Απροστάτευτοι οι μαθητές από τις «εφευρέσεις» του υπουργείου
Αμφισβητούμενες οι νέες μέθοδοι αξιολόγησης και βαθμολόγησης
Πόσο να αντέξουν αυτά τα παιδιά; Πόσες πιέσεις; Και μέχρι πότε; Τα λάθη της αρμοδίας υπουργού και οι γενικότεροι κακοί χειρισμοί της κυβέρνησης στο τόσο νευραλγικό για ολόκληρη την κοινωνία θέμα της παιδείας, στην «δίνη» της πανδημίας και εν μέσω του δεύτερου lockdown, διαδέχονται το ένα το άλλο.
Και δεν είναι αυτό, δυστυχώς, το χειρότερο. Τα σφάλματα στα οποία υποπίπτει η κα Κεραμέως γίνονται ολοένα και σοβαρότερα. Οι γονείς σηκώνουν τα χέρια ψηλά, το ίδιο και πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές, που υποχρεώνονται να εφαρμόσουν – από την μια στιγμή στην άλληε- εντελώς …ανορθόδοξες έως και επικίνδυνες μεθόδους εκπαίδευσης, με εξαιρετικά αμφίβολα αποτελέσματα.
Το νέο τεράστιο ΑΤΟΠΗΜΑ σε βάρος των ίδιων των παιδιών, αλλά και του εκπαιδευτικού κλάδου (διότι ΔΕΝ λείπουν οι «φωνές» και από τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων) αποτελεί η δυνατότητα καθιέρωσης προειδοποιημένων ή/και απροειδοποίητων …διαδικτυακών τεστ (με βάση την εγκύκλιο η οποία εκδόθηκε και εστάλη στα σχολεία), εξ’ αποστάσεως δηλαδή και χωρίς καμία απολύτως φυσική επαφή δασκάλου-μαθητή!
Εν ολίγοις: οι ωριαίες προειδοποιημένες γραπτές δοκιμασίες, όπως και οι απροειδοποίητες ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες προυπήρχαν. Η διαφορά είναι ότι «μεταφέρονται» και σε επίπεδο e-class…
Το πρώτο μέγα και αναπάντητο ερώτημα είναι πως και με πόση αξιοπιστία θα μπορεί να βαθμολογεί και να αξιολογεί τους μαθητές του ο δάσκαλος και ο καθηγητής μέσα από μια …οθόνη ενός pc, ενός lap top ή και μερικών μόλις ιντσών ενός …κινητού τηλεφώνου;
Για να μην πούμε και το άλλο: παρατηρήθηκε το φαινόμενο π.χ. να «κολλάει» το …ποντίκι ή να «μην ακούει» ο κέρσορας και παιδιά να δίνουν …λάθος απάντηση σε κάποια προγραμματισμένα τεστ, την στιγμή κατά την οποία είχαν επιλέξει λίγο νωρίτερα την …σωστή. Μια από τις δυσλειτουργίες της τηλεκπαίδευσης και φυσικά ΟΧΙ η μόνη… Πόσο μάλλον δε, όταν το σύστημα βγαίνει off , ένα σύστημα που «σέρνεται», ή ο πάροχος του ηλεκτρικού ρεύματος αποφασίζει σε κάποιες περιοχές διακοπές (όλο κάθε συχνότερα), ή πολύ απλά σε μέρες σφοδρής κακοκαιρίας όπως η σημερινή, πέφτει η τάση και «χάνονται» τα πάντα από επαναλαμβανόμενα, συχνά, black out!
