«Η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλή τονίζοντας πως υλοποιούμε «έργα για να οικοδομήσουμε μια άλλη Ελλάδα που πατάει γερά στα πόδια της και να αξιοποιεί τα πλεονεκτήματά της».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μιλώντας στη συζήτηση του Προϋπολογισμού, απέρριψε τα «αχρείαστα φαραωνικά έργα και σε εκείνα που εξυπηρετούν κομματικές σκοπιμότητες» λέγοντας πως «ήρθε η ώρα να αφήσουμε οριστικά πίσω μας τη λογική επιλογής έργων για μικροπολιτικούς λόγους και για τοπικά συμφέροντα…».
Προχωράμε είπε σε «έργα που συμβάλλουν στην οικονομία και την ενίσχυση της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας, όπως ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, ενίσχυση της συνδεσιμότητας με τους λιμένες, και επένδυση στις συνδυασμένες μεταφορές. Έργα για να οικοδομήσουμε μια άλλη Ελλάδα. Μια Ελλάδα εξωστρεφή, δυνατή, ανταγωνιστική. Με αυτοπεποίθηση. Που να πατάει γερά στα πόδια της και να αξιοποιεί τα πλεονεκτήματά της».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «δεν έχουμε να διαχειριστούμε προβλήματα που λύνονται μέσα σε μια νύχτα. Ούτε τα έργα φυτρώνουν, ούτε οι συγκοινωνίες – σε ελεύθερη πτώση επί χρόνια – διορθώνονται από τη μια μέρα στην άλλη».
Αναφορικά με τη αστικές συγκοινωνίες που αποτέλεσαν σημείο αιχμής της κριτικής της αντιπολίτευσης όλη την προηγούμενη περίοδο ο υπουργός ανέφερε πως «τις αντικειμενικές αντιξοότητες, δουλεύουμε σκληρά και συστηματικά, σε μια προσπάθεια που κορυφώνεται το 2021».
Παρουσιάζοντας τους τρείς στόχους του σχεδιασμού της κυβέρνησης ανέφερε ότι αυτοί είναι: Να υλοποιήσουμε θεσμικές παρεμβάσεις που αλλάζουν τα δεδομένα. Τα έργα υποδομής να μπουν στην πρώτη γραμμή το 2021, ενόψει της μεγάλης εθνικής προσπάθειας για επανεκκίνηση της οικονομίας. Καλύτερες αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Έργα Υποδομής
Για τα έργα υποδομής ανέφερε πως «θέλουμε καλύτερα έργα, που να γίνονται στην ώρα τους, με διαφάνεια και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα των φορολογούμενων» για αυτό «αναθεωρούμε τον Ν.4412, ενώ είμαστε έτοιμοι να θεσπίσουμε ένα νέο εργαλείο, τις προτάσεις καινοτομίας». Ειδικότερα, ανέφερε ότι πλέον έχουμε έτοιμο ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Και μέσα στο 2021 αυτά πλέον προχωρούν με ταχύτητα.
Τα έργα που ήταν από την προηγούμενη κυβέρνηση «τελματωμένα και ναρκοθετημένα» και ξεμπλοκάρουν ανέφερε ο υπουργός ότι είναι: η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Μέσα στο 2021 θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια, ενώ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης είπε ότι «επιλέξαμε να έχουμε και Μετρό και Αρχαία» σημειώνοντας ότι «δυστυχώς και πάλι κάποιοι αμετανόητοι προσπαθούν να το καθυστερήσουν προσφεύγοντας στο ΣτΕ» Επίσης προχωρούν οι άξονες Πάτρα-Πύργος, ΒΟΑΚ, Ε65 και Άκτιο-Αμβρακία.
Παράλληλα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε και στα «έργα νέας γενιάς» όπου σε αυτά ανήκουν: τα νέα σιδηροδρομικά έργα. Έργα της επόμενης 15ετίας. Φιλικά προς το περιβάλλον, που δίνουν προοπτική να γίνει η χώρα κόμβος υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σχεδιάζουμε, είπε, «το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έχει γίνει στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης. Η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover. που η υλοποίησή της με ΣΔΙΤ προχώρησε σε χρόνο ρεκόρ. Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς τη Δυτική Αττική κάτι που σχεδιάζουμε να προκηρυχθεί στα τέλη του 2021. Το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα. Κι επίσης μια σειρά από μικρότερα ή μεγαλύτερα έργα αναβάθμισης αεροδρομίων, λιμανιών, διασύνδεσης υποδομών μας και συνδυασμένων μεταφορών».
Σχετικά με τα διόδια ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση.
Ένα μέρος από το συνολικό πρόγραμμα έργων, ανέφερε ο υπουργός, θα χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης και η πρότασή μας περιλαμβάνει μεγάλα οδικά έργα, υδροδοτικά και αντιπλημμυρικά έργα, έργα ανάταξης και αναβάθμισης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και έργα αναβάθμισης περιφερειακών αεροδρομίων.
