Πάνω από μισό εκατομμύριο ουρές απέφυγαν οι πολίτες
Δυο χρόνια λειτουργίας μετρά η εφαρμογή ψηφιακής δήλωσης γέννησης δίνοντας «ανάσα» τους πολίτες, οι οποίοι απέφυγαν την φυσική επίσκεψη στο ληξιαρχείο, τα ΚΕΠ και τους άλλους φορείς του Δημοσίου και γλίτωσαν πάνω από μισό εκατομμύριο ουρές. Σε αυτόν τον άξονα εξάλλου κινείται και η στρατηγική του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τον υπουργό, Κυριάκο Πιερρρακάκη να αναφέρει ότι «το κράτος λειτουργεί ως ένα, μειώνοντας την ταλαιπωρία και αναβαθμίζοντας την καθημερινότητα των πολιτών».
Να υπενθυμίσουμε ότι η διαδικασία είναι απλή και γίνεται αυτόματα, καθώς η δήλωση της γέννησης ξεκινά και ολοκληρώνεται μέσα στο μαιευτήριο, με μόνο απαιτούμενο δικαιολογητικό τα ταυτοποιητικά τους έγγραφα. Τα αρμόδια ληξιαρχεία και δημοτολόγια ενημερώνονται από το μαιευτήριο ηλεκτρονικά, ενώ το νεογέννητο αποκτά άμεσα ΑΜΚΑ και ασφαλιστική ικανότητα (αν είναι ασφαλιστικά ενήμερος ο γονέας). Επιπλέον, με το άνοιγμα της πλατφόρμας του ΟΠΕΚΑ, κινούνται αυτόματα οι διαδικασίες για την απόδοση του επιδόματος γέννησης, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια. «Ο γονέας λαμβάνει ένα sms στο κινητό του με το ΑΜΚΑ του παιδιού και λαμβάνει ένα δεύτερο sms που του λέει κατά πόσον είναι δικαιούχους επιδότηματος ή όχι» διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Μιλώντας για την εφαρμογή ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η ψηφιακή δήλωση γέννησης ήταν η πρώτη διαδικασία που απλουστεύσαμε και ψηφιοποιήσαμε μέσω του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών, το Φεβρουάριο του 2020. Και τονίζω την απλούστευση γιατί, πιστοί στην αρχή μας να μην ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία, ουσιαστικά ανασχεδιάσαμε, διοικητικά και νομοθετικά, ολόκληρη τη διαδικασία πριν την ψηφιοποιήσουμε. Σύμφωνα δε με το Παρατηρητήριο για τη Γραφειοκρατία, η απλούστευση της δήλωσης γέννησης μείωσε τα γραφειοκρατικά βάρη προς τους πολίτες σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% σε σχέση με την παλιά διαδικασία. Και αυτό για εμάς που θέλουμε να μετράμε τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων μας είναι πολύ σημαντικό».
Τι αποκαλύπτουν τα νούμερα
Συνολικά δηλώθηκαν ψηφιακά 159.865 γεννήσεις. Το ποσοστό των ψηφιακών δηλώσεων γέννησης ως προς το πλήθος των Ληξιαρχικών Πράξεων Γέννησης ανέρχεται σε 85,05%.
* Συνολικά αποδόθηκαν μέσω της εφαρμογής 151.324 ΑΜΚΑ. Το ποσοστό των αποδοθέντων ΑΜΚΑ μέσω της εφαρμογής ως προς το πλήθος των αποδοθέντων ΑΜΚΑ ανέρχεται σε 87,95%.
* Συνολικά καταχωρήθηκαν στο Μητρώο ΕΦΚΑ μέσω της εφαρμογής 119.899 εγγραφές. Το ποσοστό των καταχωρήθηκαν στο Μητρώο ΕΦΚΑ μέσω της εφαρμογής ως προς το πλήθος των καταχωρήσεων νεογέννητων στο μητρώο ΕΦΚΑ ανέρχεται σε 83,45%.
* Συνολικά υπεβλήθησαν 131.534 αιτήματα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής της δήλωσης γέννησης. Το ποσοστό των σχετικών αιτημάτων που υπεβλήθησαν μέσω της εφαρμογής ως προς το πλήθος των αιτημάτων που υπεβλήθησαν στον ΟΠΕΚΑ ανέρχεται σε 58,84%.
Λέξη-κλειδί η διαλειτουργικότητα
Όπως επισημαίνει ο υπουργός «η λέξη- κλειδί είναι η διαλειτουργικότητα: η πληροφορία από το ένα γκισέ στο άλλο διακινείται αυτόματα». Αναφερόμενος στην ψηφιακή δήλωση γέννησης και ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλους, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης τονίζει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ότι «η νέα διαδικασία που καθιερώσαμε για τη δήλωση γέννησης αντανακλά την ευρύτερη φιλοσοφία μας για το πώς πρέπει να αλληλεπιδρά ο πολίτης με το κράτος. Θέλουμε κάθε δήλωση να γίνεται μία μόνο φορά από πλευράς του πολίτη, στο πιο κοντινό σημείο που μπορεί να βρίσκεται και στη συνέχεια όλα τα μητρώα του Δημοσίου να ενημερώνονται αυτόματα».
Πώς μπορεί όμως να επιτευχθεί αυτό; Ο κ. Αναγνωστόπουλος ξεκαθαρίζει ότι «για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτή τη φιλοσοφία, είναι απαραίτητο να εφαρμόσουμε αυτό που στη γλώσσα της πληροφορικής ονομάζουμε διαλειτουργικότητα. Πρόκειται για μια διαδικασία που τα μητρώα του Δημοσίου επικοινωνούν μεταξύ τους ανταλλάσσοντας πληροφορίες, ώστε να μην χρειάζεται ο πολίτης να τις δηλώνει ξανά και ξανά. Χάρη στις διαλειτουργικότητες, μόνο από τη νέα διαδικασία δήλωσης γέννησης οι πολίτες έχουν γλιτώσει περισσότερες από μισό εκατομμύριο αναμονές σε κάποια ουρά». Καταλήγει μάλιστα λέγοντας ότι «η δήλωση γέννησης δεν είναι ένα μεμονωμένο παράδειγμα: διαλειτουργικότητες εφαρμόζουμε καθημερινά, σε κάθε υπηρεσία που ψηφιοποιούμε. Για παράδειγμα, στο emvolio.gov.gr οι πολίτες χρειαζόταν να καταχωρίσουν μόνο τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ τους. Στη συνέχεια, τα υπόλοιπα στοιχεία τους αντλούνταν αυτόματα. Αυτό διευκολύνει τους πολίτες, αλλά εξασφαλίζει ταυτόχρονα και τη βέλτιστη λειτουργία του Δημοσίου, καθώς αποφεύγονται λάθη από τις πολλαπλές καταχωρίσεις».
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