Μια άλλη …γκάφα είναι ότι δεν φαίνεται να υπάρχει καμία πρόβλεψη η οποία θα «προστατεύει» από την καινούργια …διαδικασία τους εξεταζόμενους προφορικά μαθητές που διακρίνονται από μαθησιακές δυσκολίες (ΔΕΠΥ) και βέβαια απορίας άξιον είναι πως θα εξετάζονται γραπτώς;
Τα παιδιά δέχονται αφόρητες πιέσεις πλέον, τόσο σε πρακτικό επίπεδο, όταν καλούνται να ανταπεξέλθουν με επιτυχία στις νέες εκπαιδευτικές μεθόδους και όσες «πρωτοποριακές εφευρέσεις» έχει εμπνευσθεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για να τις «συνοδεύσει», όσο και ψυχολογικά. Πως θα γράψουν και πόσο δίκαια θα βαθμολογηθούν και θα αξιολογηθούν, υπό αυτές τις ακραία αντίξοες πια συνθήκες …τηλεκπαίδευσης;
Και ειδικά, όταν δάσκαλοι και καθηγητές έχουν «χάσει», ήδη, 1-1,5 μήνα (μέχρι να τους δοθούν οι νέες οδηγίες, μέσω της εγκυκλίου και να τις εφαρμόσουν εφεξής) από το διάστημα αξιολόγησης των μαθητών τους για το τρίμηνο…
Με αυτό το «μπάχαλο» πως θα κάνουν σωστά την δουλειά τους δάσκαλοι και καθηγητές, για να «παραδώσουν» στην κοινωνία υπευθύνους, ορθά μορφωμένους και καλλιεργημένους αυριανούς πολίτες;
Γιατί αν δεν συμβεί αυτό και όσο τα σχολεία παραμένουν «σφραγισμένα» (κι όχι μόνο …κλειστά), χωρίς «ορίζοντα» για την επαναλειτουργία τους, αργά ή γρήγορα θα δημιουργηθούν κίνδυνοι ακόμα και για την μελλοντική κατάρρευση αυτής της κοινωνίας.
Σε τέτοιους καιρούς, ουδείς αμφισβητεί έστω και στον ελάχιστο βαθμό ότι προέχει σαφώς και 100% αδιαπραγμάτευτα η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ και της ΖΩΗΣ των πολιτών!
Ξεκάθαρο. Ουδεμία υπόδειξη, έμμεση ή άμεση, για το αντίθετο. Κι αυτό είναι ΔΗΛΩΣΗ τους καθενός μας.
Δημιουργείται, ωστόσο, ότι με τόσες και τόσο λεπτομερείς οδηγίες περί των νέων μεθόδων τηλεκπαίδευσης τα σχολεία (στην φυσική τους μορφή) θα αργήσουν να …ξανανοίξουν.
Και αν επιβεβαιωθεί τούτος ο φόβος, κανείς δεν θα μπορεί να γνωρίζει μέχρι πότε οι ζωές 1.300.000-1400.000 μαθητών δημοτικών- γυμνασίων-λυκείων θα παραμείνουν «εγκλωβισμένες» στον «κυβερνοκόσμο» που κάποιοι δημιουργούν με δικούς τους όρους, ελέω του COVID-19!
«Μας» προετοιμάζουν για κάτι γενικότερο; Αν υπάρχει απάντηση «με ονοματεπώνυμο» σε όλες αυτές τις δικαιολογημένες ανησυχίες, αποδεκτή ευχαρίστως (και εννοείται δημοσιεύσιμη)…
ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
09.12.2020: Εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως υλοποίηση της (ισχύουσας) αξιολόγησης των μαθητών/τριών Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2020-2021
Σύμφωνα με την υπ’ αρ. 167603/ΓΔ4/2020 εγκύκλιο που υπέγραψε η Υφυπουργός, κα Σοφία Ζαχαράκη, η αξιολόγηση των μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ Τετράμηνο θα γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Υπενθυμίζεται ότι στο Γυμνάσιο, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ΠΔ 126/2016, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συνολική συμμετοχή του/της στη μαθησιακή διαδικασία, από την οποία ο/η εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κτλ., οι εργασίες που εκτελεί ο/η μαθητής/τρια στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά, οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες, οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες και οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
Στο Γενικό Λύκειο, σύμφωνα με άρθρο 103, παρ.1 του Ν. 4610/2019, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας κατά τετράμηνο ο/η διδάσκων/ουσα συνεκτιμά τη συμμετοχή του/της στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του/της για το συγκεκριμένο μάθημα, την επίδοσή του/της στις γραπτές δοκιμασίες, τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή στο σπίτι. Αν λείπει κάποιο από τα προαναφερθέντα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός του τετραμήνου διαμορφώνεται ύστερα από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, σύμφωνα με το άρθρο 103, παρ. 3 του Ν. 4610/2019.
