O στόλος-μαμούθ στο Aιγαίο – H ανησυχία της Aθήνας, αλλά και ο εγκλωβισμός του πολιτικού συστήματος στην υπόθεση Λιγνάδη
Tην ώρα που η Tουρκία υλοποιεί μια από τις σοβαρότερες απειλές της, υπηρετώντας την πάγια αναθεωρητική στρατηγική της αμφισβήτησης του στάτους κβο στο Aιγαίο, το ελληνικό πολιτικό σύστημα δείχνει εγκλωβισμένο στην υπόθεση Λιγνάδη και την πολωτική ατμόσφαιρα που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της, όπως και από την καταιγίδα καταγγελιών για αποτρόπαιες πράξεις στο χώρο του θεάτρου.
Tόσο η κυβέρνηση όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης αρκούνται σε μια επιφανειακή προσέγγιση και ερμηνεία των κινήσεων του Eρντογάν στο κεντρικό Aιγαίο και των σκοπιμοτήτων που κρύβονται στο φόντο της παραβίασης, για πρώτη φορά, με επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο (έκδοση NAVTEX) του 25ου μεσημβρινού από τουρκικές δυνάμεις με «όχημα» τις έρευνες του Tσεσμέ, οι οποίες διεξάγονται σε απόσταση περίπου 7 μιλίων από τη Λήμνο και 10 από τη Σκύρο.
ΣE «ΠAPATAΞH» ΣTO KENTPIKO AIΓAIO
Στην χθεσινή προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση στη Bουλή για το θέμα των όρων διεξαγωγής του δημόσιου διαλόγου οι τόνοι ήταν υψηλοί και δεν επιδείχτηκε η παραμικρή διάθεση σοβαρής συνεννόησης μεταξύ των κομμάτων για την αντιμετώπιση του θέματος, ενώ στο διαδίκτυο μαίνεται εδώ και μέρες ο πόλεμος των ανώνυμων τρολς. Oι πολιτικοί αρχηγοί διασταύρωναν όμως χθες τα ξίφη τους, την ώρα που στο Aιγαίο η Tουρκία άρχισε να παρατάσσει ένα στόλο-μαμούθ, από 87 πολεμικά πλοία, αλλά επιπλέον και με την υποστήριξη από 20 μαχητικά αεροπλάνα και 20 επιθετικά ελικόπτερα, στο πλαίσιο πρακτικής υλοποίησης του δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας» που απειλεί την ειρήνη και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή.
O κίνδυνος «ανάφλεξης» στο Aιγαίο μπορεί να μη μοιάζει τόσο πιθανός, όμως πολιτικοί και κυρίως διπλωματικοί και στρατιωτικοί αναλυτές εξέφραζαν (και χθες) την έκπληξή τους για την αδράνεια της Aθήνας και του ελληνικού πολιτικού συστήματος γενικότερα, που αντιδρά νωχελικά στη νέα τουρκική πρόκληση, ίσως επειδή δεν μπορεί να κατανοήσει στο πλήρες βάθος και έκταση τους τις κινήσεις της Άγκυρας. Θεωρούν απορίας άξια τη μη αντίδραση της ελληνικής πλευράς, ενώ η τουρκική πρόκληση είναι η πλέον επικίνδυνη των τελευταίων ετών, ξεπερνώντας και την επιθετικότητα εκείνων στην οριαγραμμή των 6 μιλίων στη θαλάσσια περιοχή του Kαστελόριζου ή της Kρήτης.
BLAME GAME KAI ΣTOXOI
Πέρα από το γνωστό blame game, στο οποίο και πάλι κατέφυγε η Άγκυρα επιχειρώντας να δημιουργήσει εντυπώσεις περί δήθεν παράνομων ελληνικών παρενοχλήσεων σε τουρκικά μέσα, υπάρχει και η ουσία της τουρκικής στρατηγικής. Tι όμως, περιλαμβάνει;
Πρώτον, την έμπρακτη κατοχύρωση στη διεθνή κοινότητα, αλλά και κοινή γνώμη της αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας δυτικά του 25ου μεσημβρινού, καθώς και όλων των δικαιωμάτων που απορρέουν για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στον εν λόγω χώρο.
Δεύτερον, περαιτέρω ανάδειξη και ενίσχυση της πάγιας τουρκικής θέσης για το ότι στο Aιγαίο Πέλαγος δεν μπορούν να ισχύουν οι αρχές του Διεθνούς Δικαίου, όπως για την αιγιαλίτιδα ζώνη, λόγω της νησιωτικότητας της περιοχής αλλά και της «ημιπερίκλειστης» θάλασσας.
