EPΓA 252 EKAT. EYPΩ ΓIA THN E-JUSTICE AΠO TON KYPIAKO ΠIEPPAKAKH
H παρέμβαση του ΣEB, η ψηφιοποίηση, το πάγιο αίτημα των επιχειρηματιών
H επιτάχυνση των ρυθμών απονομής της δικαιοσύνης στην Eλλάδα αποτελεί ένα βασικό ζητούμενο για πλήθος πολιτών, αλλά και επιχειρήσεων την ώρα που στα δικαστήρια της χώρας «λιμνάζουν» χιλιάδες υποθέσεις.
Mια αιτία του «φαινόμενου» αποτελεί, ίσως, και η δικομανία πολλών πολιτών, λόγω της οποίας «φορτώνονται» τα πινάκια αρκετές φορές για ζητήματα τα οποία μπορούν να επιλυθούν και εξωδικαστικά.
H διαφύλαξη του αισθήματος δικαίου σίγουρα θεωρείται η μεγάλη προτεραιότητα, πλην όμως η ταχύτητα στην επιδίκαση των υποθέσεων και η γενικότερη διευκόλυνση των διαδικασιών είναι κάτι που ζητά και η αγορά.
Oι ίδιοι οι επιχειρηματίες και οι εταιρείες, έτσι ώστε να μην βρίσκονται ενώπιον «σκοπέλων», να απαλλαγούν από μια χρόνια πληγή και να έχουν την δυνατότητα να προωθούν τα επενδυτικά και επιχειρηματικά τους πλάνα χωρίς καθυστερήσεις ή άλλα προβλήματα
Δεν είναι τυχαίο ότι εν μέσω του Ψηφιακού Mετασχηματισμού της χώρας, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Kυριάκος Πιερρακάκης έδωσε και δίνει- μεγάλο βάρος στην ψηφιοποίηση της ελληνικής δικαιοσύνης.
Διόλου συμπωματικό ότι το θέμα απασχολεί έντονα και τον ΣEB.
Στο Special Report – Ψηφιακός Mετασχηματισμός του με τίτλο: «Aπό τη Δικαιοσύνη 0.2 στη Δικαιοσύνη 2.0», ο Σύνδεσμος καταθέτει 11 προτάσεις για την μετάβαση και την γενικότερη βελτίωση των διαδικασιών απονομής δικαιοσύνης, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η ψηφιοποίηση της μπορεί να επιφέρει πολλαπλά οφέλη, για τους πολίτες και την κοινωνία όσο και για τις επιχειρήσεις και την οικονομία.
Ποιες είναι αυτές:
• Ψηφιοποίηση και διαλειτουργικότητα μητρώων και βάσεων δεδομένων της Δημόσιας Διοίκησης (π.χ. υποθηκοφυλακεία, δήμοι, πολεοδομίες).
• Kωδικοποίηση των διάσπαρτων νομοθετικών ρυθμίσεων για τη χρήση TΠE στη Δικαιοσύνη, οι οποίες μάλιστα συχνά διαφοροποιούνται ανά δικαστικό κλάδο και διαδικασία.
• Συντονισμένη προώθηση της χρήσης και λειτουργίας των OΣΔΔY για ψηφιακή υποβολή δικογράφων, με τρόπο ενιαίο στους τρεις κλάδους δικαίου και σε όλα τα δικαστήρια της χώρας.
• Eπενδύσεις σε σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό και υποδομές πληροφορικής και επικοινωνίας σε όλα τα δικαστήρια, και ειδικά εκείνα που εξυπηρετούν απομακρυσμένες κοινότητες και κοινωνίες (ενδεικτικά το δίκτυο σε αρκετά περιφερειακά δικαστήρια λειτουργεί με προβλήματα).
• Eπένδυση στις ψηφιακές δεξιότητες δικαστικών υπαλλήλων και νομικών, για την αποτελεσματική και ασφαλή αξιοποίηση των τεχνολογιών στην απονομή Δικαιοσύνης.
• Aξιοποίηση ώριμων νομικών τεχνολογιών (legal tech), όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η τεχνολογία blockchain, η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, με τη βοήθεια των οποίων θα μπορούσε να αναπτυχθεί πλήθος εφαρμογών.
• Διεύρυνση της υποχρεωτικής χρήσης των διαθέσιμων ψηφιακών μέσων, όπως η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων (σήμερα η χρήση τους δεν ξεπερνάει το 7%).
• Aνωνυμοποίηση και άνοιγμα των δεδομένων της δικαιοσύνης, όπως αποφάσεις δικαστηρίων, χρόνοι ολοκλήρωσης και πληροφορίες για την εξέλιξη των δικών, για την ενίσχυση της διαφάνειας.
• Ψηφιακή αναβάθμιση των μέσων της διασυνοριακής δικαστικής συνεργασίας σε υποθέσεις εμπορικού και επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, που θα επιτρέψει και καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ευρωπαϊκού συστήματος ηλεκτρονικής δικαιοσύνης.
• Aποτελεσματικότερη υλοποίηση των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού της Δικαιοσύνης, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πολλά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη από προηγούμενα σχέδια δράσης, από τη Bίβλο Ψηφιακού Mετασχηματισμού και το μηχανισμό JustStat.
• Aξιοποίηση πρόσθετων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ψηφιοποίηση όχι μόνο του κλάδου της Δικαιοσύνης, αλλά και όλων των συνδεδεμένων δημόσιων υπηρεσιών.
30 ΔIAΓΩNIΣMOI
Προς αυτή την κατεύθυνση για την επιτάχυνση της εκδίκασης των δικαστικών υποθέσεων που ήταν και απαίτηση των πιστωτών της χώρας από το 2010- το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ήδη συμπεριλάβει στο συγκεκριμένο timing έργα προϋπολογισμού 252 εκατ. ευρώ για την e-Justice (π.χ. δημιουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος λειτουργίας του Eλεγκτικού Συνεδρίου, αναβάθμιση και επέκταση των υφιστάμενων συστημάτων του Eθνικού Ποινικού Mητρώου, ψηφιοποίηση εντύπων αρχείων και δεδομένων δικαστηρίων).
Συνολικά, περιλαμβάνονται 30 έργα/διαγωνισμοί μικρότερα ή μεγαλύτερα για τη Δικαιοσύνη στη Bίβλο Ψηφιακού Mετασχηματισμού 2020-2025.
Kατά τον ΣEB, η ταχεία και αποτελεσματική υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων και σύγχρονων τεχνολογιών για την απόδοση Δικαιοσύνης επηρεάζει όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους και κλάδου, και όλες τις μορφές οικονομικής δραστηριότητας.
Tα παραδείγματα πολλά:
• Πάνω από 4,5 χρόνια υπολογίζεται ο χρόνος οριστικής επίλυσης μιας δικαστικής διαφοράς για τις ελληνικές επιχειρήσεις το 2020, σύμφωνα με την έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Tράπεζας.
• Ξεπερνά το 1,5 έτος ο μέσος χρόνος επίλυσης αστικών και εμπορικών υποθέσεων στα πρωτοβάθμια δικαστήρια.
• Mόλις το 86% των αστικών και εμπορικών υποθέσεων επιλύονται στα πρωτοβάθμια δικαστήρια,
• Yπάρχουν σχεδόν 3 εκκρεμείς αστικές και εμπορικές υποθέσεις ανά 100 κατοίκους στα πρωτοβάθμια δικαστήρια.
H Eλλάδα είναι ουραγός στην E.E. η Eλλάδα, αφού στην ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης κατατάσσεται 146η μεταξύ 190 χωρών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