Αστικές Συγκοινωνίες
Σχετικά με τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης που αποτέλεσαν και σημείο ανοικτής αντιπαράθεσης όλο το προηγούμενο διάστημα, ο κ. Καραμανλής αναγνώρισε πως «οι πολίτες έχουν ασφαλώς κάθε δικαίωμα να διαμαρτύρονται για προβλήματα που ακόμα υπάρχουν αλλά η κατάσταση ημέρα με την ημέρα γίνεται καλύτερη». Κατηγόρησε όμως τον ΣΥΡΙΖΑ ότι σήμερα «κουνάει το δάκτυλο» όταν «αυτοί ήταν που έφεραν τις αστικές συγκοινωνίες σε μαύρα χάλια!» σημειώνοντας ότι «άφησαν κάτω από 850 λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας, 230 στη Θεσσαλονίκη και το 1/3 των συρμών του Μετρό σε ακινησία. Αυτοί που το μόνο που έκαναν, ήταν να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων! Ενώ αντιθέτως, επί 4,5 χρόνια δεν έκαναν ούτε μία πρόσληψη, δεν αγόρασαν ούτε ένα λεωφορείο, έναν διαγωνισμό πήγαν να κάνουν τελευταία στιγμή κι αυτόν τον ακύρωσε η ανεξάρτητη Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών…». Μέχρι σήμερα είπε «αυτά που έχουν γίνει δεν είναι λίγα, αλλά δεν είναι και αρκετά για τους πολίτες. Άρα δεν είναι αρκετά ούτε για εμάς».
Υπάρχει είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που αναπτύσσεται σε 3 φάσεις: Την Ανάταξη – Ενίσχυση – Ανανέωση του στόλου ώστε όσα λεωφορεία μπορούν, να βγουν στο δρόμο με κάποιες επιδιορθώσεις. Έτσι καταφέραμε να έχουμε στους δρόμους της Αθήνας 200 επιπλέον λεωφορεία των ΚΤΕΛ, σε συνολικά 60 γραμμές και συνολικά έχουμε κατά μέσο όρο 1.100 περισσότερα δρομολόγια την ημέρα. Την ίδια ώρα, προχωρούμε το διαγωνισμό για την προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων με leasing. Είμαστε ήδη στη φάση της αξιολόγησης.
Στη Θεσσαλονίκη, από 230 λεωφορεία στο δρόμο έχουμε φτάσει στα 400 και σύντομα στα 550. Και εκεί με ανάταξη του στόλου, σύμπραξη με ΚΤΕΛ, leasing, αλλά και με τη συνδρομή του Δήμου.
Στα μέσα σταθερής τροχιάς, οι χρονοαποστάσεις έχουν μειωθεί. Παραδόθηκαν 3 νέοι σταθμοί του Μετρό και προχωράμε εντατικά την κατασκευή και των επόμενων τριών της επέκτασης προς Πειραιά. Ο στόλος του Τραμ εκσυγχρονίζεται με 25 νέα οχήματα, ενώ ξεκίνησαν τα δρομολόγια στο Σύνταγμα.
Οι συνολικά 609 προσλήψεις σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ ολοκληρώνονται, με fast track διαδικασίες, τηρώντας όμως πλήρως τα κριτήρια του ΑΣΕΠ. Σε αυτούς προσθέστε 550 επιπλέον εργαζόμενους, από τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ. Παράλληλα με όλα αυτά, μειώσαμε ξανά τις τιμές των εισιτηρίων και θα τις κρατήσουμε μειωμένες όσο περισσότερο γίνεται. Και βέβαια, οι αστικές συγκοινωνίες μας θα περάσουν στην επόμενη ημέρα, με το μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.300 σύγχρονων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πολλά από αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα.
Ο υπουργός υπογράμμισε πως «έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που αξίζει στους συμπολίτες μας. Όμως έχουμε σχέδιο και προσπαθούμε» σημείωσε πως γίνεται μια συστηματική προσπάθεια εξορθολογισμού των μεγάλων έργων υποδομής. «Πλέον επιλέγουμε έργα με αποκλειστικό κριτήριο να υπηρετούν τον κεντρικό στόχο. Θέλουμε είπε έργα που θα συμβάλουν αποφασιστικά στην ανάταξη κι ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της. Να κάνουμε την Ελλάδα, ιδίως μέσω των λιμανιών της, πύλη εισόδου στην ΕΕ -μέσω του Πειραιά – για προϊόντα από την Ασία και πύλη εξόδου για τη ΝΑ Ευρώπη από τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη. Όλα να συναντιούνται εδώ. Σιδηρόδρομος, οδικοί άξονες, αεροδρόμια, λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα», είπε.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης σε παρέμβασή του είπε ότι «με δεδομένο ότι τα λεωφορεία λειτουργούν ως πολύ-μεταδότες, με δεδομένο ότι η πανδημία βρίσκει πρόσφορο έδαφος μέσα από τα σταγονίδια, εσείς γιατί κάνατε μίσθωση λεωφορείων ΚΤΕΛ τα οποία έχουν ακατάλληλο αερισμό Και αυτό σας το λένε όλοι οι επιστήμονες και δεν έχετε απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα εδώ και δύο μήνες».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών του απάντησε ότι «εμείς κάναμε αυτό που εσείς δεν κάνατε για 4,5 χρόνια. Θέτουμε νέα λεωφορεία, προσλαμβάνουμε 600 εργαζόμενους σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ και κάνουμε αυτό που είναι μια πραγματικότητα, την ανανέωση του στόλου. Εσείς ξέρετε τι κάνατε, φεύγοντας από την κυβέρνηση κάνατε ένα γονατογράφημα – διαγωνισμό για 1.300 λεωφορεία που δεν τον ακυρώσαμε εμείς, αλλά η Αρχή Προσφυγών» και πρόσθεσε «ποιος σας έχει πει ότι τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ δεν έχουν κατάλληλο αερισμό; Είναι σύγχρονα λεωφορεία. Ποιοι επιστήμονες λένε κάτι τέτοιο; Δεν έχετε κουραστεί να επενδύετε στον φόβο της πανδημίας, έλεος με τον λαϊκισμό. Επιστρέφετε στον ανορθολογισμό του 2015 και σπεκουλάρετε Και αυτό σας εκθέτει ανεπανόρθωτα».