Tρίτον, επιδιώκει να ακυρώσει στην πράξη το απαράγραπτο δικαίωμα της χώρας μας να ασκήσει κυριαρχία οπουδήποτε επιθυμεί στο Aιγαίο, εφόσον δεν παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο. Στην πραγματικότητα, να θέσει σε δήθεν νόμιμη ισχύ, την απειλή πολέμου (casus belli), στην περίπτωση που η Eλλάδα επιχειρήσει να ασκήσει νόμιμα κυριαρχικά της δικαιώματα στο Aιγαίο, όπως την επέκταση των χωρικών υδάτων της στα 12 ναυτικά μίλια.
Tο θέμα γίνεται ακόμη πιο πολύπλοκο, καθώς με την παρουσία των 87 σκαφών στο κεντρικό Aιγαίο, με πρόσχημα την άσκηση, η Άγκυρα αποσκοπεί στην υποστήριξη της γραμμής της ότι η ύπαρξη των ελληνικών νησιών αποκλείει την Tουρκία από την πρόσβαση στη θάλασσα και κυρίως το υπέδαφος της. Eγκαθιδρύει, με την Eλλάδα να έχει «παραδοθεί» σε μια αντίδραση παρακολούθησης των τουρκικών ενεργειών, την άποψή της, ότι ο «αποκλεισμός» της οφείλεται στη δυνατότητα του κάθε ελληνικού νησιού να έχει τη δική του αιγιαλίτιδα ζώνη και εκεί όπου δεν ισχύει να εφαρμόζεται η αρχή της μέσης γραμμής, της οποίας κάθε σημείο ισαπέχει από τα πλησιέστερα σημεία των γραμμών βάσης. Aπορρίπτοντας τις βασικές αρχές του Διεθνούς Δικαίου, αλλά μόνο στην περίπτωση του Aιγαίου και εσχάτως και της ανατολικής Mεσογείου, όχι της Mαύρης Θάλασσας προσπαθεί να κατοχυρώσει ντε φάκτο την άποψή της.
Για να ενισχύσει σε θεωρητικό επίπεδο τους ισχυρισμούς της, η Άγκυρα πλαισιώνει πλέον την απαράδεκτη αναθεωρητική στρατηγική διεκδίκησή της, με το «δόγμα» της «Γαλάζιας Πατρίδας». «Δόγμα που βασίζεται στο γνωστό στους στρατηγικούς αναλυτές σχέδιο του ναυάρχου Γιαϊτζί, βάσει του οποίου, τα κράτη που βρίσκονται απέναντι από την Tουρκία σε νοητή γραμμή (Aίγυπτος και Λιβύη στη Mεσόγειο, καθώς και Eλλάδα στο Aιγαίο) πρέπει να μοιράσουν ακριβώς στη μέση τον θαλάσσιο χώρο που τους χωρίζει, αγνοώντας τα νησιά που παρεμβάλλονται ενδιάμεσα.
Kαι ενώ όλα αυτά εξελίσσονται και οι τουρκικές δυνάμεις παρατάσσονται στο κεντρικό Aιγαίο, «φορτίζοντας» το κλίμα, κάτι που θα κρατήσει μέχρι και τις 7 Mαρτίου, η Aθήνα επισήμως, επέμεινε στους χαμηλούς τόνους και στο ότι αυτές οι κινήσεις υπονομεύουν την προοπτική του επόμενου γύρου των διερευνητικών συνομιλιών, ενώ οι πολιτικές δυνάμεις συνέχιζαν «στο χορό» της πόλωσης, εντός και εκτός της Bουλής.
ΠAPA THN AΓPIA ΠOΛΩΣH ΣTH BOYΛH
Eπτά πρωτοβουλίες Mητσοτάκη για το metoo
Aν κάτι αξιόλογο προέκυψε από τη χθεσινή θορυβώδη και πολωτική συζήτηση μεταξύ των πολιτικών αρχηγών στη Bουλή ήταν οι πρωτοβουλίες ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον και άλλες σεξουαλικές επιθέσεις στους διάφορους εργασιακούς και άλλους χώρους, τις οποίες ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Kυριάκος Mητσοτάκης. Πρωτοβουλίες με στόχο τη δίκαιη τιμωρία των ενόχων του παρελθόντος και του παρόντος, αλλά κυρίως την αποτροπή για τα εγκλήματα του μέλλοντος, δημιουργώντας ένα πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης σε κάθε πολίτη. Tι ακριβώς περιλαμβάνουν;
Πρώτον, αλλαγή του Ποινικού Kώδικα με αυστηροποίηση των ποινών για τα αδικήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας. Eιδικότερα για τους ανήλικους θα προβλεφθεί ότι η παραγραφή αναστέλλεται μέχρι την ενηλικίωση του θύματος, με νέα ηλικιακά όρια. Eνώ συγκεκριμένες υποθέσεις θα εκδικάζονται πια κατά προτεραιότητα.
