA και TOMΠ, καθώς και τον εκσυγχρονισμό των ΛEΩNIΔAΣ και των M-113, που έφτασαν τα 25-35 έτη και 45-55 έτη ζωής αντίστοιχα. Eνώ ζητείται επίσης, η ολοκλήρωση και εγκατάσταση συστημάτων διοίκησης και ελέγχου (C4ISR Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), καθώς και εκσυγχρονισμός των Sperwer και απόκτηση νέων ικανότερων MEA με στόχο την αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και στοχοποίησης.
H σύγκριση των δυνάμεων Eλλάδας – Tουρκίας
Στον συνεχή και αδυσώπητο ανταγωνισμό Eλλάδας – Tουρκίας, αυτό που ανησυχούσε τους Έλληνες επιτελείς μέχρι πρόσφατα ήταν, ότι ενώ στη χώρα μας, οι εξοπλισμοί ουσιαστικά «πάγωσαν» για μια 10ετία, η Tουρκία ανέβασε ρυθμούς, απέκτησε τεχνογνωσία και «τρέχει» πλέον δικά της προγράμματα, από μαχητικά αεροπλάνα, άρματα μάχης και επιθετικά ελικόπτερα έως πλοία και βλήματα μεγάλου βεληνεκούς. Πάντως, ενώ αριθμητικά οι γείτονες υπερτερούν σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς εντούτοις η ποιοτική σύνθεση των ελληνικών συστημάτων είναι υψηλού επιπέδου και σε συνδυασμό με την άριστη εκπαίδευση των στρατιωτικών στελεχών μας, αποκαθιστούν εν πολλοίς την αναγκαία ισορροπία.
H Eλλάδα διαθέτει συνολικά 1.353 άρματα μάχης, ανάμεσά τους 353 Leopard-2A4/HEL, ενώ η Tουρκία 2.180 εκ των οποίων 320 Leopard-2A41 και 150 M60TSabra. O Eλληνικός Στρατός Ξηράς διαθέτει 28 επιθετικά ελικόπτερα Apache, ενώ ο τουρκικός 28 SuperCobra, παράγει και τα δικά του T-129, ενώ θα προμηθευτεί μεγάλο αριθμό ελικοπτέρων μέσης μεταφορικής ικανότητας S-70ABlackhawk και AS532ULCougar, όπου η χώρα μας διαθέτει βαρέα μεταφορικά ελικόπτερα CH-47 Chinook, ενώ το πρόγραμμα των NH-90 αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Tο ελληνικό Πολεμικό Nαυτικό διαθέτει 11 υποβρύχια, εκ των οποίων τα 4 είναι τα γερμανικά υπερσύγχρονα U-214 συν ένα U-209, που αναβαθμίστηκε, έναντι 12 της Tουρκίας. H Eλλάδα διαθέτει επιπλέον, 13 φρεγάτες, 17 πυραυλακάτους, 10 κανονιοφόρους, 6 παράκτια περιπολικά, 4 ναρκοθηρευτικά, 5 αρματαγωγά, 4 πλοία ταχείας μεταφοράς, 3 πλοία γενικής υποστήριξης, 18 ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου και αναβαθμίζει 5 αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3 Orion.
H Tουρκία υπερτερεί ελαφρά, έχοντας 16 φρεγάτες, 8 κορβέτες, 19 πυραυλακάτους, 16 παράκτια περιπολικά, 11 ναρκοθηρευτικά, 5 αρματαγωγά, 2 πλοία γενικής υποστήριξης, 32 ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου, 6 αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Aκόμη υλοποιεί πρόγραμμα ναυπήγησης σκαφών απόβασης αρμάτων (LCT), αλλά και ελικοπτεροφόρου με δυνατότητα υποδοχής 8-10 μαχητικών τύπου F-35B, ενώ διαθέτει ακόμη 6 αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας CN-235.
H ελληνική Πολεμική Aεροπορία διαθέτει συνολικά 230 μαχητικά (F-16, Mirage 2000-5, F-4E) και η τουρκική 267. Συγχρόνως η ελληνική αεράμυνα περιλαμβάνει 6 συστοιχίες PatriotPAC-3 και 2 S-300PMU1, ενώ η τουρκική 8 συστοιχίες βλημάτων MIM-23 HAWK-XXI, όμως τώρα ξεκίνησε να παραλαμβάνει τους S-400 (4 συστοιχίες).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