Τη βεβαιότητά του ότι ως τις 15 Μαρτίου θα προκηρυχθούν τα πρώτα επενδυτικά σχέδια με βάση το νέο επενδυτικό νόμο και τη φιλοδοξία να φτάσουν τα σχέδια αυτά για το 2011 τα 4 δισ. ευρώ, εξέφρασε ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μιλώντας στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή επί του νέου επενδυτικού νομοσχεδίου.
“Είναι ένας νόμος που δεν έχει ούτε μία φωτογραφική διάταξη, που έχει προϋπολογισμό για να γνωρίζει ο επενδυτής τι χρήματα υπάρχουν και ταυτόχρονα εξασφαλίζει και τη διαφάνεια και την οικονομική αποτελεσματικότητα, είπε ο υπουργός που συμπλήρωσε ότι ο νέος επενδυτικός νόμος δεν είναι πανάκεια, αλλά απλά εργαλείο που απαντά στην ύφεση και στους χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης”.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης υπογράμμισε ότι όλοι οι προηγούμενοι επενδυτικοί νόμοι απέτυχαν, αφού υποβάλλονταν επενδυτικά σχέδια χαμηλής ποιότητας, ως εκ τούτου χαμηλής ανταγωνιστικότητας, χωρίς να προωθείται επιθετική εξαγωγική πολιτική.
Ο υπουργός είπε ότι συμπληρωματικά στο νόμο θα λειτουργήσει το Ελληνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης που θα αντικαταστάσει το ΤΕΜΠΜΕ και το οποίο θα έλθει με άλλο νομοσχέδιο την ερχόμενη εβδομάδα, ώστε να μπορέσει το κράτος να δίνει με τη συνεργασία των τραπεζών φτηνά και γρήγορα δάνεια, ενώ οι συζητήσεις που γίνονται αυτήν την εποχή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα βοηθήσει με δανειοδοτήσεις τις ελληνικές τράπεζες, ακριβώς για να δοθούν χαμηλότοκα δάνεια σε μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις.
Ο στόχος της εξωστρέφειας επιτυγχάνεται, είπε ο υπουργός, λέγοντας ότι έχουμε ήδη αύξηση των εξαγωγών κατά 18%, ενώ για του χρόνου η φιλοδοξία είναι να φθάσουν στο 10% του ΑΕΠ και στο 14% το 2014.
Ο υπουργός διαβεβαίωσε δύο φορές ότι είναι διατεθειμένος και ήδη έτοιμος να προχωρήσει σε υιοθέτηση βελτιωτικών θετικών προτάσεων που θα κατατεθούν από όλες τις πτέρυγες.
Ως στοίχημα για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας χαρακτήρισε την διανοιγόμενη χρονιά ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ στο νομοσχέδιο Νίκος Σαλαγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «βρισκόμαστε σε περίοδο αναπτυξιακής άπνοιας», λόγω της πρωτοφανούς δημοσιονομικής προσαρμογής, της παρατεταμένης ύφεσης και έλλειψης ρευστότητας στην αγορά και τη μείωση των δημοσίων επενδύσεων.
Ο κ. Σαλαγιάννης είπε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος ως μέρος ενός συνολικότερου αναπτυξιακού σχεδιασμού, μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την αναπτυξιακή ώθηση της οικονομίας, ενώ τον ίδιο τον νέο νόμο τον χαρακτήρισε ως ώριμο, λιτό, περιεκτικό, σαφή και ρεαλιστικό.
Ο εισηγητής της ΝΔ Σταύρος Καλογιάννης τόνισε από την πλευρά του ότι το 2010 η ύφεση έφθασε το 4,5% ενώ για το 2011 υπολογίζεται στο 3%, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτούνται επείγοντα αναπτυξιακά μέτρα, που όμως δεν λαμβάνονται αφού η κυβέρνηση κατήργησε πριν 13 μήνες τον «καθ’ όλα επιτυχημένο» αναπτυξιακό νόμο της ΝΔ και έκτοτε κατέθεσε ένα σχέδιο το καλοκαίρι, πλην όμως με την αλλαγή φρουράς στο αρμόδιο υπουργείο, αυτό αποσύρθηκε και φτάσαμε στο σημερινό νομοσχέδιο.
Ο κ. Καλογιάννης έκρινε ότι ο σημερινός νόμος δεν έχει στοχεύσεις, είναι ασαφής και γραφειοκρατικός, ενώ σημείωσε ότι θα καταστεί αναποτελεσματικός, αφού απαιτείται για την υλοποίησή του η έκδοση 25 υπουργικών αποφάσεων, 7 κοινών υπουργικών αποφάσεων και 3 προεδρικών διαταγμάτων.
Απαντώντας στην πρόταση του υπουργού για σύγκλιση και συναίνεση ο κ. Καλογιάννης είπε ότι το κόμμα του επιφυλάσσεται να πάρει θέση επί της αρχής του νομοσχεδίου, αφού ακούσει και τους φορείς που θα εκθέσουν αύριο τις απόψεις τους στην επιτροπή.
Εκ μέρους του ΚΚΕ ο αγορητής του Νίκο Καραθανασόπουλος είπε ότι το νομοσχέδιο «παρουσιάζεται ως μάννα εξ ουρανού, αλλά κατ’ ουσίαν αυτό που ισχύει είναι ότι ο πνιγμένος πιάνεται από τα μαλλιά του».
Κατά τον ίδιο το νομοσχέδιο «γεμάτο ευχολόγια» δεν στοχεύει στην αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, αλλά στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων που δεν ικανοποιούν σε καμία περίπτωση τις λαϊκές ανάγκες, αλλά απλά την κερδοφορία των επιχειρήσεων και κυρίως των επιχειρηματικών ομίλων, ενώ δεν θα αντιμετωπίσει την κρίση, την περιφερειακή ανισομέρεια και την ανεργία.
Ο αγορητής του ΛΑΟΣ Αλέκος Χρυσανθακόπουλος υποστήριξε ότι ο νέος νόμος «είναι η ουρά της αποδυνάμωσης της οικονομίας και της αδυναμίας να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα», δήλωσε επιφυλακτικός για την αρχή του νομοσχεδίου, αλλά παντελώς αντίθετος στις διατάξεις που αφορούν στις «ομάδες των αξιολογητών». Και κατά τον ίδιο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες στοχεύσεις, αντιθέτως «σχεδιασμός καλών προθέσεων», ενώ τάχθηκε υπέρ μιας εθνικής αναπτυξιακής και καταναλωτικής συμμαχίας κατά των ξένων εταιριών που απομυζούν το ελληνικό χαμηλό εισόδημα.
Τέλος, η αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ευαγγελία Αμανατίδου-Πασχαλίδου δήλωσε ευθέως την πλήρη αντίθεση του κόμματός της με τον νέο επενδυτικό νόμο, που διαχειρίζεται πλούτο του δημοσίου αποκλείοντας το ίδιο το δημόσιο και ΟΤΑ από επενδύσεις την ίδια ώρα «που θεσμοθετούνται προκλητικές φοροαπαλλαγές σε ούτως ή άλλως κερδοφόρες επιχειρήσεις».
Διεφώνησε, όπως και όλοι σχεδόν οι εισηγητές των κομμάτων με τη διάταξη που ανάβει το «πράσινο φως» για παρεκκλίσεις από τον ίδιο το νόμο σε περίπτωση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων, κρίνοντας ως προσβλητικές τις δεκάδες εξουσιοδοτήσεις που δίδονται στον υπουργό για να προσδιορίζει τις αρχές του νόμου χάριν των μεγάλων επενδυτών, ερήμην της Βουλής.