“Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος, προστατεύουν τα θαλάσσια σύνορα, με απόλυτο σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και με προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής”, υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Πλακιωτάκης, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή.
“Από αυτό που συμβαίνει στο Αιγαίο γίνεται απολύτως ξεκάθαρο ότι η Τουρκία αφήνει ανενόχλητα τα κυκλώματα των αδίστακτων διακινητών, που όχι μόνο εκμεταλλεύονται δυστυχισμένους συνανθρώπους μας αλλά και τους εκθέτουν σε θανάσιμο κίνδυνο”, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πρόσθεσε: “Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι το πρόβλημα των μεταναστευτικών ροών δεν θα υπήρχε εάν η Τουρκία τηρούσε τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στην ΕΕ και αν οι τουρκικές αρχές έκαναν σωστά τη δουλειά τους. Τα στελέχη του Λιμενικού, μόνο τον τελευταίο χρόνο έχουν εξαρθρώσει 19 κυκλώματα και έχουν συλλάβει πάνω από 250 διακινητές. Στο ίδιο διάστημα στην Τουρκία δεν έχουν ούτε μια σύλληψη”.
Η Ελλάδα πράττει τα αυτονόητα, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πρόσθεσε ότι “η Ελλάδα προστατεύει τα θαλάσσια σύνορα της, τα οποία είναι και σύνορα της ΕΕ. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος δρουν με αποφασιστικότητα, με απόλυτο σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και με προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής” και τους αξίζει η δημόσια αναγνώριση του έργου τους και της τεράστιας προσφοράς τους. Ο κ. Πλακιωτάκης σχολίασε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ “αναγκάστηκε για μια ακόμα φορά να αλλάξει τη στάση του, σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης 600 ευρώ, τόσο στους λιμενικούς όσο και στους αστυνομικούς, αναγνωρίζοντας την επιτυχημένη διαχείριση του μεταναστευτικού, γεγονός που επιβεβαιώνει την έλλειψη σοβαρότητας και την απόλυτη αναξιοπιστία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης”.
Ο Ιωάννης Πλακιωτάκης είπε ότι το 2022, το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή αντιμετώπισε τριπλάσιο αριθμό περιστατικών παράνομης μετανάστευσης από εκείνο των ετών 2020 και 2021, από ένα τριπλό μέτωπο εκκίνησης των μεταναστευτικών ροών, από την Τουρκία, τον Λίβανο και πρόσφατα την Λιβύη. Σε συντονισμένες κινήσεις έρευνας και διάσωσης, μόνο για το 2022, μέχρι τώρα έχουν διασωθεί περί τα 2.800 άτομα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των διασωθέντων από το Λιμενικό Σώμα, από την περίοδο 2019 μέχρι και σήμερα, σε περίπου 40.000 άτομα.
Για την ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, είπε επίσης ο κ. Πλακιωτάκης, αναμένεται η παραλαβή 71 νέων σκαφών, πέραν των 24 που έχουν ήδη παραληφθεί. Συνεχίζονται εξάλλου οι διαγωνιστικές διαδικασίες για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης και το σύστημα διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, αξίας 62 και 49 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Αναφερόμενος όσα γίνονται για την νησιωτικότητα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπογράμμισε ότι υλοποιείται με ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία το Εθνικό Σχέδιο Νησιωτικής Πολιτικής, τόσο σε σχέση με την ανάπτυξη των υποδομών όσο και σε σχέση με την νησιωτική επιχειρηματική δραστηριότητα. Το πρόγραμμα “Νέαρχος”, είπε, ανοίγει νέους δρόμους για την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης.
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφερόμενος στο πεδίο της λιμενικής πολιτικής, είπε ότι δικαιώνεται η επιλογή της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των λιμένων, δεδομένου ότι η υπεραξία που προκύπτει αποδίδεται στην τοπική κοινωνία. “Πρόκειται για μεταρρύθμιση με υψηλή προστιθέμενη αξία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη για τους Οργανισμούς Λιμένος Ηγουμενίτσας, Καβάλας Ηρακλείου και Βόλου, ενώ για το έτος 2023 προγραμματίζεται η υπογραφή των συμβάσεων για την απόκτηση μέρους του μετοχικού κεφαλαίου για τους λιμένες Ηγουμενίτσας, Καβάλας και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι του Ηρακλείου και η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το λιμάνι του Βόλου. Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναβάλλεται προς το παρόν, λόγω της παρούσας συγκυρίας και της πολύ μεγάλης αξίας σε γεωπολιτικό, γεωστρατηγικό και ενεργειακό επίπεδο, η παραχώρηση του λιμένος, χωρίς όμως να αναβάλλεται ο αναπτυξιακός σχεδιασμός.
Για τον τομέα της Ναυτιλίας, ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι το έργο που έχει γίνει στην ακτοπλοΐα, από το 2019 και μετά, είναι τεράστιο και πολυεπίπεδο, ήτοι:
-ενίσχυση κατά 53% της ετήσιας χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, με συνέπεια να προστεθούν 24 άγονες γραμμές στο ακτοπλοϊκό δίκτυο,
-προκηρύσσονται πολυετείς συμβάσεις για μικρές άγονες γραμμές,
-καταρτίζεται αναλυτικό σχέδιο για την σταδιακή ανανέωση του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας,
-εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση για τις παρεμβάσεις σε επιλεγμένα νησιωτικά λιμάνια που θα συνδυαστούν με την προώθηση της χρήσης “καθαρών καυσίμων”,
– προετοιμάζεται πλαίσιο για τη λιμενική διαχείριση,
-προετοιμάζεται η πράσινη μετάβασης των λιμένων στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος fit for 55.