Μόνο τα εμπορικά κέντρα που βρίσκονται κοντά σε στάση του μετρό, είναι στο κέντρο της πόλης ή αποτελούν Ολυμπιακή εγκατάσταση πρόκειται να αδειοδοτηθούν στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.
Αυτό προκύπτει από την τοποθέτηση του προέδρου του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Αθήνας (ΟΡΣΑ) και αντιπρύτανη του ΕΜΠ, πολεοδόμου κ. Γιάννη Πολύζου, ο οποίος στην εκδήλωση του ΟΡΣΑ και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου σε συνεργασία με την Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας και το Σύλλογο Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών, με θέμα «Εμπόριο και Πόλη» περιέγραψε το κομμάτι του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας που εντοπίζει τις περιοχές και τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία τα νέα εμπορικά κέντρα πρόκειται να χωροθετηθούν και να αναπτυχθούν σε ισορροπία με το λιανεμπόριο στις παραδοσιακές αγορές.
Στην παρέμβασή της, η γενική γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Μαρία Καλτσά τόνισε ότι «απομακρυνόμαστε από το μοντέλο της μίας χρήσης και της διάχυσης, προσεγγίζοντας το πολυ-λειτουργικό μοντέλο, όπου κατοικία, εργασία, εκπαίδευση και αναψυχή συνδυάζονται μέσα στην ίδια χωρική ενότητα με μίξη χρήσεων σε συμπαγείς αναπτύξεις, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν περπατώντας να φθάσουν στη δουλειά, το σχολείο, τα ψώνια και την αναψυχή, να χρησιμοποιούν το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο περιορισμός της εξάρτησης από το αυτοκίνητο για μετακινήσεις μέσα στο ευρύτερο αστικό κέντρο τονώνει την ποιότητα ζωής και μειώνει τη μόλυνση του περιβάλλοντος».
Ο κ. Πολύζος περιέγραψε αναλυτικά το χάρτη των εμπορικών κέντρων στην Αττική. «Αν και στην Ελλάδα η αναλογία εμπορικής επιφάνειας ανά κάτοικο θεωρείται περιορισμένη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη (50 τμ. ανά κάτοικο έναντι 150 τμ. ανά κάτοικο) αντίστοιχα στην Αθήνα σήμερα λειτουργούν 18 κέντρα άνω των 10.000 τμ. εκ των οποίων 6 μεταξύ 30.000 και 80.000 τμ.» δήλωσε, προσθέτοντας ότι «εκκρεμεί η αδειοδότηση σε 15, συνολικής επιφάνειας περίπου 750.000 τμ.».
Από τα 18 της Αττικής, συνέχισε, τα 15 βρίσκονται μέσα στο λεκανοπέδιο (400.000 τμ.) και βρίσκονται πάνω σε οδικούς άξονες, δύο συνδυάζουν οδική εξυπηρέτηση και μέσα μαζικής μεταφοράς (The Mall, Athens Metro Mall) και τρία βρίσκονται στο κέντρο της πόλης (Notos, City Link, Capitol).
Επιπλέον, δύο είναι συνδυασμένα με Ολυμπιακές νομοθετικές ρυθμίσεις, ένα επαναχρησιμοποιεί βιομηχανικό κέλυφος και ένα βρίσκεται σε βιομηχανικό γήπεδο (ΒΙΟΧΑΛΚΟ).
Από τις προτάσεις για νέα εμπορικά κέντρα προκύπτει ο υπερδιπλασιασμός σε σχέση με τα υφιστάμενα (750.000 τμ.), με το ένα τρίτο των νέων να ζητείται να χωροθετηθεί εκτός Λεκανοπεδίου, κυρίως στη θέση Κάντζα και στο λιμάνι του Λαυρίου.
Εντός Λεκανοπεδίου εκκρεμούν 11, με έμφαση στο Βοτανικό και τον Πειραιά, ενώ στο κέντρο της πόλης Αθήνας και Πειραιά σε εκκρεμότητα είναι το Μινιόν, ο ΟΣΕ (σταθμός Λαρίσης) και ΗΣΑΠ (Πειραιά) και ΟΛΠ στο Παλατάκι.
Από αυτά, 3 χωροθετούνται σε πρώην Ολυμπιακές εγκαταστάσεις (Αγ. Κοσμάς, Γαλάτσι, και Ολυμπιακό Χωριό).
Προτεραιότητες του νέου Ρυθμιστικού σύμφωνα με τον ΟΡΣΑ, είναι η ισόρροπη ανάπτυξη του εμπορίου στο σύνολο της Περιφέρειας της Αττικής, η μείωση του αποτυπώματος της κλιματικής αλλαγής και η αναζωογόνηση των κέντρων πόλης Αθήνας και Πειραιά, γεγονός που δίνει πράσινο φως σε εκείνα τα κέντρα που συνδυάζουν την απρόσκοπτη πρόσβαση του κοινού μέσα από μέσα μαζικής μεταφοράς και δεν δημιουργούν προβλήματα «αστικής διάχυσης».
Ένα ζήτημα που τέθηκε στην ημερίδα ήταν ο Καλλικράτης και η πιθανή εφαρμογή του Ν.3377/2005 στην Αττική. Ο Νόμος αυτός, που καθορίζει την αδειοδότηση για την ίδρυση καταστημάτων λιανεμπορίου μετά από απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου και της τοπικής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, δεν έχει εφαρμογή στην Αθήνα. Μια τέτοια διαδικασία αδειοδότησης ενδεχομένως να λειτουργήσει κατασταλτικά για τη δημιουργία επενδύσεων στο χώρο των εμπορικών αναπτύξεων, να προσθέσει γραφειοκρατία και πιθανόν να επιτείνει φαινόμενα συνδιαλλαγής των ενδιάμεσων φορέων με αυτούς που αναλαμβάνουν την ανάπτυξη του έργου και τους επενδυτές.