Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε σε μια σημαντική εγκριση, με την υιοθέτηση κανονισμού που θέτει ως απαίτηση την πώληση σχεδόν αποκλειστικά φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων από το έτος 2040 και εντεύθεν. Αυτή η πρωτοβουλία σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση ενός πιο βιώσιμου και περιβαλλοντικά φιλικού μοντέλου μεταφορών, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαίων κατασκευαστών φορτηγών σε παγκόσμιο επίπεδο. Η προσδοκία για σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 από βαρέα οχήματα κατά 62% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, επισημαίνει τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της και την προστασία του πλανήτη.
Με την έγκριση του νέου κανονισμού από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θέτει τις βάσεις για μια δραστική μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από μεγάλα φορτηγά και λεωφορεία στην Ευρώπη. Με στόχο την επίτευξη σημαντικής μείωσης των εκπομπών από το 2030 και έπειτα, το μέτρο αυτό προβλέπει συγκεκριμένους στόχους για την περίοδο 2030-2034, την περίοδο 2035-2039 και από το 2040 και έπειτα, με τελικό στόχο την μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Η μεταστροφή των νέων αστικών λεωφορείων σε οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2035 είναι ένας από τους φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς και η μείωση των εκπομπών από ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα. Η πρωτοβουλία αυτή υπογραμμίζει τη δέσμευση της Ευρώπης για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του τομέα των μεταφορών και την προώθηση βιώσιμων λύσεων. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προχωρήσει σε επανεξέταση της αποτελεσματικότητας των μέτρων έως το 2027, διασφαλίζοντας την προσαρμογή και τη βελτίωση των πολιτικών με βάση την εξέλιξη και τις ανάγκες της αγοράς και του περιβάλλοντος.
Ο νέος κανονισμός που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ανοίγει τον δρόμο για μια μελλοντική εποχή μεταφορών μηδενικών εκπομπών, θέτοντας τα θεμέλια για την ανάπτυξη και υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών στον τομέα των βαρέων οχημάτων. Πέρα από τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ο κανονισμός καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει την εφαρμογή συνθετικών καύσιμων, επιβεβαιώνοντας την προθυμία για περαιτέρω καινοτομία στον τομέα.
Όπως επισημαίνει ο Fedor Unterlohner, διευθυντής του τμήματος βαρέων οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), αυτή η πολιτική προσφέρει στους κατασκευαστές έναν σαφή οδικό χάρτη για την ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών, διευκολύνοντας τη μετάβαση προς μια πράσινη οικονομία. Ταυτόχρονα, ο κανονισμός εξασφαλίζει ότι οι κυβερνήσεις της ΕΕ θα υποστηρίξουν αυτή τη μετάβαση μέσω στόχων χρέωσης και άλλων μέτρων πολιτικής. Η προσέγγιση αυτή δείχνει έναν ισορροπημένο συμβιβασμό, προσφέροντας στη βιομηχανία την ευκαιρία να κατευθυνθεί προς βιώσιμες λύσεις, αποφεύγοντας την επένδυση σε λιγότερο αποδοτικές και ακριβότερες τεχνολογίες.
Η εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E) περί των μελλοντικών πωλήσεων φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών καταδεικνύει μια σημαντική πρόοδο προς τη βιωσιμότητα στον τομέα των μεταφορών της Ευρώπης. Με την εφαρμογή των νέων στόχων της ΕΕ, προβλέπεται ότι το 31% των νέων βαρέων οχημάτων που θα πωλούνται το 2030 θα είναι μηδενικών εκπομπών, ενώ αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί στο 77% έως το 2040. Αυτή η μεταστροφή στα οχήματα μηδενικών εκπομπών αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ, με το 30% του συνολικού στόλου των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη να έχει μετατραπεί σε μηδενικές εκπομπές έως το 2040.