Προχωρούν με γοργούς ρυθμούς οι σημαντικές αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στον τρόπο διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων, οι οποίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του χρόνου.
Οι μαθητές που θα διαγωνιστούν με το νέο εξεταστικό σύστημα είναι αυτοί που φοιτούν αυτή τη στιγμή στην Α’ Λυκείου.
σίγουρη είναι η αλλαγή στον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων, αφού αυτά θα κυμαίνονται από 3 ως 6, ανάλογα με την σχολή προτίμησης του καθενός.
Το υπουργείο επίσης μελετά το ενδεχόμενο οι πανελλαδικές εξετάσεις να γίνονται ταυτόχρονα με τις ενδοσχολικές.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές που επιθυμούν απλώς να λάβουν το απολυτήριο του Λυκείου να απαντούν μόνο στην πρώτη ομάδα ερωτημάτων (που θα αφορούν τις απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις), ενώ θα συνεχίζουν την εξέταση όσοι επιθυμούν την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο. Για την είσοδο σε ΑΕΙ και ΤΕΙ θα συνυπολογίζεται και η βαθμολογία των δυο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί το ποσοστό, που θα είναι σαφώς μικρότερο του 50% σε σχέση με τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Στο νέο σύστημα εισαγωγής τα πανεπιστήμια θα επιλέγουν τους φοιτητές
Αρχικά θα θέτουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα του αντικειμένου τους. Εξετάζεται το ενδεχόμενο οι σχολές να βάζουν ακόμα και βαθμολογικά όρια κάτω από τα όποια δεν θα δέχονται νέους φοιτητές. Επιπλέον, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να καθιερωθεί ελεύθερη πρόσβαση για τα ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης, ενώ υπό συζήτηση είναι και η διεξαγωγή τεστ δεξιοτήτων στο Λύκειο, χωρίς όμως να έχει διευκρινιστεί ακόμα αν αυτά θα βαθμολογούνται και θα προσμετρώνται στο βαθμό του απολυτηρίου.
Η κάθε σχολή θα επιλέγει τα τρία μαθήματα στα οποία θα δίνουν (τις πανελλαδικές) εξετάσεις οι υποψήφιοι. Έτσι, για παράδειγμα, ένας μαθητής που επιθυμεί αυστηρά να μπει στην Ιατρική μπορεί να δηλώσει αποκλειστικά αυτή τη σχολή και να εξεταστεί ακόμα και σε τρία μόνο μαθήματα (όπως π.χ. Βιολογία, Χημεία και Νεοελληνική Γλώσσα). Εξετάσεις σε περισσότερα μαθήματα θα δίνουν μόνο οι υποψήφιοι που δεν έχουν καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένη σχολή ή έχουν ως προτεραιότητα απλώς την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, καθώς είναι προφανές ότι θα εξετάζονται πολλά και διαφορετικά μαθήματα για διαφορετικές σχολές (αλλά πιθανότατα θα τεθεί ως ανώτατο όριο τα έξι μαθήματα).
Τα ζητήματα των εξετάσεων θα προέρχονται από μια Κεντρική Τράπεζα Θεμάτων και θα αναφέρονται σε μια διευρυμένη ύλη, ώστε να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη των μαθητών. Επειδή όμως όλες αυτές οι αλλαγές είναι ακόμα σε επίπεδο πληροφοριών και όχι τελικών αποφάσεων, θα αφορούν όμως μαθητές που ήδη φοιτούν στο Λύκειο, σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα (καθηγητές, μαθητές και οι γονείς τους) ζητά να παρθούν άμεσα οι αποφάσεις, ώστε να υπάρχει και ο κατάλληλος χρόνος προετοιμασίας.