Στο Επαγγελματικό Λύκειο σύμφωνα με άρθρο 121, παρ.1 του προπεριγραφόμενου νόμου, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα, οι εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο, η επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, οι προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και ο φάκελος εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται, ενώ, αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός τετραμήνου διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, όπως τούτο προβλέπεται στο άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν κάθε πρόσφορο τρόπο διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών/τριών, καθώς επίσης και:
• Το εργαλείο «Ασκήσεις» από την ηλεκτρονική τάξη-e-class, στο οποίο περιλαμβάνονται θέματα αυτόματης βαθμολόγησης, θέματα ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου) και θέματα συνδυασμού αυτόματης βαθμολόγησης και ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου).
• Το εργαλείο «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη-e-class: υποβολή από τους/τις μαθητές/τριες αρχείων απαντήσεων με συγκεκριμένη προθεσμία και ώρα υποβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
• Το εργαλείο «e-me assignments» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία και ανάθεση εργασιών.
• Το εργαλείο «e-portfolio» της πλατφόρμας e-me: Οργάνωση και προβολή της δουλειάς μαθητών/τριών.
• Την εφαρμογή «e-me content» της πλατφόρμας e-me: Δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου για την ανάπτυξη διαφόρων τύπων διαδραστικών μαθησιακών αντικειμένων.
• Το εργαλείο της ψηφοφορίας/δημοσκόπησης (polling) της πλατφόρμας webex.
Για όλα τα ανωτέρω εργαλεία παρατίθενται σύνδεσμοι και παραρτήματα με οδηγίες χρήσης/παραδείγματα.
ΕΔΩ ΟΛΗ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΘΕΜΑ: Εγκύκλιος για την εξ αποστάσεως υλοποίηση της (ισχύουσας) αξιολόγησης των μαθητών/τριών Δ/θμιας Εκπ/σης για το σχολικό έτος 2020-2021′
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 55/26-11-2020) σας διαβιβάζουμε τις οδηγίες για την εξ αποστάσεως υλοποίηση της (ισχύουσας) αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ τετράμηνο του σχολικού έτους 2020-21:
«Ως προς τον τρόπο αξιολόγησης ανά μάθημα για το Α΄ και Β’ τετράμηνο του σχολικού έτους 2020- 2021 στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εφαρμόζονται απαρέγκλιτα οι ισχύουσες διατάξεις.
Ειδικά όσον αφορά τις ολιγόλεπτες και ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, οι εκπαιδευτικοί
ενθαρρύνονται να αξιοποιούν τα εργαλεία «Ασκήσεις» και «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη (eclass).
Τα σχετικά αναλυτικά εγχειρίδια χρήσης και οι εισαγωγικές οδηγίες για εκπαιδευτικούς είναι διαθέσιμα μέσω των ακόλουθων συνδέσμων (αναφέρονται)
Για τη διενέργεια εξετάσεων με ωριαίες ή ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης υφίστανται τρεις επιλογές, μέσω του εργαλείου «Ασκήσεις», της ηλεκτρονικής τάξης (e-class):
α) θέματα αυτόματης βαθμολόγησης,
β) θέματα ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου) και
γ) συνδυασμός θεμάτων αυτόματης βαθμολόγησης και θεμάτων ανάπτυξης (ελεύθερου κειμένου).
Πιο συγκεκριμένα, προτείνεται από την ηλεκτρονική τάξη (e-class) να αξιοποιηθούν συνδυαστικά ή αποκλειστικά, όπου κρίνεται σκόπιμο, η αξιοποίηση του εργαλείου «Ελεύθερου κειμένου», καθώς και τα ακόλουθα εργαλεία αυτόματης βαθμολόγησης μέσω των «Ασκήσεων» του e-class:
1. Πολλαπλής επιλογής με μοναδική σωστή απάντηση
2. Συμπλήρωσης κενών
3. Αντιστοίχισης
4. Σωστό/Λάθος
Στην περίπτωση που εφαρμόζεται ωριαία γραπτή δοκιμασία –σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις- οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να δημιουργούν πολλαπλές ομάδες θεμάτων για να αποτρέπονται φαινόμενα συνεργασίας ή ηλεκτρονικής αντιγραφής και διαμοιρασμού απαντήσεων μεταξύ των μαθητών και μαθητριών.
Προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αντιγραφής μεταξύ των μαθητών
και μαθητριών, προτείνεται να δημιουργούνται περισσότερες από μία ασκήσεις (με ή χωρίς επικάλυψη ερωτήσεων) και να ανατίθενται σε κάθε ομάδα μαθητών και μαθητριών διαφορετική άσκηση.
