«Αλλάζουμε Παιδεία. Αλλάζουμε την Ελλάδα», τόνισε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου κατά την ομιλία της στην πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Δια Βίου Μάθησης και Σύνδεσης με την Απασχόληση που έγινε στο υπουργείο, παρουσία του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου.
«Η Δια Βίου Μάθηση, είπε η κ. Διαμαντοπούλου, «συνδέεται άμεσα με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και την προοπτική απασχόλησης γιατί παρέχει τη δυνατότητα έγκαιρης ανταπόκρισης στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Με ποιον τρόπο; Δίνοντας έμφαση στην αναβάθμιση των προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας και στη σύνδεση των παρεχόμενων προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας».
«Η πρόκληση -συνέχισε- δεν συνίσταται μόνο στη βελτίωση των δεξιοτήτων αλλά και στην αντιστοιχία των δεξιοτήτων με τις προσφερόμενες θέσεις απασχόλησης».
Σύμφωνα με την υπουργό, οι προγνώσεις για τη χώρα μας για τη δεκαετία 2010-2020 όσον αφορά την προσφορά και ζήτηση θέσεων εργασίας, δείχνουν αύξηση της ζήτησης σε επαγγέλματα μεσαίου και υψηλού μορφωτικού επιπέδου. Μετά το 2011 και μέχρι το 2020 αναμένεται να δημιουργηθούν γύρω στις 370.000 νέες θέσεις εργασίας, οι περισσότερες από τις οποίες θα είναι στις μεταφορές και διανομή αγαθών, στις επιχειρήσεις και στις υπηρεσίες. Σε ζήτηση νέων θέσεων εργασίας, ο πιο γοργά αναπτυσσόμενος επαγγελματικός κλάδος σε βάθος δεκαετίας θα αφορά τεχνικούς και συναφή επαγγέλματα και εργαζόμενους στις πωλήσεις. Αυτό σημαίνει πως η χώρα τα αμέσως επόμενα χρόνια θα έχει ανάγκη από επαγγελματίες και τεχνίτες με τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση και με προσόντα μεσαίου επιπέδου.
Η Αννα Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε και στην κρίση, λέγοντας ότι αυτή δεν είναι μόνο οικονομική. «Είναι και κρίση πολιτική, κρίση αξιών και θεσμών».
Μάλιστα, επισήμανε ότι η Δια Βίου Μάθηση αφορά το σύνολο των πολιτών μια και στοχεύει στον πυρήνα της δημοκρατίας, στη διαμόρφωση δηλαδή ενεργών και ενημερωμένων πολιτών.
Η στρατηγική της κυβέρνησης για τον τομέα της Δια Βίου, βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: Τη Δικτύωση, τον Προγραμματισμό, τη Διασφάλιση Ποιότητας και την Αναγνώριση και πιστοποίηση προσόντων. Ιδιαίτερα γι΄αυτό το τελευταίο, η υπουργός τόνισε ότι «είναι μια ευκαιρία για τους Ελληνες πολίτες να συνδέσουν τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν στη διάρκεια της ζωής τους με τις ανάγκες τής συνεχώς μεταβαλλόμενης αγοράς εργασίας και να διεκδικήσουν με ίσους όρους θέσεις εργασίας και στην ενωμένη Ευρώπη».
Αναφερόμενη στην έρευνα που έγινε πρόσφατα, η υπουργός είπε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών τάσσεται υπέρ της ενίσχυσης του θεσμού της Δια Βίου Μάθησης, ενώ ένας στους δύο Ελληνες έχει την πρόθεση να συμμετάσχει σε κάποιο πρόγραμμα Δια βίου Μάθησης κατά το επόμενο έτος.
«Η γκρίνια για το Μνημόνιο στο υπουργείο Παιδείας», κατέληξε, «εδώ και καιρό έχει λάβει τέλος, γιατί έχουμε καταλάβει ένα πράγμα: Για να αλλάξει το Μέλλον της Ελλάδας, πέρα από αριθμούς και στατιστικά πρέπει να αλλάξουμε εμείς».
