Το μήνυμα ότι ο νόμος για την αξιολόγηση των μονάδων και των εκπαιδευτικών θα εφαρμοστεί στο ακέραιο επανέλαβε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
«Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, είναι βασική προϋπόθεση για να έχουμε καλύτερα σχολεία. Αυτά που αξίζουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας. Δεν είναι κάποια καινοτομία της χώρας μας. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου και δη, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η αξιολόγηση είναι μία πάγια πρακτική δοκιμασμένη που εφαρμόζεται πάνω από 30 χρόνια, σε κάποιες περιπτώσεις. Στη χώρα μας, επιτέλους αυτή τη στιγμή, έχουμε πάνω από τα μισά σχολεία τα οποία έχουν ήδη προχωρήσει στην πρώτη φάση της αξιολόγησης» δήλωσε αρχικά, μιλώντας στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1.
Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) βρήκε έναν άλλον τρόπο για να «μπλοκάρει» τη διαδικασία της αξιολόγησης, μετά τη δικαστική απόφαση που έκρινε παράνομη την απεργία – αποχή. Συγκεκριμένα, πάντα κατά το ίδιο ρεπορτάζ, το ΔΣ της ΔΟΕ αποφάσισε να στείλει στα σχολεία πανομοιότυπα κείμενα για την αποτίμηση, καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να τα υιοθετήσουν αυτούσια, ώστε να «βραχυκυκλώσουν» τη διαδικασία της αξιολόγησης.
Σχολιάζοντας αυτή την εξέλιξη, η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «τις τελευταίες μέρες κυκλοφορούν κάποια φασόν κείμενα. Αυτά δεν συνιστούν συμμετοχή στην αξιολόγηση. Αξιολόγηση σημαίνει εξατομικευμένη για κάθε σχολείο. Ο Νόμος και η Υπουργική Απόφαση θέτουν συγκεκριμένους άξονες, υπάρχει συνεδρίαση και οτιδήποτε άλλο συνιστά παραβίαση του Νόμου. Όταν κανείς στέλνει έγγραφο και λέει αυτό θα ακολουθήσετε, αυτό θα κάνετε, είναι αποχή από την αξιολόγηση και η Επιτροπή προβλέπει συγκεκριμένες κυρώσεις».
Όπως εξήγησε, οι κυρώσεις προβλέπονται και στη δικαστική Απόφαση και στο Νόμο. «Είναι προσβλητικό και για τους εκπαιδευτικούς εκτός των άλλων. Δηλαδή τι; Οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να συνεδριάσουν και να αποφασίσουν μόνοι τους για να αξιολογήσουν; Χρειάζονται φασόν απαντήσεις από κάποιες συνδικαλιστικές ηγεσίες;» διερωτήθηκε σε έντονο ύφος ακολούθως.
«Δεν υπάρχει καμία σύνδεση της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση των μονάδων»
Στη συνέχεια, η κυρία Κεραμέως υποστήριξε ότι η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και η μόνη της συνέπεια θα είναι βελτιωτική. Μεταξύ άλλων, θα λαμβάνονται υπόψιν οι καινοτόμες πρακτικές και μέθοδοι και πρωτοβουλίες για την εξωστρέφεια των σχολείων, όπως οι δράσεις Erasmus, η συνεργατική δράση με άλλα σχολεία κ.λπ.
«Άρα, ο σύλλογος διδασκόντων, οι εκπαιδευτικοί μπαίνουν σε μία διαδικασία να σκεφτούν τους άξονες που έχουν τεθεί από την Πολιτεία κεντρικά, να δουν πως υλοποιούνται οι στόχοι και να επιδιώξουν οι ίδιοι να βελτιώσουν την απόδοσή τους. Αποτελεί ένα βασικό εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο χρησιμοποιείται παντού. Αυτή είναι η τακτική στις περισσότερες χώρες του κόσμου» σημείωσε.
Ένα σημείο που έχει προκαλέσει μεγάλες τριβές είναι η θέση των συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών ότι μονάδες που δεν θα πιάσουν καλό «σκορ» στην αξιολόγηση θα δουν περικοπές στη χρηματοδότησή τους. Απαντώντας σε αυτή την κριτική η υπουργός Παιδείας τόνισε:
«Δεν υπάρχει πουθενά το κομμάτι των χρημάτων. Εγώ λοιπόν προκαλώ τη ΔΟΕ να μου πει σε ποιο σημείο του Νόμου ή της Υπουργικής Απόφασης υπάρχει αναφορά στη χρηματοδότηση. Δεν υπάρχει καμία απολύτως σύνδεση με τη χρηματοδότηση. Η χρηματοδότηση γίνεται από τις σχολικές επιτροπές, από τους Δήμους και δεν έχει καμία σχέση με την αξιολόγηση. Καμία απολύτως. Είναι μία διαδικασία λοιπόν, η οποία, για να δεις πως μπορείς να βελτιωθείς, πρέπει να καταγράψεις ποια είναι η κατάσταση. Εάν δεν γίνει μία καταγραφή της κατάστασης πώς θα διαπιστώσεις ποια είναι τα περιθώρια βελτίωσης;»
Καταλήγοντας, η Νίκη Κεραμέως επισήμανε ότι «είμαστε απολύτως αποφασισμένοι να εφαρμοστεί ο Νόμος. Προφανώς είναι σεβαστό το δικαίωμα κάθε πολίτη να διαφωνεί με πολιτικές αποφάσεις, να διαμαρτύρεται, να επιδιώκει να αλλάξει κάτι. Αλλά ένας Νόμος που ισχύει, όλοι οι πολίτες, οφείλουμε να τον εφαρμόζουμε. Και νομίζω ότι, οι εκπαιδευτικοί πρώτοι, στέλνουν ένα μήνυμα σχετικά με την εφαρμογή των Νόμων».