Πρόσθετα εργαλεία που συμβάλλουν στον περιορισμό της δυνατότητας συνεργασίας ή αντιγραφής είναι μέσω των ρυθμίσεων των ασκήσεων: εμφάνιση μίας ερώτησης ανά σελίδα που εμφανίζεται στην οθόνη του μαθητή, χρονικός περιορισμός εξέτασης, ανάθεση διαφορετικών ασκήσεων ανά υπο-ομάδες
μαθητών της τάξης, ενεργοποίηση τυχαίων ερωτήσεων από ένα ευρύτερο σύνολο ερωτήσεων που έχει ετοιμάσει ο/η εκπαιδευτικός (π.χ. 3 από τις 12 ή 5 από τις 20). Τέλος, μια χρήσιμη λειτουργία των ασκήσεων που δημιουργούνται μέσω του e-class είναι η “Τράπεζα ερωτήσεων”, μέσω της οποίας μπορούν να διαμορφωθούν διαγωνίσματα ή τεστ ολιγόλεπτης διάρκειας που αντλούν θέματα από την τράπεζα ερωτήσεων που προετοιμάζει ο/η εκπαιδευτικός.
Στην περίπτωση αυτή, η άσκηση μπορεί να έχει συγκεκριμένες ερωτήσεις με σταθερή ή τυχαία σειρά, ή να επιλέγει τυχαίες ερωτήσεις από την τράπεζα.
Εναλλακτικά ή συμπληρωματικά, δύναται να αξιοποιείται κάθε πρόσφορος τρόπος διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων και ηλεκτρονικής αποστολής των θεμάτων αξιολόγησης και των απαντήσεων των μαθητών και μαθητριών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι διδάσκοντες/ουσες δύνανται να αξιοποιούν το εργαλείο «Εργασίες» της ηλεκτρονικής τάξης (e-class), όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αρχεία απαντήσεων με συγκεκριμένη προθεσμία και ώρα υποβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος, σε περίπτωση που δεν δύνανται ή δεν είναι σκόπιμο να αξιοποιηθούν τα ανωτέρω αναφερθέντα εργαλεία των «Ασκήσεων»
Σημειώνεται ότι, μέσω του εργαλείου «Εργασίες» οι τύποι υποβολής των μαθητών και μαθητριών μπορεί να είναι (κατόπιν ρύθμισης του/της εκπαιδευτικού) ένα ή περισσότερα αρχεία ή online κείμενο.
Τέλος, η πλατφόρμα Webex, μέσω του εργαλείου της ψηφοφορίας/δημοσκόπησης (polling), παρέχει χρήσιμες δυνατότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ερωτηματολογίων για διαγνωστικούς σκοπούς, σε σχέση με τον βαθμό επίτευξης των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά την ολοκλήρωση αυτού. Ειδικότερα, το εργαλείο των δημοσκοπήσεων/ψηφοφοριών μπορεί να είναι χρήσιμο για τη συλλογή σχολίων, τη λήψη ψήφων ή τον έλεγχο γνώσεων (με ολιγόλεπτες δοκιμασίες).
Αναλυτικές οδηγίες αξιοποίησης της εν λόγω δυνατότητας παρέχονται στο Παράρτημα 2. Τέλος, επικουρικά και κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο της αξιολόγησης των επιδόσεων των μαθητών και μαθητριών δύνανται να αξιοποιηθούν και τα εργαλεία «e-me assignments» (Δημιουργία και ανάθεση εργασιών) και «e-portfolio» (Οργάνωση και προβολή της δουλειάς μαθητών/τριών) της πλατφόρμας e-me.
Στο πλαίσιο χρήσης του e-me και για δημιουργία ασκήσεων προτείνεται και η εφαρμογή e-me content.
Με την εφαρμογή e-me content μπορεί να δημιουργηθεί ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο για την ανάπτυξη διαφόρων τύπων διαδραστικών μαθησιακών αντικειμένων, όπως επί παραδείγματι ασκήσεις συμπλήρωσης κενών, αντιστοίχισης, ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, κουίζ, ερωτήσεις Σωστού/ Λάθους, ερωτηματολόγια κ.ά.
Παρακαλούνται οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