Η αρμόδια για τη Δια Βίου Μάθηση αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Φώφη Γεννηματά, ανακοίνωσε τις βασικές αρχές για την ανάπτυξη των δομών της Δια Βίου Μάθησης, τονίζοντας ότι θα δοθούν 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σε δομές και όχι σε μελέτες, όπως τόνισε.
«Θέλουμε -συνέχισε- μια διαφορετική πορεία για τη χώρα, όπου ο ρόλος της Παιδείας θα είναι καταλυτικός. Η Δια Βίου Μάθηση είναι ένα βασικό εργαλείο, μια διαδικασία που βελτιώνει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των πολιτών, διαμορφώνει την κουλτούρα και τον πολιτισμό μας, ενισχύει τις αρχές και τις αξίες μας».
Ανακοίνωσε ότι θα εκδοθούν επιταγές για σπουδές στην αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση.
Επίσης, μίλησε για:
-Εισιτήριο για την απασχόληση. Δηλαδή, νέοι απόφοιτοι λυκείου, πανεπιστημίου ΤΕΙ, ΙΕΚ, ΚΕΜΕ θα παρακολουθούν προγράμματα κατάρτισης και πρακτικής άσκησης που θα αναπτύσσουν από κοινού οι επιχειρήσεις και το Δίκτυο Δια Βίου Μάθησης. Ανάπτυξη δράσεων/προγραμμάτων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού για την εκπαίδευση, την αρχική επαγγελματική κατάρτιση και την απασχόληση.
-Δημιουργία θεσμού του μέντορα για την υποστήριξη φοιτητών που πραγματοποιούν εργασίες σχετικές με θέματα επιχειρηματικότητας.
-Ανάπτυξη του θεσμού της χορηγίας δεξιοτήτων για τη στήριξη πρωτοβουλιών εκκόλαψης επιχειρήσεων νέων επιστημόνων.
-Προτεραιότητα εισαγωγής στα δημόσια ΙΕΚ σε σπουδαστές με βάση κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.
-Δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα ΙΕΚ για την προσέλκυση σπουδαστών από το εξωτερικό.
-Κατάρτιση ανέργων στην πράσινη ανάπτυξη και στον τουρισμό.
-Κατάρτιση στα 160 κλειστά επαγγέλματα που ανοίγουν.
-Κατάρτιση και ενημέρωση αιρετών και εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στο πλαίσιο του προγράμματος “Καλλικράτης”.
-Δωρεάν μαθήματα εκπαίδευσης ενηλίκων σε ξένες γλώσσες, δεξιότητες πληροφορικής και βασικές αρχές οικονομικής διαχείρισης.
-Εκπαίδευση εθελοντών και στελεχών μη κυβερνητικών οργανώσεων.
-Παροχή υποτροφιών σε φοιτητές του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου
-Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
-Ψηφιακό Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας.
-Ενίσχυση της γυναικείας αγροτικής επιχειρηματικότητας.
-Επικαιροποίηση γνώσεων αποφοίτων ΑΕΙ και ΤΕΙ μέσα από βραχύβια προγράμματα επιμόρφωσης.
Η κ. Γεννηματά επισήμανε χαρακτηριστικά: Πρέπει και μπορούμε να γίνουμε ανταγωνιστικοί, όχι με αφαίρεση πλούτου από τους εργαζόμενους, αλλά με επένδυση στην Παιδεία και τη γνώση.
Η κ. Γεννηματά, καταλήγοντας, επισήμανε ότι κάποιοι νομίζουν ότι βοήθεια σημαίνει εθνική επιταγή. “Σε κανέναν όμως δεν δίνουμε αυτό το δικαίωμα. Ναι θα αλλάξουμε, αλλά όπως θέλουμε εμείς”.
Ο υφυπουργός Παιδείας Γιάννης Πανάρετος είπε χαρακτηριστικά ότι θα έχουμε ξεπεράσει την κρίση όταν ο πρωθυπουργός θα χρειάζεται να μιλάει λιγότερο με τον υπουργό Οικονομικών και περισσότερο με τον υπουργό Παιδείας.
Τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη ανάπτυξης σε όλα τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, και την ένταξη των βιβλίων στο Διαδίκτυο, όπως γίνεται σε άλλες χώρες.
Η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, μίλησε για αλλαγή συμπεριφοράς και κουλτούρας. Εχουμε ανάγκη -είπε- τα σχολεία μας να συμμετάσχουν στη δια βίου μάθηση και να ανατρέψουμε τον τρόπο διδασκαλίας από καθέδρας. Μεγάλο πρόβλημα, συνέχισε, είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Μέχρι το 2013 όμως θα έχουν επιμορφωθεί 100.000 δάσκαλοι και καθηγητές.
Η υφυπουργός κατέληξε μιλώντας για «ανοιχτό στην κοινωνία σχολείο» και όχι «σχολείο άβατο».
Η υπουργός Εργασίας Λούκα Κατσέλη μίλησε για την ανάγκη στενότερης συνεργασίας υπουργείου Παιδείας και υπουργείου Εργασίας, τα οποία πρέπει, όπως είπε, να αναπτύξουν κοινές δράσεις, αφού κοινό είναι και το στοίχημα για ανάπτυξη της χώρας.
Παρόντες στην εκδήλωση, ήταν εκτός από τους προαναφερόμενους, ο υφυπουργός Εργασίας Βασίλης Κεγκέρογλου, η επίσης υφυπουργός Εργασίας Αννα Νταλάρα, εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων, πρυτάνεις και καθηγητές Πανεπιστημίων, γυμνασίων και λυκείων.
Μοχλός για αλλαγή η Δια βίου Μάθηση
O πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, μιλώντας στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Δια Βίου Μάθησης και Σύνδεσης με την Απασχόληση, επισήμανε χαρακτηριστικά ότι η ανάπτυξη των δομών της Δια Βίου Μάθησης θα είναι ο μοχλός για την αλλαγή ολόκληρης της χώρας.
Χρειαζόμαστε -είπε- πολίτες που θα συμμετέχουν στις δομές και όχι για την ανοχή ή την ψήφο τους. Είναι ώρα, τόνισε ο κ. Παπανδρέου, να μιλήσουμε για “το δια βίου μάθημα” που ζούμε. Όσο πιο γρήγορα αλλάξουμε την πατρίδα μας τόσο γρηγορότερα θα απαλλαγούμε από τα Μνημόνια, τόνισε, σημειώνοντας πως ακόμη και αν δεν είχαμε ελλείμματα, θα έπρεπε να αλλάξουμε. Δεν θέλουμε δηλαδή να μένουμε στάσιμοι, υπογράμμισε.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι χρειαζόμαστε εκπαιδευτικό σύστημα που θα συνδέεται με την παραγωγή. Θέλουμε εκπαίδευση-είπε χαρακτηριστικά- που δεν θα είναι μέσα σε καλούπια. Η Ελλάδα των αξιών είναι εκείνη που δεν θα χρειασθεί δάνειες δυνάμεις, υπογράμμισε και σημείωσε ότι χρειαζόμαστε ένα σχολείο ανοιχτό, ένα σχολείο ανθρωπιάς. “Να επενδύσουμε σε ό,τι καλύτερο έχουμε: τον άνθρωπο”.
Ο πρωθυπουργός, υπενθύμισε ότι είχε διατελέσει υφυπουργός Λαϊκής Επιμόρφωσης και μιλώντας για το “δια βίου μάθημα” που ζούμε σήμερα, είπε ότι πρέπει να το εκμεταλλευθούμε για να μην επιστρέψει η Ελλάδα στις παθογένειες που την έφεραν στη σημερινή κατάσταση.
Μιλώντας για τη νέα ουσιαστική σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την παραγωγή υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητα για την Ελλάδα, θα έρθουν μέσα από την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος.
Χαρακτήρισε τη δια βίου μάθηση, ως βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη, ενώ απευθυνόμενος στα μέλη του Συμβουλίου δια βίου μάθησης τους κάλεσε να απορρίψουν την πολιτική του φόβου και της αμάθειας, και να αναλάβουν το ρόλο του εμψυχωτή και του παιδαγωγού του λαού.