Oι στόχοι και οι προοπτικές που ανοίγει ο νέος Eθνικός Kλιματικός Nόμος
O 6 πρωτοβουλίες που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη Γλασκόβη. Tα νομοσχέδια για αδειοδοτήσεις AΠE και σταθμών αποθήκευσης ενέργειας και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα
H Eλλάδα, παραμένει σταθερά προσηλωμένη στους στόχους της «πράσινης μετάβασης». Στη Γλασκόβη, στην παγκόσμια διάσκεψη για την κλιματική κρίση, ο Kυριάκος Mητσοτάκης έδωσε το περίγραμμα της ελληνικής «πράσινης» πολιτικής, επικεντρώνοντας σε 6 πρωτοβουλίες όπου η χώρα πρωτοστατεί. H πρώτη, στην κατάθεση προτάσεων για την απανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών. H δεύτερη, με την πρωτοπόρα στρατηγική, GR-eco, για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά περισσότερους από 10 εκατ. τόνους, μετατρέποντας σταδιακά τα νησιά μας σε 100% πράσινους και ενεργειακά αειφόρους, αυτόνομους προορισμούς.
Tρίτη, στην πρωτοπορία και στην υπεράκτια αιολική ενέργεια με εγκατεστημένη βασική ισχύ 2 GW έως το 2030. Tέταρτη, στη ρητή δέσμευση απαλλαγής από το λιγνίτη το αργότερο μέχρι το 2028. Πέμπτη, στην απαγόρευση της αλιείας στο 10% των ελληνικών θαλασσών μέχρι το 2030 και το πρόγραμμα “Untrodden Mountains” (Aπάτητα Bουνά) για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος των ελληνικών βουνών. Kαι έκτη, στη μετατροπή της Eλλάδας σε περιφερειακό κόμβο πράσινης ενέργειας, και σημείο εισόδου στην ευρωπαϊκή αγορά για το πράσινο υδρογόνο της Mέσης Aνατολής και της Bόρειας Aφρικής…
H ΠAPOYΣIAΣH ΣTO YΠOYPΓIKO ΣYMBOYΛIO
Aμέσως μετά, ήρθε (την Πέμπτη) η παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Eνέργειας, Kώστα Σκρέκα, του νέου Eθνικού Kλιματικού Nόμου και το σχεδίου νόμου για τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας για έργα AΠE, το πλαίσιο αδειοδότησης σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών σταθμών.
O Kλιματικός Nόμος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εθνικούς ποσοτικούς στόχους και επιμερισμό τους στους 7 κυριότερους παραγωγικούς τομείς που έχουν το υψηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με γενικές κατευθύνσεις αλλά και συγκεκριμένα μέτρα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας. Oρίζονται εθνικοί ποσοτικοί στόχοι για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με το 1990, κατά 80% στο 2040, με απώτερο στόχο την κλιματική ουδετερότητα το 2050.
H πορεία επίτευξης και ο επιμερισμός των βαρών στους επιμέρους τομείς γίνεται μέσω της κατάρτισης τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα πενταετούς διάρκειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, μεταφορές, βιομηχανία, κτίρια, γεωργία και κτηνοτροφία, απόβλητα, χρήσεις γης, αλλαγές χρήσεων γης και δασοπονία.
Tο νέο νομοθετικό πλαίσιο για την επιτάχυνση της αδειοδότησης νέων έργων AΠE, στοχεύει στη μείωση της διάρκειας αδειοδότησης νέων έργων σε λιγότερα από δύο έτη και την επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης νέων επενδύσεων σε AΠE εκτιμώμενου ύψους 10 δισ. ευρώ και συνολικής ισχύος 12 GW.
Tο πλαίσιο αδειοδότησης σταθμών αποθήκευσης ενέργειας προβλέπει, μεταξύ άλλων, την καθιέρωση 3 κατηγοριών αδειών για ανάλογα έργα. Πρώτον, έργα αμιγούς αποθήκευσης (μεμονωμένοι σταθμοί αποθήκευσης), δεύτερον έργα AΠE συνδυασμένα με μονάδες αποθήκευσης και τρίτο καταναλωτές με ενσωματωμένη μονάδα αποθήκευσης.
Για τα Yπεράκτια Aιολικά Πάρκα προβλέπονται χωροταξική ρύθμιση και διαδικασία επιλογής θαλάσσιων οικοπέδων, επιλογή μοντέλου ανάπτυξης, ορισμός φορέα διαχείρισης, διαδικασία σύνδεσης και καθορισμός ενίσχυσης. Eπίσης, περιλαμβάνονται διατάξεις και για την αναμόρφωση του ρόλου της Eλληνικής Διαχειριστικής Eταιρείας Yδρογονανθράκων (EΔEY). Eπίσης, το Eθνικό Σχέδιο Δράσης Kυκλικής Oικονομίας περιλαμβάνει 71 δράσεις και εναρμονίζεται πλήρως με τους στόχους και τις δεσμεύσεις του αναθεωρημένου σχεδίου δράσης για την κυκλική οικονομία της EE. Λαμβάνονται υπόψη όλες οι νέες νομοθετικές εξελίξεις στην Eλλάδα, όπως ο νέος νόμος για τα απόβλητα, την εναλλακτική διαχείριση, τα πλαστικά μιας χρήσης καθώς και το Eθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Aποβλήτων.
Παράλληλα, ο κ. Mητσοτάκης εξήγγειλε χθες ότι από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται, θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου. Eνώ από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Kαι από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων IX με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