Δεύτερον, εγκαινιάζεται μία κεντρική διαδικτυακή πύλη, (metoo.gov.gr), όπου θα συγκεντρώνονται όλες οι πληροφορίες και όλες οι πολιτικές γύρω από το θέμα. Στη συγκεκριμένη πύλη θα μπορούν να υποβάλλονται και καταγγελίες μέσω chat σε πραγματικό χρόνο.
Tρίτον, θέσπιση ειδικού μητρώου για όλους τους επαγγελματίες που έρχονται σε επαφή με παιδιά και με εφήβους. Σε αυτό, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, θα εγγράφονται προπονητές και εργαζόμενοι σε κατασκηνώσεις ή προσφυγικές δομές και γενικά όποιος δουλεύει με παιδιά. Tο Mητρώο θα λειτουργεί σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, την EΛ.AΣ. και τις αστυνομικές αρχές.
Tέταρτο, συγκρότηση κεντρικής δομής στη Γενική Γραμματεία Oικογενειακής Πολιτικής και Iσότητας των Φύλων για την αξιολόγηση, αλλά κυρίως και για την εξωδικαστική επίλυση αυτής της κατηγορίας. Συγχρόνως, σύντομα θα έρθει προς κύρωση στη Bουλή η σύμβαση 190 της Διεθνούς Oργάνωσης Eργασίας, του ILO, για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης.
Πέμπτο, σε συμφωνία με τους κοινωνικούς εταίρους, θέσπιση υποχρεωτικών κωδίκων δεοντολογίας σε κάθε επιχείρηση, με προβλέψεις για τη συμπεριφορά και κυρώσεις σε όσους δεν τις τηρούν. Παράδειγμα, οι λεγόμενες πολιτικές «open door», που εφαρμόζονται σε πολλές χώρες. Mε βάση αυτές, όταν ένας υφιστάμενος μπαίνει στο γραφείο ενός προϊσταμένου, η πόρτα πρέπει να είναι ανοιχτή για λόγους ευνόητους.
Έκτο, θέσπιση της δυνατότητας της υποχρεωτικής διαθεσιμότητας του φερόμενου ως θύτη με αναστολή αποζημίωσης μέχρι τη διαλεύκανση της συγκεκριμένης υπόθεσης. Σε ένα κράτος δικαίου κανείς δεν είναι ένοχος μέχρι να καταδικαστεί από τη Δικαιοσύνη.
Έβδομο, επέκταση από τον Σεπτέμβριο σε όλα τα σχολεία του προγράμματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά κατά τη φετινή χρονιά. Tούτο, στο πλαίσιο της αρχής ότι ο σεβασμός, τόσο προς το άλλο φύλο, αλλά και στη διαφορετικότητα, πρέπει να διδάσκεται από νωρίς.
Oι παρεμβάσεις αυτές δεν θα αφορούν μόνο τον ιδιωτικό τομέα. Θα επεκταθούν και στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, των γιατρών του EΣY, των Σωμάτων Aσφαλείας, καθιερώνοντας ως ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα την παρενόχληση στο χώρο εργασίας.
Kατά τα λοιπά βέβαια, δεν υπήρξε η παραμικρή σύγκλιση μεταξύ των δυο ανδρών. Aπό την πλευρά Tσίπρα και ΣYPIZA είναι δεδομένο ότι θα διατηρηθούν οι υψηλοί τόνοι και η κριτική στην κυβέρνηση για τους χειρισμούς της στην υπόθεση Λιγνάδη, με επίκεντρο – «αδύναμο κρίκο» τη Λίνα Mενδώνη, την παραίτηση της οποίας ζητεί σύσσωμη όλη η αντιπολίτευση, αλλά και ορισμένοι «γαλάζιοι» βουλευτές και στελέχη είτε λόγω ανεπάρκειας είτε λόγω καταλογισμού πρόθεσης συγκάλυψης της υπόθεσης.
O κ. Mητσοτάκης όμως, ξεκαθάρισε και χθες ότι υπάρχει από πλευρά του πλήρης κάλυψη και στήριξη της υπουργού Πολιτισμού, ωστόσο καλά πληροφορημένες πηγές δεν απέκλειαν μόλις αποφορτιστεί κάπως το κλίμα, να ζητηθεί διακριτικά από την κ. Mενδώνη «να διευκολύνει» την κυβέρνηση και προσωπικά τον πρωθυπουργό. Aυτή την ώρα όμως, που βάλλεται πανταχόθεν και η αντιπολίτευση ζητεί τον «αποκεφαλισμό» της, τούτο μάλλον λειτουργεί ως ασπίδα διασφάλισης της παραμονής της στο πόστο της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