«Δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης», σχολιάζει η Κουμουνδούρου για την ανακοίνωση της επιλογής του αγωγού ΤΑΡ για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη και προσθέτει: «Οι σημερινοί πανηγυρισμοί του πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται, για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, κινούνται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής και το μόνο στο οποίο στοχεύουν είναι να εξαπατήσουν το λαό».
Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, «κανένας δεν ξέρει αν η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική. Η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί. Η κυβέρνηση τηρώντας στάση παρατηρητή, προσανατολίζεται κάθε φορά προς τα κατά καιρούς επικρατούντα συμφέροντα. Η επιλογή του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον συγκεκριμένο αγωγό».
Παράλληλα, η αξιωματική αντιπολίτευση θέτει θέμα, όπως αναφέρει, «μη δημοσιοποίησης των όρων της συμφωνίας» καθώς «η αόριστη επίκληση γενικών και αόριστων ωφελειών, συνηγορεί για λεόντεια σύμβαση υπέρ των ξένων συμφερόντων».
Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
Μέχρι σήμερα τρία σχέδια αγωγών Φυσικού Αερίου (Φ.Α) έχουν εγκριθεί, του ITG (Διασυνδετήριος Αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας) και του ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline) για μεταφορά Φ.Α από την Κασπία και του Southstream από την Ρωσία. Μετά την φάση της έγκρισης παρακολουθήσαμε την ακύρωση των σχεδίων για τον ITGI και Southstream σαν αποτέλεσμα άμεσων ή έμμεσων πιέσεων και παρεμβάσεων ξένων συμφερόντων, πολυεθνικών ομίλων ή κρατών. Κανένας δεν ξέρει αν η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική. Η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί. Η κυβέρνηση τηρώντας στάση παρατηρητή, προσανατολίζεται κάθε φορά προς τα κατά καιρούς επικρατούντα συμφέροντα. Η επιλογή του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον συγκεκριμένο αγωγό.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, η διαμόρφωση δημοκρατικού ενεργειακού σχεδιασμού αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση μεγάλων ενεργειακών σχεδίων, όπως οι αγωγοί. Oι αγωγοί θα έπρεπε να εξυπηρετούν και υλοποιούν τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας μας, που δυστυχώς δεν υπάρχει. Η συγκεκριμένη επιλογή πρέπει να επισημανθεί πως δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της χώρας μας, αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση συμφερόντων από μέρους του Κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz και TAP, δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία, που η κυβέρνηση οφείλει να αποσαφηνίσει.
Άσχετα με την επιλογή του ενός ή άλλου αγωγού δεν αναιρείται η εκτίμησή μας για την ενδοτικότητα της κυβέρνησης, που σε συνδυασμό με την έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού ενδυναμώνουν τις απαιτήσεις των πολυεθνικών και διαμορφώνουν ακόμα πιο δυσμενείς συνθήκες για την έξοδο από την κρίση. Η επιλογή του ΤΑΠ, έχει σχέση με την ακόμα μεγαλύτερη πρόσδεση της χώρας μας, στα Αμερικάνικα συμφέροντα τα οποία επιδιώκουν την μείωση της επιρροής της Ρωσίας στους ενεργειακούς διαδρόμους.
Εντύπωση προκαλεί η εκτίμηση της Κυβέρνησης για επενδύσεις 1,5 δις$ από τον TAP (αγωγός 547 χλμ υψηλής πίεσης επί Ελληνικού εδάφους), όταν ξεπουλάει το 66% του υπάρχοντος δικτύου αγωγών υψηλής πίεσης 512 χλμ , των 779 χλμ των κλάδων μεταφοράς και τις εγκαταστάσεις του υγροποιημένου Φ.Α της Ρεβυθούσας για 400 εκ $, ή 606 εκ$ για το 100%. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά αποκαλύπτουν αφενός, το μέγεθος του ξεπουλήματος του ΔΕΣΦΑ και αφετέρου την ανευθυνότητα της Κυβέρνησης, που παραδίδει τον ΔΕΣΦΑ στην κρατική Αζέρικη Socar, με γνωστές τις ιδιαίτερες σχέσεις της με τις κρατικές εταιρείες της Τουρκίας BOTAS και TPAO.
Ο TAP(EGL 42,5%,STATOIL 42,5%, EON 15%) μήκους 847 χλμ θα μεταφέρει 10δις Κυβικά μέτρα Φ.Α από κα σύνορα μας με την Τουρκία ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας. Τα επιμέρους τμήματα είναι: Ελλάδα 547 χλμ, Αλβανία 211 χλμ, Υποθαλάσσιο τμήμα 104 χλμ, Ιταλία 5 χλμ. Το κονσόρτσιουμ των εταιρειών προβλέπεται ν’ αλλάξει με την εισδοχή και των εταιρειών του Shah Deniz ΙΙ, σύμφωνα με δέσμευση του TAP. Η Ελλάδα δεν προβλέπεται να αποροφήσει κάποια ποσότητα Φ.Α.. Επισημαίνεται ότι ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP μήκους 2000 χλμ ( 80% SOCAR, 15% BOTAS, 5% TPAO , όλες κρατικές εταιρείες) που θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζαν στα σύνορά μας με προοπτική υλοποίησης ως το 2018.
Στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, αντίθετα θα υπάρχει τουρκική και μάλιστα κρατική μέσω της TPAO. Από τη σύμβαση προβλέπεται η θέσπιση ειδικού νομικού καθεστώτος για τη συγκεκριμένη εταιρεία-επενδυτή. O φορέας του έργου θα μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου επικαλούμενος το άρθρο 5 της σύμβασης, προνόμιο που κανείς άλλος ημεδαπός ή αλλοδαπός δεν απολαμβάνει στη χώρα. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Υλοποίησης είναι υπεράνω κάθε εσωτερικής νομοθεσίας. Για 25 έτη δεν θα επιβάλλεται οιαδήποτε νέα φορολογία, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι εθνικής σημασίας!
H Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement) που υπογράφηκε πρόσφατα, κρατήθηκε μακριά από την δημοσιότητα. Η συμφωνία περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού. Η μη δημοσιοποίηση των όρων της συμφωνίας και η αόριστη επίκληση γενικών και αόριστων ωφελειών, συνηγορεί για λεόντεια σύμβαση υπέρ των ξένων συμφερόντων.
Οι σημερινοί πανηγυρισμοί του πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται, για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, κινούνται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής και το μόνο στο οποίο στοχεύουν είναι να εξαπατήσουν το λαό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ σήμερα ως αντιπολίτευση και αύριο ως κυβέρνηση θ’ αντιμετωπίσει τα θέματα των αγωγών με ευθύνη, αξιοποιώντας την γεωπολιτική θέση της χώρας. Θα ασκήσει πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική, ενεργητική και όχι παθητική, όπως μέχρι σήμερα, που θα βάζει πάνω από όλα τα συμφέροντα της χώρας και θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον και όχι την μεγιστοποίηση των κερδών των πολυεθνικών. Θα αναλάβει κάθε πρωτοβουλία, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της χώρας από τον αγωγό και συγκεκριμένα στην απασχόληση, στην αξιοποίηση μέρους του Φ.Α. για τις ελληνικές ανάγκες, την αξιοποίηση των ελληνικών φορέων ΔΕΣΦΑ, ΑΣΠΡΟΦΟΣ στην κατασκευή και συντήρηση του έργου.