Το νέο ΕΣΠΑ (2014-2020) θα βρεθεί επί τάπητος στο Υπουργικό Συμβούλιο που θα πραγματοποιηθεί στις 14.00, ενώ θα ακολουθήσει και παρουσίαση του συγκεκριμένου προγραμματισμού.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, μετά τη συνάντησή του με τους επικεφαλής των διαχειριστικών αρχών, στόχος είναι το νέο ΕΣΠΑ να αποτελέσει σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο για την Ελλάδα σε μια κρίσιμη φάση, στην περίοδο 2014 – 2020 και να υπάρξει έξυπνος προγραμματισμός, έτσι ώστε έργα που δεν προχωρούν να μην μένουν θεωρητικά ενταγμένα μέσα στο πρόγραμμα.
Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ακόμη πως ήδη η Ελλάδα κινείται πάνω από το μέσο όρο των απορροφήσεων στην Ε.Ε., όμως συμφωνήθηκε με τις διαχειριστικές αρχές να γίνουν μια σειρά από κινήσεις εγκαίρως, από την αρχή της χρονιάς, που θα ανεβάσουν ακόμα περισσότερο την απορρόφηση των πόρων της Ελλάδας.
Επίσης, ο κ. Χατζηδάκης θα συσκεφθεί για τις εκκρεμότητες του ομίλου ΟΣΕ και κυρίως το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του Ικονίου με το Θριάσιο με τις διοικήσεις του Οργανισμού ο υπουργός Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κωστής Χατζηδάκης, λίγο πριν το Υπουργικό Συμβούλιο.
Στη σύσκεψη θα μετάσχουν οι πρόεδροι ΟΣΕ Π. Θεοφανόπουλος, ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θ. Ζηλιασκόπουλος και οι νέοι ΕΡΓΟΣΕ Κ. Σπηλιόπουλος, ΓΑΙΑΟΣΕ Θ. Σχίζας και Rosco Στ. Αγιάσογλου.
Αγώνας δρόμου για τα λιμάνια
Κρίσιμες είναι αυτές οι μέρες για τις εξελίξεις στα ελληνικά λιμάνια, σχετικά με την αξιοποίησή τους και τις επενδύσεις, καθώς n κυβέρνηση, τόσο τα αρμόδια υπουργεία όσο και ο Πρωθυπουργός προσωπικά, έχουν ξεκινήσει αγώνα δρόμου για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες της αξιοποίησής τους.
Το περισσότερο ενδιαφέρον έχει συγκεντρώσει το λιμάνι του Πειραιά, αφού στα τέλη του μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί n συμφωνία Cosco – ΗΡ – TΡAINΟΣΕ. Η συγκεκριμένη συμφωνία, την οποία η κυβέρνηση χαιρέτισε με ιδιαίτερη θέρμη, θεωρώντας πως θα μπορούσε να αποτελέσει τον προπομπό και για άλλες αντίστοιχες κινήσεις, αφορά τη μεταφορά μέσω του λιμανιού του Πειραιά και προώθηση μέσω των γραμμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ του υπολογιστικού εξοπλισμού που κατασκευάζει στην Ασία n HP στην αγορά της Ευρώπης.
Έντονη ανησυχία στους αρμόδιους φορείς και στην κυβέρνηση φαίνεται να προκαλεί αφενός n καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά-Θριασίου, αφετέρου οι διαρροές από την HP για αλλαγή των όρων της συμφωνίας, ακόμα και για ακύρωση. Άλλωστε ο ανταγωνισμός είναι έντονος, τη στιγμή που στη γειτονική Τουρκία υπάρχει έτοιμο σιδηροδρομικό δίκτυο σε φθηνότερες τιμές.
Παράλληλα, οι επενδυτικές πιέσεις, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ίσως και να εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο απαξίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να διευκολυνθεί n ενδεχόμενη πώλησή της. Άλλωστε, σε αναμονή είναι Γερμανοί επενδυτές που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για είσοδο στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Επισημαίνεται πως τυχόν ολοκλήρωση της συμφωνίας Cosco-HP με τον ΟΣΕ θα πλήξει, σύμφωνα με στοιχεία, την εμπορικότητα των λιμανιών της Β. Γερμανίας, καθώς θα μειωθεί n εμπορική κίνηση που υπάρχει μέχρι σήμερα. Την ίδια στιγμή, αυξάνονται οι φωνές που υποστηρίζουν πως τυχόν αδυναμία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ολοκληρώσει το έργο θα σημάνει τη μεγάλη πτώση της αξίας της στον επικείμενο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης.
Η ακρίβεια από την ελληνική πλευρά σε ό,τι αφορά την τήρηση των όρων της συμφωνίας με την Cosco και την HP είναι τουλάχιστον απαραίτητη, καθώς η επιτυχία της μπορεί να λειτουργήσει σαν «κράχτης» και για άλλες συμφωνίες. Ηδη πολλές μεγάλες εταιρείες, όπως η Lenovo, η Huawei ή η Hyundai η Sharp, η Sony η LG, η Dell κι η Samsung, έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη συμφωνία αυτή και περιμένουν να δουν πώς θα λειτουργήσει, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν και οι ίδιες τη χώρα μας ως διαμετακομιστικό κέντρο για τη μεταφορά των εμπορευμάτων μέσω σιδηροδρόμου σε όλη την Ευρώπη.
Τα στοιχεία, εξάλλου, συνηγορούν υπέρ μιας τέτοιας επιλογής. Σύμφωνα με μελέτη που έχει γίνει, το κόστος μετακίνησης ενός προϊόντος μέσω της χώρας μας προς την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη θα είναι το μισό σε σχέση με τους εναλλακτικούς εμπορικούς δρόμους. Προϋπόθεση όμως για κάτι τέτοιο είναι η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηρόδρομο και η ύπαρξη αξιόπιστου τροχαίου υλικού που θα πραγματοποιεί τις μεταφορές των εμπορευμάτων στον τελικό τους προορισμό.