Επιχείρηση απορρύπανσης από Σαλαμίνα έως Γλυφάδα – Στεγανοποίηση του «Αγία Ζώνη ΙΙ»
Ευρεία επιχείρηση έχει στηθεί στο Σαρωνικό προκειμένου να καθαριστούν όσες ακτές επλήγησαν από το πετρέλαιο που διέρρευσε από το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ», το οποίο βυθίστηκε τα ξημερώματα της Κυριακής ενώ ήταν αρόδο νοτιοδυτικά της Αταλάντης.
Η εικόνα από το «μαύρο» στις ακτές της Σαλαμίνας αρχικά και από τη Φρεαττύδα, αλλά ακόμα και τη Γλυφάδα στη συνέχεια, σε συνδυασμό με την ανησυχία που εκφράζεται μήπως «ανοίξει» και πάλι το πλοίο εξαιτίας της πίεσης που δέχεται, και διαρρεύσουν νέες ποσότητες, αλλά ακόμα και το ενδεχόμενο να εμφανιστεί τις επόμενες ημέρες πετρελαιοκηλίδα σε άλλη περιοχή του Σαρωνικού, έχει προκαλέσει αντιπαραθέσεις σε όλα τα επίπεδα.
Παρά το γεγονός ότι επιχειρησιακά η κατάσταση φαίνεται να εξομαλύνεται σταδιακά, αφού η ακτή στη Φρεαττύδα καθαρίστηκε, το πλοίο σφραγίστηκε και τις επόμενες 20 ημέρες αναμένεται να ολοκληρωθεί η επιχείρηση καθαρισμού, όπως έγραψε χθες η «Ν», το μυστήριο που καλύπτει τον τρόπο που ναυάγησε το πλοίο, αλλά και οι εκτιμήσεις ότι δεν ελέγχθηκε το περιστατικό άμεσα έχουν δημιουργήσει εντάσεις. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των κατοίκων της Σαλαμίνας, που διαμαρτύρονται λέγοντας ότι αν απειλούνταν οι ακτές άλλων περιοχών θα είχαν αντιδράσει άμεσα οι Αρχές.
Πολιτική αντιπαράθεση
Η «μαύρη» εικόνα στις ακτές της Αττικής από το μαζούτ πετρέλαιο έχει προκαλέσει κόντρα και σε πολιτικό επίπεδο, με τον αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη να κατηγορεί τη κυβέρνηση ότι αδιαφορεί, και τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να απαντά ότι θα φέρει την υπόθεση στη Βουλή προκειμένου να ενημερωθεί ο ελληνικός λαός.
Επίθεση στην κυβέρνηση και για το θέμα της επένδυσης στις Σκουριές και για αυτό της οικολογικής καταστροφής στη Σαλαμίνα εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με μία ανάρτηση στο twitter.
Την ίδια στιγμή, έκτακτη σύγκληση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος για την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό ζήτησε χθες με επιστολή του προς την πρόεδρο της Επιτροπής ο βουλευτής Χίου και αντιπρόεδρος της Επιτροπής Νότης Μηταράκης.
Αλλά και ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των ευρωβουλευτών της Νέας Δημοκρατίας Μανώλης Κεφαλογιάννης, καθώς και ο ευρωβουλευτής Θοδωρής Ζαγοράκης με κατεπείγουσα ερώτησή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητούν την άμεση κινητοποίηση των ελληνικών και των ευρωπαϊκών αρχών ώστε να περιοριστεί η οικολογική καταστροφή.
Επίθεση στην κυβέρνηση εξαπολύει και τοΠΑΣΟΚ μέσω του γραφείου Τύπου. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά: «Η οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού, τρεις μέρες μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου, καλά κρατεί. Μετά τη Σαλαμίνα που μετράει τις πληγές της, αντί να περιοριστεί, επεκτάθηκε σε όλη την ακτογραμμή του Πειραιά και έφτασε στη Φρεαττύδα. Οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά αισθάνονται απροστάτευτοι και η οργή ξεχειλίζει. Η ανικανότητα της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας δεν έχουν όριο».
