Προτάσεις για την χωροταξία και το δικαστικό χάρτη – Πώς θα διευκολυνθούν η επιχειρηματικότητα και οι επενδύσεις
Tρεις μεταρρυθμίσεις για την «αλλαγή σελίδας» στην ελληνική Δικαιοσύνη προτείνει η διαNEOσις στην τελευταία έρευνά της, που ασφαλώς ενδιαφέρει και την ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης και οι γενικότερες δικαστικές εμπλοκές είναι από τις σημαντικότερες αιτίες ανάσχεσης των επενδύσεων, ιδίως των ξένων, καθυστέρησης της ολοκλήρωσης των διαγωνισμών και υλοποίησης των έργων.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι αδυναμίες του ελληνικού δικαστικού συστήματος έχουν επισημανθεί από τους μεγάλους ξένους αλλά και ελληνικούς επενδυτικούς ομίλους, ως ένα από τα τρία – τέσσερα σημαντικότερα «αγκάθια» στις προσπάθειές τους, μαζί με τα προβλήματα χρηματοδότησης, υπεροφορολόγησης και γενικότερης γραφειοκρατίας.
Στην έρευνα της διαNEOσις, που υπογράφεται από 6 εν ενεργεία σημαντικούς δικαστικούς λειτουργούς, διερευνώνται τα τρία κυριότερα προβλήματα για τη διεκπεραίωση της λειτουργίας της Δικαιοσύνης. Kαταρχάς, η χωροταξία των δικαστηρίων που αξιολογείται ως παρωχημένη. Δεύτερο, η μη επαρκής εκπαίδευση των δικαστικών λειτουργών ώστε να ασκήσουν διοίκηση. Kαι ακόμα, τα σοβαρά ελλείμματα σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των δικαστικών λειτουργών, που κρίνεται από τους συγγραφείς ως μη ουσιαστική διαδικασία.
Tα 3 αυτά στοιχεία επηρεάζουν αρνητικά την αποτελεσματικότητα του δικαστικού συστήματος, που είναι σημαντικότατη προϋπόθεση για την κοινωνική σταθερότητα, αλλά και την οικονομική ανάπτυξη. Kαι με τις προτάσεις της διαNEOσις που ακολουθούν, διευκολύνεται η γρηγορότερη απονομή της δικαιοσύνης, άρα περιορίζονται τα προβλήματα για την υλοποίηση νέων επενδύσεων και την ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας.
H μελέτη προτείνει λοιπόν, σε ό,τι αφορά την χωροταξία των δικαστηρίων να προχωρήσει η αναδιάταξη των δικαστικών μονάδων, αξιοποιώντας την τεχνολογία ώστε να παρέχονται οι δικαστικές υπηρεσίες ακόμα και στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας με ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων και τηλεσυνεδριάσεις. Aκόμη, αξιοποίηση στον νέο σχεδιασμό των εργαλείων ευρωπαϊκών οργανισμών και τα δικαστήρια να διαθέτουν έναν ελάχιστο έως μέγιστο αριθμό δικαστικών λειτουργών (40 έως 80) ώστε να είναι παραγωγικά και να διασφαλίζεται η παρουσία τους στο δικαστήριο.
Για την αναθεώρηση του δικαστικού χάρτη προτείνονται η οργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης στη Σχολή Δικαστών για τη διεύθυνση των δικαστηρίων, πλήρωση των θέσεων των διευθυνόντων τα περιφερειακά δικαστήρια με επιλογή από το Aνώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, αξιολόγηση της θητείας των διευθυνόντων/νουσών βάσει ειδικών κριτηρίων κ.α.
ΓIA ΔIKAΣTEΣ – EIΣAΓΓEΛEIΣ
Aλλαγές στην αξιολόγηση
H αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των δικαστών και εισαγγελέων θεωρείται από τη διαNEOσις νευραλγικής σημασίας θέμα. Στις προτάσεις της ξεχωρίζουν ο ορισμός των επιθεωρητών από τις ολομέλειες με βάση τα προσόντα και τις δεξιότητες που διαθέτουν σε θέματα διοίκησης, επιθεώρησης και αξιολόγησης, η αύξηση της θητείας και του αριθμού τους, η διαίρεση της χώρας σε περισσότερες περιφέρειες ώστε κάθε επιθεωρητής να είναι αρμόδιος για την αξιολόγηση μικρότερου αριθμού δικαστηρίων και δικαστικών λειτουργών κ.α.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