Το υπουργείο
Η απάντηση του υπουργείου Ναυτιλίας στην κριτική που δέχεται για τους χειρισμούς που έκανε τις τελευταίες ημέρες είναι να φέρει το θέμα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, ώστε να ενημερωθεί, όπως επισημαίνει, πλήρως ο ελληνικός λαός για την άμεση και πρωτοφανή κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Η συνεδρίαση θα γίνει την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια ανακοίνωση, σε σύσκεψη που έγινε χθες στο υπουργείο οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναφέρθηκαν «στην ταχύτατη και αποτελεσματική επέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από το ναυάγιο του Δεξαμενοπλοίου “Αγία Ζώνη II”».
Το επιχειρησιακό
Για την αντιμετώπιση της ρύπανσης ενεργοποιήθηκε χθες το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων. Το πλοίο είναι ναυλωμένο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα «EMSA» και δραστηριοποιείται κυρίως στην Αδριατική. Το πλοίο αυτό, αμέσως μόλις ήταν διαθέσιμο, ξεκίνησε να συμμετέχει στις επιχειρήσεις απορρύπανσης της θάλασσας. Παράλληλα μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στεγανοποίησης του ναυαγίου που πραγματοποιήθηκε χθες, εντός ποντισθέντων φραγμάτων ναυαγίου δεν υφίσταται ρύπανση, ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία απάντλησης του φορτίου του πλοίου.
Στο μεταξύ, τη δεύτερη μαρίνα Γλυφάδας επισκέφθηκε χθες το απόγευμα ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, αντιναύαρχος Σταμάριος Ράπτης. Εκεί κομμάτια της ρύπανσης έχουν φτάσει στην παράκτια περιοχή, όπου ήδη επιχειρεί στο πλαίσιο της διαδικασίας απορρύπανσης ένα βυτιοφόρο. Ο Δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες να μη προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση έφτασε στη Γλυφάδα και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα».
Πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως τη μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά. Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον Άγιο Κοσμά, συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.
Η εταιρεία
Όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, η εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας του δεξαμενοπλοίου, της «AGIA ZONI II Ναυτική Εταιρεία», Χριστίνα Σφαέλου, δήλωσε ότι η απώλεια του πλοίου είναι τραγική και αναπάντεχη για την εταιρεία, η οποία, ακόμα, όπως υποστήριξε, δεν γνωρίζει τις αιτίες του ναυαγίου. Σημείωσε ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατό να γίνει και ήδη έχει ζητήσει πρόσθετες δυνάμεις από την εταιρεία απορρύπανσης. Η ίδια επίσης σημείωσε την ταχύτητα με την οποία υπεγράφη η σύμβαση των πλοιοκτητών με τον Όμιλο Σπανόπουλου για την επιχείρηση απορρύπανσης.
Επίσης, η κ. Σφαέλου υποστήριξε ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι θα έκανε ένα δρομολόγιο ρουτίνας ανεφοδιάζοντας άλλα σκάφη, ότι όλα του τα πιστοποιητικά ήταν σε ισχύ και ότι είναι ασφαλισμένο για ζημίες έναντι τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μιχάλης Σπανόπουλος δήλωσε ότι στην περιοχή του ναυαγίου επιχειρούν πέντε ιδιωτικά αντιρρυπαντικά σκάφη. Πάνω από το ναυάγιο υπάρχει γερανός και γύρω έχουν αναπτυχθεί τρεις σειρές πλωτών φραγμάτων. Είπε ότι το έργο είναι πάρα πολύ μεγάλο και ήδη η εταιρεία έχει αναθέσει υπεργολαβικά επιχειρήσεις σε έξι άλλες εταιρείες. Όπως είπε, το ναυαγισμένο δεξαμενόπλοιο πλέον έχει σφραγιστεί πλήρως και ξεκίνησε η απάντληση του φορτίου του. Στην επιχείρηση συμμετέχουν 10 δύτες. Η διάρκειά της εκτιμάται σε περίπου 20 ημέρες, ανάλογα με τον καιρό, ο οποίος επηρεάζει και την εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας.